Passiv kontra aktiv näringsverksamhet

Asa_S

Trådstartare
Gjorde en sökning men fick inga träffar. Jag bor alltså på en lantbruksfastighet med skog, vilket innebär att jag automatiskt har näringverksamhet. Jag har hittills deklarerat det som passiv näringsverksamhet med större utgifter än inkomster, utgifterna ligger och "rullar" och jag kan dra av alla utgifter jag haft de senaste fem åren det år jag skulle få någon inkomst. Nu funderar jag på att övergå till aktiv verksamhet med knatteridning och ev handikappverksamhet och då kommer jag nog att pga arbetstimmarna komma upp i aktiv oavsett jag vill eller inte. Dessutom tycks det finnas fördelar iom att jag under de/t första året/n kan göra förlustavdrag mot min inkomst, och då räkna med du utgifter jag har "rullande", förutom de utgifter jag får när jag startar upp. Denna verksamhet kommer att ske utöver mitt ordinarie jobb och motsvara 10-25% gissningsvis och är egentligen till att börja med för att få inkomst på mitt fritidsintresse.

Jag har förstås en massa frågor. Kan jag nu bestämma att år 2005 ska vara aktivt, eller måste man ansöka om detta i förväg? Innebär övergången att jag automatiskt får F-skattsedel eller måste jag ansöka om det också? Jag antar att jag måste ha bolag, vilken form ska jag välja? Vilka kostnader i form av avgifter kommer jag att få betala (har ju betydelse för vilket pris jag sätter på verksamheterna)? Betalar man moms på EU-bidrag? Finns det någon här som skulle kunna tänka sig fungera som mentor (inser medan jag sitter och skriver att jag nog behöver en :crazy: )? Vad behöver jag veta innan jag börjar? Kort sagt: jag behöver all hjälp jag kan få!

Sv: Passiv kontra aktiv näringsverksamhet

Du behöver inte ansöka om att företaget ska vara aktivt - det uppger du i deklarationen.

"Dessutom tycks det finnas fördelar iom att jag under de/t första året/n kan göra förlustavdrag mot min inkomst"

Det får du göra bara om du har en nystartad verksamhet, och inte haft liknande verksamhet de senaste fem åren.

Du behöver inte registrera bolaget, utan kan redovisa det som enskild firma i deklarationen. F-skatt och moms måste du ansöka om hos Skatteverket.

Kommunens näringslivskontor brukar erbjuda kostnadsfri starta-eget-information.

:bow: Tack så mycket!

Vi är nu passiv jordbruksfastighet, tänkte mig att jag skulle kunna använda den näringsverksamheten men med innehåll, så att säga, men jag vet inte om det går. Tanken är ju att använda fastighetens tillgångar inklusive hästarna (som nu ingår halvt om halvt) och använda på flera olika sätt. Så vitt jag förstår är anledningen till att vi är näringsverksamhet automatiskt skogsinnehavet, och det är också vad som står på momsregistreringen.

Måste jag starta ett nytt bolag? Isåfall tappar jag möjligheten att ta med mig de kostnader som uppstått hittills på fastigheten (inte för skogen utan för underhåll av ekonomibyggnader), eller? Har tänkt använda hästarna för brukskörning och den delen faller ju inom det nuvarande verksamhetsområdet, fast å andra sidan läste jag nyligen att man med häst måste bli anställd för att köra annans skog. Kan övergången från passiv till aktiv räknas som uppstartad verksamhet? Inriktningen blir ju hur som helst annorlunda eftersom ingen verksamhet varit igång?

Senast ändrad:

Detta står på skatteverkets hemsida.
"En näringsverksamhet anses som aktiv om näringsidkaren har arbetat i verksamheten minst en tredjedel av den tid som motsvarar en heltidsanställning. Om du vid sidan av en anställning driver en näringsverksamhet som i huvudsak bygger på din egen arbetsinsats anses också verksamheten normalt vara aktiv. All annan verksamhet är passiv näringsverksamhet. "

En normalarbetstid är 1880 timmar. En tredjedel av detta är 627 timmar.
Funderar du på vad du lägger på gård, skog och hästar så kommer du säkert upp i att ha aktiv näringsverksamhet.
Gränsen (i kr) för att deklarera aktiv näringsverksamhet är en inkomst 16 624 kr.
För passiv näringsverksamhet är beloppsgränsen 100 kr...

\

Hej- lånar tråden lite: Om jag har en näringsverksamhet som bygger på min egen arbetsinsats men inte kommer upp i 16624 kr, vad gäller då? Behöver jag inte deklarera den alls eller går den som passiv automatiskt då?
mvh
lejonelle

Är det i huvudsak din egen insats och att du bedriver den parallellt med en anställning, tolkar jag det som om verksamheten skall anses som aktiv.
Skattemyndigheten kan dock behöva viss övertalning i och med att ev underskott då blir avdragsgilla under fem års tid mot inkomst av tjänst vid nystartad verksamhet.

Jag brottas just nu med att övertyga skattemyndigheten om att jag kan bli momsregistrerad. tidigare hette det alltid att man inte fick påbörja verksamhet utan att vara momsregistrerad, nu går det tydligen bra, bara för att bevisa att man bedriver någon form av verksamhet. F-skatt skall man dock ha från dag ett.

Om Passiv näringsverksamhet:

Jag har att utfärda en varning för att registrera näringsverksamhet som "Passiv". Det ger nämligen stora skattemässiga nackdelar.
Inte endast mister man den s k jobbskattereduktionen utan även grundavdraget.

Ett exempel kan illustrera hur mycket av skattereduktioner en person som har registrerat sin verksamhet som passiv går miste om

Per, född 1941, har inkomst av näring med 200000 kr år 2007.
Skatt med passiv verksamhet ger totalt inkl egenavgifter eller löneskatt 134836 kr (vid kommunalskatt 32 kr)
Skatt med aktiv verksamhet ger totalt 77843 kr. Skillnaden består i följande:

a) vid passiv verksamhet betalar Per 24.26 procent i löeskatt, vid aktiv verksamhet betalar han 10.21% i egenavgift (Per är ju över 65)
b) vid passiv verksamhet får Per inget grundavdrag, vid aktiv näring får Per 20200 kr i grundavdrag.

Detta, att passiv näringsverksamhet inte ska ge rätt tillb grundavdrag är förmodligen en miss i skattelagstiftningen.
Hur kan man annars förklara att den som har enbart pension eller A-kassa eller enbart har inkomst i tjänst av K10 (överutdelning) får grundavdrag?

I blankett NE har man ju tagit bort uppgiften om arbetade timmar, så det verkar som om Skatteverket inte är så intresserade att granska huruvuda en person har passiv eller aktiv verksamhet.
Man har kanske insett att Skatteverkets möjligheter att ändra den skattskyldiges uppgifter om passiv eller aktiv verksamhet är mycket små. Om någon påstår att man arbetar aktivt i sin näring är det inte lätt att bestämma att motsatsen ska gälla.

Det finns i nuläget, med den nya jobbskattereduktionen, inga som helst fördelar att ange att man har en passiv verksamhet i sin näring.
Ärlighet varar längst, brukar man säga, men just i detta fall är jag tveksam om detta talesätt håller.
Det är givetvis en samvetsfråga om man ska fylla i krysset om "passiv". Att underlåta att ifylla krysset torde inte ge upphov till skattetillägg.

Passiv verksamhet brukar huvudsakligen förekomma för lantbrukare som utarrenderar sin mark. Men även dessa har ju ett visst arbete med administration.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 463
Senast: ameo
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 296
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 990
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 952

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat