Passera startlinjen

Sv: Passera startlinjen

Jag har för mig att man blir utesluten. En kompis till mig missade startlinjen och då blev hon också ute. Var nära att rida förbi startlinjen senast i fredags på tävling men hann hejda honom i sista sekunden.

Det händer ingenting förutsatt att du inte försöker hoppa något hinder. Försöker du hoppa första hindret blir du utesluten.

Jag har för mig att man blir utesluten. En kompis till mig missade startlinjen och då blev hon också ute. Var nära att rida förbi startlinjen senast i fredags på tävling men hann hejda honom i sista sekunden.

Man blir inte utesluten. Så länge du inte fått startsignal får du rida över startlinjan så många ggr du vill.

Men du får väll inte rida över den innan starsignal? På en tävling jag var på blev en ute.s pga det.

om jag förstått TR rätt händer inget om man inte hoppar första hindret.

Men du får väll inte rida över den innan starsignal? På en tävling jag var på blev en ute.s pga det.

Kan tänka mig att du trodde att du hade fått startsignal och börja hoppa ettan. Då blir man utesluten, inte annars. Jag gjorde det senast i fredags :)

Såvida du inte hoppade första hindret så gjorde klubben fel. Ibland har man ju inget val än att rida över startlinjen, om det är en liten bana

Före startsignal får man korsa den. Har man däremot fått startsignal och passerar startlinjen och sedan inte hoppar ettan så får man fel.

Blir ju lite knasigt om det är automatisk tidtagning... Då går ju klockan igång?

Nej den är reglerbar..när startsignal getts aktiveras den automatiska tidtagningen...
Oftast används automatisk tidtagning vid större internationella tävlingar mm men kan ju förekomma vid mindre oxå..
Sj har jag inte råkat ut för att den startat hihihi när jag passerat startlinjen innan start signal

Borde inte allt så i TR?

Jag kollade faktiskt igenom TR tidigare idag för att få svart på vit men kunde inte hitta det (han inte kolla så jättenoga) men efter egna erfaranheter (som nog dom flesta som tävlar kan skriva under på) så händer inget om du passerar startlinjen innan du fått startsignal.

När jag tog grönt kort för en herrans massa år sedan var även detta det första jag fråga om.

Senast ändrad:

Jag har sett ekipage passera startlinjen innan de fått startsignal. De har aldrig blivit uteslutna.

Själv så har klantarslet jag provat varianten att rida genom starten två ggr, alltså passerat startlinjen efter startsignal men ändå inte ridit på första hindret. Det var några år sedan, men då blev resultatet att jag fick 3 fel (samma som för vägran på den tiden). Det var en A1:c, jag är nolla i grundomgången (vad jag trodde), startar omhoppningen och får höra "avbryt du har 3 fel". Minns jag tänkte att nedslag kan man ju missa, men jag har fanimej inte vägrat, det hade jag märkt! Jag såg nog ut så här :confused: så speakern förtydligade det med att säga "du passerade startlinjen två ggr".
Jag hade alltså missat att de ställt ut ena startskärmen ända till stängslet, när vi gick banan så såg jag att man kunde komma på hinder nr 1 i både vänster och högersväng. Vilket man då inte kunde när klassen startade! Så jag passerade startskärmen i vänster varv, vände upp mot hindret och passerade startlinjen en gång till! :D

Har suttit som speaker på en klubbtävling en gång när ryttaren(modell yngre) red volter runt startpålen,
så efter en snabb konferens med domaren fick jag ropa ut att om hon ville vara så vänlig flyttade sig från startlinjen så vi kunde ge startsignal.
En annan klubbtävling var det en vuxen som gjorde lika dant men större svängar, så då passa vi på säga "varsågodorid" innan hon hann passera linjen för fjärde gången :rofl:
Eftersom det var en kompis så kan jag tala om att hon fick höra många pikar efter tävlingen :angel:
Man får lov vara väldigt flexibel på klubbtävlingar ibland :idea:

:D:D
Det där med att vara flexibel på klubbtävling känner jag till! Även jag har jobbat en hel del ideellt, bla på klubbtävlingar. Och jag har gjort som dig, ibland snabbt fått ur mig "varsågod och rid" för att hindra ryttarna att starta fel när man märkt att de tänker starta utan startsignal, snurrar runt startskärmarna som du beskrev osv.
Har tom fuskat så mkt att någon ryttare som startat utan startsignal inte blivit utesluten, dock har den då inte varit i närheten av placering om det varit på tid.

Klantig som jag har varit när man inte hade varit ute och tävlat, startat CR på en träningstävling och hoppat första hindret utan startsignal, då en funktionär sa till mig att vänta på startsignal. Då detta var på klubben gjorde det inget och fick startsignal efter det. :P

När jag har varit på träningstävlingar så har alla som har gått förbi startlinjen innan startsignal blivit diskade.

Vad tråkigt.
På de flesta träningstävlingar brukar man t.om få hoppa färdigt hela bananäven om man eg. är utvägrad, eftersom det är menat att vara just en träning.

Liknande trådar

Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
51 980
Senast: fio
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
799
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
500
Senast: MiniLi
·
Relationer Har ni varit med om att möta en blick från någon som bränner till och världen stannar för en sekund? Jag har nu varit med om det totalt...
2
Svar
35
· Visningar
2 391
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2