patella luxation

hannacecilia

Trådstartare
någon mer som haft häst/ar med luxerad patella? (patella ur led -ej patellaupphakning). min unghäst konstaterades luxerad för 1,5 vecka sedan och veterinären tyckte vi skulle avvakta en månad :crazy: . hur kan detta påverka framtiden, vad skall jag tänka på, kan det återkomma :confused: ? de som har erfarenheter, både goda och dåliga -snälla dela med er!!

Sv: patella luxation

Min häst har problem med knäna, det flyttar sig och "knakar". Men kallas det inte luxation när patellan hoppar ur led?
Jag ger B-vitamin och glucosamin MSM till honom.
På thermografi visade det en liten värmereaktion kring knäskålarna, så ibland kyler jag även med isbalsam/kyllera.

Jag har sett tre fall det första var ett föl där patellan hoppat ur plotsligt pga ngn typ av våld kraftig svullnad skickades till klinik sövdes o patellan las rätt, blev ok såvitt jag vet.
Nästa fall var en vuxen travare där jag trots kraftig svullnad var nästan 100 på att patellan hoppat ur, fick infl dämpande o for till klinik nästa dag, då låg patellan rätt klinikvet trodde inte på det jag trodde (iofs osannolikt på en vuxen häst) men hon hade inte känt från början.
Fall tre föl som haltat av o till o sett konstigt ut i knäet en längre tid, knäskålen hoppade fram o tillbaks lite som den ville, avlivning.
PL

nu har även equiterapeut tittat... och säger att den inte är ur led :crazy: . däremot tyckte hon klinikbesök snarast då hon inte hade en aning om vad det kunde vara. hon ansåg att en patellaluxation innebär att hästen inte kan gå alls. veterinären tyckte iof att hästen gick ovanligt bra för att vara luxerad, men sade inget om att de inte skall kunna gå alls. jag blir helt rådvill... hur som helst ringer jag klliniken direkt imorgonbitti.

Mina fall har kunnat gå, fast mer el mindre bra/dåligt.
Jag håller med om att ett klinikbesök är på sin plats, rapportera!
Observera att fall 1 o 2 var kraftigt svullna o hade ont medan det medfödda? fall tre inte hade ont o gick obehindrat när patellan var på plats, här kunde också luxationen kännas tydligt, var väldigt likt patellalux på hund.
Du säger att din häst konstaterades luxerad för 1,5 v sedan, när kom symtomen o hur såg de ut?
PL

hästen har varit stel i bakkärran sedan i våras, ej halt utan jag har tolkat det som växtvärk då hon växt mycket. jag lösgalopperade henne 5 min för 2 veckor sedan. dagen efter hade hon denna "tennisboll" på vänster bakknä. inget öm eller halt alls. jag tyckte direkt det såg ut som om hela leden "satt bredvid". efter vet konsultation (2 olika) via tele menade den ena att jag skulle röntga efter ev benbitar och den andra att det var svullen ledkapsel efter spark... därför tog jag ut min ordinarie veterinär som direkt ansåg att den var luxerad. hästen är fortfarande oöm, ohalt och rör sig obehindrat i skritt, något ovillig i trav men "ok". vid vändningar ser leden helt groteskt ut... har varken blivit bätre eller sämre.

Jag är mest beredd att tro på din ordinarie vet, viktigt är vad som händer om man med eller utan narkos petar tillbaka patellan sant hur fåran mellan kondylerna ser ut.
PL

japp, då har vi varit på kliniken och utrett pärlans knä. efter tre vet, en equiterapeut och sex röntgenplåtar visar det sig att patellan EJ är luxerad... skönt iof. diagnosen är istället ärrvävnad efter trauma i hagen (spark, gått omkull osv). tycker dock att hon borde varit något öm, men, men...röntgen visade två finfina knän och hon har ej ont någonstans. hennes ovilja att röra sig samt svårighet att galoppera på volt ansågs vara en motorisk störning pga växtfas/ålder. hon har dessutom tappat lite muskler på samma sida vilket inte gör saken bättre. behandling; så mycket rörelse som möjligt, gärna backträning och tömkörning för att stärka muskulaturen runt ärrvävnaden. ev ett senare ultraljud om hon visar sig ha svårt att sätta muskler. så var patellamysteriet löst! hoppas jag ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
19 20 21
Svar
408
· Visningar
35 372
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka