Asa_S
Trådstartare
Gjorde en sökning men fick inga träffar. Jag bor alltså på en lantbruksfastighet med skog, vilket innebär att jag automatiskt har näringverksamhet. Jag har hittills deklarerat det som passiv näringsverksamhet med större utgifter än inkomster, utgifterna ligger och "rullar" och jag kan dra av alla utgifter jag haft de senaste fem åren det år jag skulle få någon inkomst. Nu funderar jag på att övergå till aktiv verksamhet med knatteridning och ev handikappverksamhet och då kommer jag nog att pga arbetstimmarna komma upp i aktiv oavsett jag vill eller inte. Dessutom tycks det finnas fördelar iom att jag under de/t första året/n kan göra förlustavdrag mot min inkomst, och då räkna med du utgifter jag har "rullande", förutom de utgifter jag får när jag startar upp. Denna verksamhet kommer att ske utöver mitt ordinarie jobb och motsvara 10-25% gissningsvis och är egentligen till att börja med för att få inkomst på mitt fritidsintresse.
Jag har förstås en massa frågor. Kan jag nu bestämma att år 2005 ska vara aktivt, eller måste man ansöka om detta i förväg? Innebär övergången att jag automatiskt får F-skattsedel eller måste jag ansöka om det också? Jag antar att jag måste ha bolag, vilken form ska jag välja? Vilka kostnader i form av avgifter kommer jag att få betala (har ju betydelse för vilket pris jag sätter på verksamheterna)? Betalar man moms på EU-bidrag? Finns det någon här som skulle kunna tänka sig fungera som mentor (inser medan jag sitter och skriver att jag nog behöver en )? Vad behöver jag veta innan jag börjar? Kort sagt: jag behöver all hjälp jag kan få!
Jag har förstås en massa frågor. Kan jag nu bestämma att år 2005 ska vara aktivt, eller måste man ansöka om detta i förväg? Innebär övergången att jag automatiskt får F-skattsedel eller måste jag ansöka om det också? Jag antar att jag måste ha bolag, vilken form ska jag välja? Vilka kostnader i form av avgifter kommer jag att få betala (har ju betydelse för vilket pris jag sätter på verksamheterna)? Betalar man moms på EU-bidrag? Finns det någon här som skulle kunna tänka sig fungera som mentor (inser medan jag sitter och skriver att jag nog behöver en )? Vad behöver jag veta innan jag börjar? Kort sagt: jag behöver all hjälp jag kan få!