Passar verkligen parellisadeln alla hästar?

E

engelsett

Tänkte flörta lite med alla sadelkunniga här inne;)
Som rubriken lyder, passar den verkligen på alla hästtyper? Jag tänker på deras westernmodell.Hur är det möjligt? Är det den särskilda padden och inläggen som justerar passformen då? Tycker ändå att det låter lite "för bra" för att vara sant.Ni som kan det här med sadlar kanske kan förklara för mig:confused:

Tack!!!

Sv: Passar verkligen parellisadeln alla hästar?

Jag kan namnge många sadel-och utrustningsleverantörer som "garanterar" att just deras produkter passar alla hästar. Självklart så är detta ett försäljningsargument och har ingenting med sanningen att göra. Tja, förresten, det finns ju faktiskt produkter som passar alla, filtar, paddar, hovskatsar, lindor, krubbor, curbs, bling?hm, osv

Jag kan namnge många sadel-och utrustningsleverantörer som "garanterar" att just deras produkter passar alla hästar. Självklart så är detta ett försäljningsargument och har ingenting med sanningen att göra. Tja, förresten, det finns ju faktiskt produkter som passar alla, filtar, paddar, hovskatsar, lindor, krubbor, curbs, bling?hm, osv
Jamen kenneth ...... heter den Parellisadel så passar den ju självklart på alla hästar ! :D

Självklart, glömde det. Heter det Parelli i någon form så passar det alla! Det gäller även så kallade carrotsticks, parellipaddar, parelligrimmor osv. Kan helt enkelt inte förstå att det finns folk som kan rida och hantera sina hästar utan dessa produkter, det torde vara omöjligt??!!

Har endast sett såna sadlar på en mässa, där säljarna (förstås) ansåg att de skulle passa i stort sett alla hästar... Jag har ett gäng stallkompisar som är väldigt nöjda med sina balance-sadlar, som väl parelli-sadeln ursprungligen är baserad på? Där är iaf principen att sadeln är vidare än vanligt och sen använder man olika paddar för att 'ställa in' sadeln för sin häst. Fördelen är väl att det blir flexibelt, tex för en unghäst som bygger muskler efter hand.

Jag vet massor av ryttare som är väldigt nöjda med sina icke-parellisadlar!

Jag med, tex mig själv :D (och även mina stallkompisar, eftersom balance är en engelsk sadel och inte från parelli).

Jag tror inte att allt som är signerat parelli automatiskt är bra, men det behöver ju inte heller vara automatiskt dåligt? Tror att systemet med flexibla paddar är helt OK och kan hjälpa i vissa fall. Däremot kostar det! (Och antagligen kan man nå samma resultat utan att lägga ner så mkt pengar...)

Använder man inte en Parelligrimma o Parellirep - då är det kört !

Hej!
Jag vet ju inte vad du har för häst, men jag har en nordsvensk brukshäst som jag letade sadel till väldigt länge innan jag hittade en westernsadel som passade. Det bästa är att ta hjälp av en sadelprovare eller två (för en second opinion). Det är värt den kostnaden eftersom det är jätteviktigt att sadeln ligger bra på hästen. Det är ju också jätteviktigt att man sadlar på rätt ställe så hästen har sina bogblad fria. Ta hjälp är mitt råd-jag tror inte det finns en modell som passar för alla hästar. Jag provade en sådan sadel på min häst men den låg inte alls bra. Lycka till!

Vill verkligen inte ta upp en diskusion - notera det.

Men, vad har alla (eller många) emot Parelli? Jag tar ganska mycket inspiration av deras program och jag tycker mycket är jättebra. Och jag är varken beroende av deras repgrimmor, rep, carrot sticks eller sadlar.

OKEJ, Pat Parelli må vara en affärsman - men har ni provat programmet, är era åsikter baserade på erfarenheter eller fördomar?
:confused:
Som sagt, är bara nyfiken. Är inte ute efter en vass diskusion där jag måste försvara min åsikt! :d

Jag har inget emot någon men om man säger en så korkad sak som att min utrustning passar alla hästar, då får man nog vara beredd på lite påhopp. Man behöver inte vara speciellt begåvad för att förstå att det är en lögn. Som att sälja skor som passar alla fötter.

Haha självklart, jag tror verkligen inte heller på det där snacket. Som du sa, det fattar nog de flesta.
Men för övrigt, vad gäller deras hästtänk och hantering så tycker jag det är riktigt bra. :)

Haha självklart, jag tror verkligen inte heller på det där snacket. Som du sa, det fattar nog de flesta.
:)

Alla utom jag då ;)
Men det är ju tur att det finns ett så "trevlig" forum där man kan ställa sina nybörjarfrågor...

Tack leia och ni andra som FÖRKLARADE istället för att dumförklara, mer sånt i det här forumet tycker jag!!! Det tycks finnas många som är snabba med att vara negativa och spydiga men få som verkligen sitter inne med information att dela med sig av. Vad jag undrade var väl lite om konstruktionen på sadeln...

Oj förlåt, det var verkligen inte meningen att vara "spydig"! :o
Det jag menar är, att jag tror inte det går att göra en sadel som passar alla hästar i hela världen. Däremot finns det ju de som passar många, och parelli-sadeln sägs ju passa "alla hästar" med hjälp av padden? Jag tycker att parelli-sadeln verkar bra just för att den är så bred, och padden verkar bra för att den fördelar trycket, och även ger rätt passform så sadeln ligger rätt.
Och igen, förlåt om det lät "påhoppande", det var verkligen inte menat så! :crazy:

På vilket sätt är en parelli sadel annorlunda än en vanlig westernsadel? En vanlig westernsadel ska ge bra passform och bra pad ska man också ha. Det är inte något som Parelli kommit på. Att en sadel ska passa är en självklarhet så därför så ställer jag mig ordentligt frågande till varför Parellis skulle passa bättre än någon annan sadel? Jag känner dessutom till vem som tillverkar sadlarna och det är inga fel på sadlarna utan det är det sätt som dom marknadsförs på som gör mig arg. Jag skulle aldrig köpa något av den mannen pga det sätt som han försöker att dissa alla andra på marknaden.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 215
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 779
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 245
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar