Patellakoll- varför så olika?

Halali

Trådstartare
Jag trodde i min enfald att de fel som är större inom en ras motarbetas via undersökningar på avelsdjur. Ex hd/ad-röntgen som ju är nödvändig för att få ta valpar som man får regga på många större raser, och just patella som testas på chihuahua bl a.

Idag pratade jag med en dvärgspetsuppfödare och enligt henne är det ganska vanligt med patellafel inom rasen men det finns inga som helst krav på att hundarna ska testas om de ska i avel, så hon hade själv slutat kolla sina "eftersom man ju aldrig vet vad hannen man parar med har eftersom ingen kollar".. :crazy:

Hur kommer detta sig? Är det bara att vissa raser haft tur och haft driftiga människor inom rasklubben?

Sv: Patellakoll- varför så olika?

Det är ju som sagt rasklubbarna som bestämmer huruvida avelsdjur ska undersökas för olika sjukdomar.
Oavsett om de går med i bekämpningsprogram som finns i skk eller inte.

På terrierna mina har rasklubben bestämt att hundarna bör patellaundersökas och ögonlysas innan de går i avel och det finns nog ingen rasklubbsansluten uppfödare som inte följer de rekommendationerna :)

Summa summarum: Bearbeta rasklubbarna för att få till lite krav på föräldradjuren om det nu finns problem inom rasen.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 043
Senast: valpköpare
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 719
Senast: s957
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
5 454
Senast: fejko
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 515
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar