Passar en tollare mig?

Alicepocca

Trådstartare
Hej! Jag och min pojkvän har nu bestämt oss för att skaffa hund.
Jag har haft hund i hela mitt liv och har stor hundvana.
Jag jobbar på ett hunddagis så hunden kommer att vara med mig där hela dagarna.

Jag vill ha en aktiv hund som kan följa med på allt! Jag är väldigt aktiv själv och hunden kommer att få träna agility, lydnad, bruks och/eller det som passar oss båda! Den kommer också att få träna mycket mentalt och aktiveras varje dag.

Så nu till min fråga, jag har tittat mycket på just tollare och tycker att den rasen verkar passa mig, vad tycker ni? Vad har ni för erfarenheter av tollare?

Min erfarenhet är att tollare väldigt lätt går upp i stress. Man måste vara noga med mentaliteten och de jobbar väl bäst som apportörer.

Tollare är rätt knepiga hundar, det är lätt att luras av deras yttre likhet (nåja) med golden men de har en helt annan skärpa och egensinnighet.
De har inte alls den mentalitet som de flesta förknippar med retrivers.
Håller dessutom med hemlig, de har lätt att gå upp i stress och är svajiga mentalt. Det är sällan bra att en ras exploderar i popularitet som tollaren gjort och än värre när det är en i grunden arbetande ras som drar till sig folk som mest är intresserade av sällskap och utställning!
Med det sagt så kan väl en tollare passa men jag tror att det kan vara lättare att hitta en bra hund att jobba med i en annan ras.

Tollare är rätt knepiga hundar, det är lätt att luras av deras yttre likhet (nåja) med golden men de har en helt annan skärpa och egensinnighet.
De har inte alls den mentalitet som de flesta förknippar med retrivers.
Håller dessutom med hemlig, de har lätt att gå upp i stress och är svajiga mentalt. Det är sällan bra att en ras exploderar i popularitet som tollaren gjort och än värre när det är en i grunden arbetande ras som drar till sig folk som mest är intresserade av sällskap och utställning!
Med det sagt så kan väl en tollare passa men jag tror att det kan vara lättare att hitta en bra hund att jobba med i en annan ras.

Ja, jag har hört det också. Men tänkte mig att jag skulle ta något år med att träffa flera individer och hälsa på många olika uppfödare. Ja, det är tråkigt när folk bara tänker på att de har ett fint yttre..

Hej! Jag och min pojkvän har nu bestämt oss för att skaffa hund.
Jag har haft hund i hela mitt liv och har stor hundvana.
Jag jobbar på ett hunddagis så hunden kommer att vara med mig där hela dagarna.

Jag vill ha en aktiv hund som kan följa med på allt! Jag är väldigt aktiv själv och hunden kommer att få träna agility, lydnad, bruks och/eller det som passar oss båda! Den kommer också att få träna mycket mentalt och aktiveras varje dag.

Så nu till min fråga, jag har tittat mycket på just tollare och tycker att den rasen verkar passa mig, vad tycker ni? Vad har ni för erfarenheter av tollare?

Ja om du lyckas hitta någon bra så passar rasen. Men på varje bra tollare så går det 10 ganska dåliga tyvärr... Om du gillar storleken så kanske kelpie kan vara ett alternativ? Om du hellre vill ha retriever så kanske det kan vara bra att titta på jaktgolden och jaktlabbe också?

Ja om du lyckas hitta någon bra så passar rasen. Men på varje bra tollare så går det 10 ganska dåliga tyvärr... Om du gillar storleken så kanske kelpie kan vara ett alternativ? Om du hellre vill ha retriever så kanske det kan vara bra att titta på jaktgolden och jaktlabbe också?
Ja, kelpie har jag också funderat på, men de verkar vara så präglade till vallning om jag inte misstar mig? Jag kan ju ingenting om vallning men jag antar att man kan lära sig :)

Australisk Kelpie är en brukshund, till skillnad mot Australian Stock Dog/Working Kelpie som avlas enbart på vallning, ungefär som BCn.
Har själv sneglat på tollare o då ff a Krokasmedens hundar. Jag tror absolut att rasen kan passa dig/er.

Jag är också inne på tollare som min andra hund så har börjat kolla lite redan på uppfödare, vill ha en bra stabil arbetshund. Dels krokasmedens men även Agrosofens verkar bra & seriösa med rasen :) *Längtar redan såhär några år innan :D

Jag bor i närheten av Krokassmedens kennel och de verkar seriösa, har dock inte någon speciell större koll på dem.

Håller med föregående talare, jag har själv länge varit inne på en tollare och tänkt mig motivera den mycket mentalt etc. Till slut fick jag dock bara ge upp tanken då jag var ärlig mot mig själv och insåg att jag inte med säkerhet kan ge tollaren det den behöver. Om jag skulle ha köpt en tollare så är det för att jag 100 % vet att jag kan ge en tollare ett värdigt ägande. För som sagt, många tollare tenderar att verka stressade och uttråkade.

Du verkar dock ha mer planerat än vad jag hade, så visst kan en tollare säkert fungera. Var bara väldigt noggrann med uppfödare, valpens stamtavla etc. Ah du vet...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 024
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 807
Senast: ildiko
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 025
Senast: TantAgda
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar