Passar dansk/svensk gårdshund?

kladdkaka

Trådstartare
Några vänner till mig ska köpa sin första hund. En trevlig barnfamilj med barn mellan 5 och 14. De vill ha en "lagom" stor/liten, robust hund som kan följa med på allt. Den ska vara lättlärd och inte för reserverad, men den måste inte älska allt och alla.
Pappan i familjen springer på sommaren och åker skidor på vintrarna. Eventuellt kommer de äldre barnen gå lydnadskurs och träna agility men det är inte därför de skaffar hund. Mamman i familjen är lite nyfiken på spår och lydnad, men hon säger att hon inte vill ha kravet på att hon måste träna som med tex en brukshund.

Den första rasen de föll för var jack russel men dom kom fram till att den verkade för besvärlig och lite för mycket för dom.

Kan Dansk/svensk vara nått? Jag funderar på det. Är inte jättebekant med rasen, men jag tror det skulle passa bra.

Senast ändrad:
Sv: Passar dansk/svensk gårdshund?

Jag har egentligen bara träffat två på regelbunden basis, en hane och en tik. Hundarna lever inte i samma familj. Båda två är riktiga pain in the ass! Till och med min chihuahua/jrt som har extremt mycket energi tröttnade på tiken. Och jag tappade räkningen på hur ofta hanen flög på min förra hund i trappuppgången. Det är nog de två jobbigaste hundar jag träffat. Ingen av dem förstod eller kunde tala hundspråk. Det var pang på som gällde, varesig det gällde lek eller bråk och var inte "kompisen" med på noterna så bekom det dem inte ett skvatt.

Jag tror de kräver en hel del av sin förare för att bli trevliga hundar. Eller så har jag träffat dåliga exemplar.

Jag tror inte dsg kan ses som en mildare variant av jrt. De jack russlar jag träffat har varit bra mycket mer samlade och sammarbetsvilliga, även om de varit vanliga familje- och stallhundar.

Har de kollat något på lancashire heeler? Det verkar vara betydligt trevligare och enklare hundar :)

Min moster som egentligen inte har någon hundvana eller hundkunskap alls skaffade sig en DSG som första hund och den är otroligt trevlig. Men den kräver en hel del aktivering, det verkar ju som att hunden skulle få god aktivering i din väns familj.
Skulle i alla fall säja att DSG är ett bättre val än en Jack Russel.

Har tre stycken DSG och de är trevliga hundar som hänger med på det mesta ute och är soffpotatisar inne.
Är jag bara ute på gården lufsar de bara omkring,är det sommar lägger de sig i solen och njuter men går vi iväg eller hittar på något är de på alerten direkt. Har spårat med en av dom och hon är jätteduktig, dottern har gjort lite agilityövningar hemma och det gillas också. En ras jag rekommenderar och jag har många gånger fått höra att jag har trevliga hundar.

En vän till mig har precis skaffat en Podengo Portuguese. Verkar vara en supertrevlig, framåt hund som lämpar sig bra i barnfamiljer som inte alltid har så mycket tid för ren träning av hunden.
Finns i tre olika storlekar, jag har bara träffat 2-3 stycken av den minsta storleken (pequeno).

Här finns mer att läsa: http://www.podengoklubben.se/

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 548
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 884
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 799
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 474
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar