Passet hos STC? :S

josefinefreed

Trådstartare
Jag ringde nyss ägarna till min blivande häst, köper henne imorgon. Jag frågade om passet, och hon sa att Bellie var den enda häst hon aldrig haft passet hemma på, utan det var i sthlm hos STC, och att jag fick ringa dit för att få det hemskickat.

Hur går det ihop? Kan det stämma?

Sv: Passet hos STC? :S

hm, låter konstigt. Vad jag vet förvarar inte STC några pass?
Kolla vem som är registrerad som ägare på hästen, för ägarbyte kan inte göras utan den registrerade ägaren medgivande.
Om det vill sig illa kan den reg. ägaren hämta hästen även om du köpt den. Det kan t.ex röra sig om en foderhäst som säljs olovande (vilket vi läst om här på buke..).
Ring STC och beställ papper för ägarbyte, samt kolla vem som står som ägare är ett tips. Om du är orolig bör du kanske vänta tills bytespappren kommer innan du betalar hästen.

Det är ägaren som är registrerad på STC, alltså hon jag ska köpa hästen av. Och jag har papper här hemma ifrån STC som skrivs på imorgon av båda parter om ett ägarbyte.

"Om det vill sig illa kan den reg. ägaren hämta hästen även om du köpt den."
Ett kontrakt kan väl inte brytas?

Det jag undrade över var om passet verkligen kan vara hos STC. För hon har det då inte, och hästen är kvalad så pass är utfärdat ialf.

En annan fråga: Eftersom passet finns, hur mycket kostar det isf för mig att få hem det?

Ett förslag är att du ringer till STC och frågar.

Har ringt nu. Less jag är....
STC förvarar inte alls några pass, och det kostar 1750:- att göra en dublett.. suck.

Jag fick några nummer till andra ägare som haft henne innan, ska ringa och kolla upp om nuvarande ägare blev medskickad ett pass eller vart det nu har tagit vägen. SUUUUCK

Näe vilket strul... läste just din tråd om köpet...

Hoppas du får tag på passet så du inte behöver lägga ut mer pengar...eller går det att kräva att nuvarande ägare betalar?
För passet måste väl följa med hästen vid köpet eller??

Misstänkte nästan att de inte hade det, nej. Trist när det blir strul. Det var ju inga småpengar heller för en dublett.

Jag har ringt runt nu och ingen säger att dom nånsin haft ett pass på henne, trots att det utfärdades ett -01.

Jag tänker kräva att ägaren får fixa ett pass eller dra av 1500 på priset!

Bra sagt!
Misstänker tyvärr att du kommer få ett blankt nej då du haft strul om priset redan innan, men kämpa på, vem vet, passet kanske dyker upp i nån byrålåda hemma hos henne...;)

Jag har ringt runt nu och ingen säger att dom nånsin haft ett pass på henne, trots att det utfärdades ett -01.

Jag tänker kräva att ägaren får fixa ett pass eller dra av 1500 på priset!

Helt rätt tycker jag!

Antar att hon inte är vaccinerad efter ordning då heller eftersom hon inte har haft passet med sig, eller finns det ett separat vaccinationsdokument?
Fast det beror väl på vad du vill ha henne till..
Det är väl olika krav på vaccinaton för ridhästar och travare va?

Ett litet sidospår men en tanke som slog mig bara.. :)

Hon är nog inte vaccinerad alls.. Och tänderna var ju inte så fina dom heller kan man säga.. Inget är i sin ordning där. >.<

Varför ens köpa på sig en sån häst? Först krångel med pass, inte vaccinerad och inte fina tänder.. Eftersom du vänt dig till STC, antar jag att det är en travare du har, och hela blocket är ju fullt av travare.. Jag skulle köpt mig en annan, då det redan är strul, och tänder kan bli en kostsam historia...

Jag menade bara att tänderna inte varit raspade på några år. Dom är nu raspade, hela och fina. Inga problem med dem.

Jag älskar denhär hästen. Om det bara var att ta vilken som helst, beroende på priset så hade jag kunna gjort så, men det är ju så mycket mer.. Dessutom är de flesta inte ens veterinärbesiktade, och det är köparen som får stå för det (dom jag ringt på) och då blir det ändå den summan som jag får betala för denna häst.

Okej, då ber jag om ursäkt, för jag trodde att tänderna var fina nu, eftersom det var så du skrev.

Att hon inte är vaccinerad är väl kanske inget större problem ändå, det kan du ju göra när du köpt hästen, men du skriver att hon nog inte är det, det bör man väl kolla upp när man tittar på hästen. Iallafall är det något jag gör, men det kanske inte är så vanligt, vilket jag ändå tror.

Det låter iallafall som hon är vetrinärsbesiktad?

Så som jag har förstått det så har TS denna häst hemma på foder redan och hon har gjort en veterinärbesiktning.

Tyvärr verkar det inte som att ägaren har alla cornflakes i paketet, eller åtminstone inte ser till hästens bästa. Det är sorgligt. (min uppfattning)

TS: Att hon inte är vaccinerad är inga större problem, många travare är inte det eftersom det varit fritt om man velat vaccinera eller inte.
Dock blir ju du tvungen att göra en grundvacc om du köper henne och är intresserad av att tävla något annat än trav.

Hm...enligt lag så skall ju alla hästar man säljer ha pass i dag...så det borde ju faktiskt vara så då att denna säljare är skyldig att fixa ett nytt pass om hon inte har originalet kvar...

Och...jag förstår dig! Ibland hittar man hästen med stort H och då är det inget som egentligen kan stoppa en från att det ska bli så...tro mig jag vet...mitt sto var full med parasiter, veterinärbesiktning fuskgjord plus mycket mycket mer...men...jag älskade henne från första stund o vägrade lämna tillbaka henne när alla problem visade sig...har lagt ner mycket pengar, blod, svett o tårar men det var värt allt!!! Hon e så totalt underbar!!!

ja det stämmer bra det.

Men nu är hon köpt och hon är min och har det bra! :D Så nu kan ingen komma och ta henne.

aninnonssnoj:
Ja, jag förstår precis vad du menar! :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 144
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 113
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar