Patella & Knäledsinflammation

queeniida

Trådstartare
Hej,

Jag behöver lite tips & råd!

Min unghäst som fyller 4 i år är sprutad i 3 ben, högt bägge fram o i hö bakknä, sprutad totalt 3 ggr nu. Här om dagen när han stått inne ca 2h efter insläpp så hade han tydlig patella hakning vä bak o han är fortfarande stel o styv i bakvagnen (var han även innan patellan syntes). Har någon haft samma problematik? Hur gick det för er häst? Finns det något samband mellan patella o knäledsinflammationer? Tilläggas bör är att hästen ifråga aldrig har varit riktigt igångsatt, pga is/snö o sedan hälta, han är med andra ord inte överbelastad av träning.

Tror att det var allt!

Sv: Patella & Knäledsinflammation

Just den kombin är jag inte insatt i, men det låter inte bra på en sån ung häst.
En häst med patella bör gå på lösdrift och inte stå på box ens för en kort stund.

Hej,

Jag behöver lite tips & råd!

Min unghäst som fyller 4 i år är sprutad i 3 ben, högt bägge fram o i hö bakknä, sprutad totalt 3 ggr nu. Här om dagen när han stått inne ca 2h efter insläpp så hade han tydlig patella hakning vä bak o han är fortfarande stel o styv i bakvagnen (var han även innan patellan syntes). Har någon haft samma problematik? Hur gick det för er häst? Finns det något samband mellan patella o knäledsinflammationer? Tilläggas bör är att hästen ifråga aldrig har varit riktigt igångsatt, pga is/snö o sedan hälta, han är med andra ord inte överbelastad av träning.

Tror att det var allt!
Svårt att säga. Det kan ju vara så att hästen fått patellaupphakning pga att den tappat muskler på bakdelen eftersom den inte använder sina muskler korrekt där.

Högt upp i frambenen. Är det armbågslederna då?

Har den haft andra problem som tex svårt att lyfta bakhovarna, problem med galoppen?

Tack för tips och råd :)

Jag har haft en equiterapeut ute som kollade igenom honom och behandlade honom med akupunktur men det gjorde varken till eller från och den terapeuten menar att SI-problematik får dom först högre upp i åldrarna. Han konstaterade att hästen var sned över korset, detta är inget veterinärerna har sagt något om (har varit på 2 kliniker). Jag vet inte riktigt vad jag ska tro, uppenbarligen är ju något fel på honom :(

Det är mycket möjligt att patellan har kommit av att han är omusklad (hästen har ju aldrig varit riktigt igång), dessutom har det ju varit mycket sjukhage för honom dom senaste månaderna vilket inte känns så gynnsamt för en unghäst. Diagnosen är karpit och han har blivit sprutad i bägge framknäna samt hö bak, hakningen syntes på vä bak. Han är bättre på att lyfta på framhovarna än bak, men han går med på att lyfta bak och det är inga problem när han skos heller. Han går mer eller mindre alltid i korsgalopp, eller fel galopp, han har svårt att få till galoppen och hans rörelsemönster ser inte heller hundra ut vid övergångar.

Att hästar bara får problem med SI leden i högre ålder är fel. Det kan räcka att gå omkull i hagen så är de kört. Vet en 2 åring som blev behandlad för detta.

Tack för tips och råd :)

Jag har haft en equiterapeut ute som kollade igenom honom och behandlade honom med akupunktur men det gjorde varken till eller från och den terapeuten menar att SI-problematik får dom först högre upp i åldrarna. Han konstaterade att hästen var sned över korset, detta är inget veterinärerna har sagt något om (har varit på 2 kliniker). Jag vet inte riktigt vad jag ska tro, uppenbarligen är ju något fel på honom :(

Det är mycket möjligt att patellan har kommit av att han är omusklad (hästen har ju aldrig varit riktigt igång), dessutom har det ju varit mycket sjukhage för honom dom senaste månaderna vilket inte känns så gynnsamt för en unghäst. Diagnosen är karpit och han har blivit sprutad i bägge framknäna samt hö bak, hakningen syntes på vä bak. Han är bättre på att lyfta på framhovarna än bak, men han går med på att lyfta bak och det är inga problem när han skos heller. Han går mer eller mindre alltid i korsgalopp, eller fel galopp, han har svårt att få till galoppen och hans rörelsemönster ser inte heller hundra ut vid övergångar.

Problem med SI-leder kommer nästan alltid från trauma tex om hästen fallit omkull. Det är svårt tom kanske omöjligt att rida dom halta där.

Det du beskriver här kan mycket möjligt vara SI-leder. Men det kan vara en massa annat också.

Det bästa är att åka till en veterinär som verkligen kan SI-leder och så vitt jag vet så finns det bara tyvärr en enda som verkligen kan dessa leder. Man måste använda ultraljud och det är i princip omöjligt att böja fram hälta i dom.

Har hästen problem i själva leden så hjälper ingen muskulär manupalution utan man måste gå in och spruta i leden för att släcka inflammationen. Dessutom om man börjar manipulera en inflammerad SI-led är risken att man ställer till ännu mer skada. När hästen är frisk i lederna så kan man däremot avhjälpa dom muskelära spänningarna.

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 345
H
Hästvård Var med min häst på ännu ett klinik besök igår. Har tidigare behandlats för hovledsinflammation hö bak, sprutades då 3 ggr i hovleden m...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 970
Senast: Häst 2004
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka