Passande gångarts hingst

Salasolen

Trådstartare
Vad skulle ni använda för hingst om ni hade mitt sto?
http://blup.se/sv-SE/horses/221326-my-show-by-parangons-swb

Hon är 2år på bilderna
313835_10150300726493725_681123724_8128018_1034944243_n.jpg

Lätt och ganska ädel liten häst. 3 bra gångarter med mycket bra balans. Bra temperament. Den hingst som faller mest i smaken just nu är Skovens rafael men det kanske är att ta linjeaveln lite för långt?

Sv: Passande gångarts hingst

Här är film på mamman till ditt sto: http://www.youtube.com/watch?v=fE1GQoTPW_0
Kan kanske vara till hjälp för ditt hingstval att se hur mamman ser ut och rör sig under ryttare (om du nu inte redan sett henne in action). Om moderator vill ta bort direktlänken till filmen så får du söka på "Showan 1203" på youtube.com istället.

Allmänt tips: visa ditt sto på treårstest innan du betäcker för att få ett hum om hennes fördelar och nackdelar. Det är svårt för andra att ge dig råd med utgångspunkt av bilderna som du har lagt ut och den (obefintliga) möderneinformationen som finns på blup.se.

Senast ändrad:

Jag har haft mamman i stallet och ridit henne senaste 5 åren :). Hon är en helt fantastisk häst! Fantastiska gångarter, oerhörd arvetsvilja och känslig. Att jag köpte just hennes föl var verkligen ingen slump! Att visa på 3års är inte aktuellt då hon växer massor just nu.

Skovens Rafael var jättefin på hingstvisningen i lördags. Ett tips kan vara och kolla in Tullstorps hingstar som visades i helgen:). Kolla vad du har på ditt sto och om du har något som hingsten kan tillföra. Du kan se Tullstorps hingst visning på deras hemsida. Dom visade ett långbent föl e Bellagio som var jättefin. Lycka till

Det är himla synd att det inte finns någon bra film från flyinge! När vi betäckte min hästs mamma funderade vi redan då på SR men har fortfarande inte kunnat se honom live eller någon vettig video. Tittade på filmen från Tullstorp igår och vi är rätt inne på Ampere nu, fantastisk häst!

Tänkte att det kunde vara intressant för de som vill ge hingsttips till dig att se hur mamman ser ut eftersom bilderna på din häst inte säger något :idea:

Mamman verkar ju inte heller vara visad, så det är svårt att se hennes för- och nackdelar också (mer än det man ser på filmen). Vad vet du om stostammen (alltså inte hingstarna utan stona bakåt)?

Mamman blir ju 8 år i år och verkar ha stått hos CT ett tag, så då har hon alltså stått i ditt stall sen hon var rätt ung? Då vet du varför hon inte är visad och varför hon inte gick unghästkval?

Alla hästar är mer eller mindre i växt när de går treårstest, känns inte som något avgörande skäl till att inte visa. Eftersom du tycker att ditt sto är tillräckligt bra för att platsa som avelssto så borde hon i dina ögon ha många bra egenskaper, varför inte få papper på det? Det blir lättare att sälja avkommorna om hon är "varudeklarerad".

Du ger alldeles för lite info om ditt sto och om hennes möderne för att kunna få seriösa förslag på hingstar. Det blir rena gissningsleken och jag tror att det är därför ingen svarar på din fråga. Så lägg in en exteriörbild (rakt från sidan) på ditt sto, skriv lite mer info om vad mödernet har lämnat tidigare, vilka hingstlinjer som har resulterat i bra avkommor osv så får du nog svar som hjälper dig mer :)

Senast ändrad:

Mamman är importerad från Tyskland som 2 åring. Därför har jag inte alls koll på vad sto stammar bakåt lämnat. Tror att vi inte visade henne på 3års för att hon var så liten, året efter betäcktes hon och reds bara lugnt. Hon skulle visas som 5 åring men hon sattes ej igång förren fölungen var avvand vilket blev sent eftersom hon föddes mitt i sommaren. Jag tycker iaf inte att unghäst visningarna på något sätt är livsviktiga, ska man sälja är det bra. Hon har sin extriör emot sig så korrekt extriört är viktigt. Dock är min betydligt bättre i typen. Mamman har mycket lätt för samling, min verkar ha ärvt hennes bakben.

Att visa en 3 åring som är i växtfas tycker jag inte alls är försvarbart, min är dessutom väldigt sent född, hon har inte börjat bredda sig alls och är rejält bakhög. Fölungen ska ej säljas utan den tillhör redan min hästs uppfödare.

Fast om både stoets mamma och stoet själv inte gick/går att visa på varken treårstest eller på andra unghästtester/tävlingar så kanske det inte är så bra material att avla på (jag antar att om du själv trodde att de skulle fått bra poäng så skulle de ha visats)? Dessutom måste mamman vara visad exteriört någon gång eftersom hon är B-premierad. Hur bedömdes hon då? Det kan ge lite ledtrådar.

Du har inte skrivit vad som är målet med aveln, vill du föra aveln framåt (i så fall inom vilket område)? Att ta reda på fakta om stostammen ska inte vara någon omöjlighet, dessutom så måste väl uppfödaren till din häst haft någon tanke om det innan h*n tillverkade din häst? H*n måste väl ha tagit reda på fakta innan betäckningen?

Rent generellt så ser det ut som (baserat på dina inlägg och på filmen på mamman) att hingsten bl a måste vara högställd med långa ben, ädel, ha storlek och bra rygglinje, bra temperament och ska även kunna tillföra tryck i gångarterna. Benstället bör också vara bra eftersom du vet så lite om din hästs gener. Ja, det ställs stora krav på hingsten alltså, det blir svårt att pricka in allt, men lycka till med din häst :)

Senast ändrad:

Fast nu läser du inte riktigt vad jag skrev. Visst hade det gått och visat men bara för att du tycker att det är extrem prio innebär det inte att jag tycker så. Självklart kommer hon tillföra aveln något, mycket bra temprament och gångarter som är minst 8a mässiga. Mamman blev premierad på min hästs fölmönstring, hon var inte vidare vacker då med tanke på hur sent född fölis är. Min fick 8or rakt igenom som föl.

Jag tycker inte att det är "extrem prio" att visa alla hästar, men det vore ju bra om någon häst i stostammen hade fått en exteriörbeskrivning, nu ger du ju noll info om vad exteriör- & gångartsdomarna tycker om stostammen. Du har ju din hästs mammas exteriörbedömning, fast den är tydligen hemlig för oss andra :angel: Varför fråga om hingstråd när du vägrar lägga ut bilder på din häst (förutom några gamla bilder på en tunn unghäst, tagna framifrån) och när du inte vill berätta om den enda exteriörbedömningen du känner till från mödernet?

Angående temperament; hur kan du vara så säker på att ditt sto har bra temperament? Hon kan knappast vara mycket jobbad om du anser att hon inte är tillräckligt färdig för att visas på treårstest om några månader. Mammans temperament är ju rätt skarpt enligt dig själv, du har själv skrivit på internet att hon står på bakbenen vid ridning och är ovillig till jobb.

Du skriver här att mamman har exteriören emot sig. Din hästs pappa är inte direkt någon typförbättrare, även om det är en fin hingst för övrigt (har lång och sänkt rygg bl a), så oddsen känns rätt dåliga för att din häst ska få en toppentyp när hon har växt färdigt.

Det finns säkert många ston som är i avel som är sämre än ditt sto, det är inte det jag menar, men du verkar inte så intresserad av att ta reda på fakta eller acceptera ditt stos brister. Varför ens fråga andra om råd?

Mammans temprament är absolut inte skarpt men hon är känslig. Att jag inte haft det helt lätt med henne säger mer om min ridning än hästen, jag var verkligen ingen super ryttare när jag började rida mamman till min häst, på den hästen har jag lärt mej allt jag kan!

Mina förhoppningar med tråden var mest att få tips om passande blodslinjer utifrån stammen. Men om du faktiskt vill komma med tips om en korrekt hingst med långa ben som rör sig bra blir jag glad. Hade tex Hohenstein funnits hade han varit aktuell.

Även om jag tycker Filippeti går lite långt då hon föreslår att hästen kanske inte är så lämplig i avel så har hon en poäng. Du ber om åsikter eftersom detta är ett forum och det är hennes åsikt.

När det kommer till ditt sto så ser stammen på pappret trevlig ut. Tittar man lite närmare på sto-stammen ser man dock att även om modern tävlar så är hon lite efter i utbildningen (fölning och annat kan orsaka det, javisst). Går man vidare på till mormodern ser man att denne är utan tävligsresultat, och har bara en avkomma trots att hon lever idag, vilket gör att man frågar sig varför? Mormorsmor likaså, inga resultat, en avkomma.
Med det i åtanke, och med tillägget att du själv säger att modern till ditt sto har exteriören emot sig, och inte var snygg på fölvisningen antyder att poängen hon fick där på exteriör och gång inte var särskilt imponerande. Och när man talar om förvärvning så är sto-stammen minst lika viktig som hingst-stammen. Det är två uppsättningar genpar som kommer med i avkomman. Sedan säger jag inte att ditt lilla sto inte är jättefin, det vet varken jag eller Filippeti något om. Dock visar bilderna du lade in bara en vanlig två-åring och man ser ingen exteriör alls, samt att din uppfattning om att gången är 8-mässig inte är opartisk. Alla tycker deras hästar är fina på något sätt.

Sedan förstår jag inte tanken att betäcka din 3-åring som du tycker är för valpig för treårsvisning. Om hon är i en stor växtperiod, samt efter i utbildningen så kommer att betäcka inte underlätta med någon av dessa två sakerna. Det är tungt för en häst att bära föl och om hon är så pass valpig är det kanske bättre att vänta och se hur blir när hennes kropp är färdig, samt när du hunnit rida mer och själv bättre kan bedöma vilket temperament och ridbarhet ditt sto har.

Om du sedan vill ha en mer rättvis bedömning av ditt sto som avelsmaterial så rekommenderar jag att du:
a) Väntar ett år, utbildar och försöker visa på kvalitetsbedömningen som 4-åring och sedan betäcker om det ser ok ut.
b) Väntar flera år tills du hunnit tävla och vet vilka kvalitéer som ridhäst hon har att erbjuda.

Eller så kan du som Filippeti föreslår faktiskt lägga ut moderns exteriörbedömning, fixar en exteriörbild på ditt sto samt kanske även en longeringsfilm eller liknande som visar vilka kvalitéer hon faktiskt har. Det är positivt att hon fick 888888= 48 poäng som föl, även om dessa poäng ofta förändras en del. ASVH's statistik visar på att de poängen som tenderar att förändras minst från fölvisning till 3-årstest är gångartspoängen. Den som brukar förändras mest är bedömningen på exteriören och framförallt benen.
På det stora hela har du dock inte gett tillräckligt med information om ditt sto's styrkor/svagheter, samt vad du söker i en hingst och vad ditt avelsmål är för att jag skall kunna föreslå en hingst, tyvärr. Att välja Skoven's Rafael skulle göra att du får Don Schufro i 3:e led på båda sidorna, samt Rubinstein I i 4:e led på båda sidorna. Jag skulle titta på en hingst med väldigt lite R och D blod som har lite storlek, med samma elasticitet som Rafael och som är lätt och högställd. Eftersom du fuinderar på att betäcka ett 3-årigt sto utan egna referenser och med ett möderne som inte utmärkt sig så bör du välja en hingst med bevisat stark förvärvning. Jag föreslår Florencio I. Ampére har hittils haft säker förvärvning, så om ditt sto ej är lite kort, rund och/eller platt i korset kan denne också vara en kandidat, eller en annan Rosseau-son med bra förvärvning.

Jag vet alldeles för lite för att kunna ge dig råd om en hingst med hjälp av den lilla informationen du ger, tror ingen kan ge dig ett kvalificerat avelsråd med den bakgrundsinformationen. Du verkar själv inte vara intresserad av att få väl underbyggda råd eftersom du medvetet håller inne med information (t ex mammans exteriörpoäng och vettiga bilder på din häst). Jag ville bara hjälpa dig att få fler och bättre svar när jag skrev mitt första inlägg till dig, men inser nu att du inte vill ge mer info.

Så här skrev du om din hästs mamma den 28 sept 2010, dvs ca 1,5 år sedan (kom upp när jag googlade på mammans namn:
Jobbade med Showans ovilja att gå fram och länga i traven. Hon bölev såklart arg och stod på bakbenen. /.../ Sen tog vi galoppen... det är vekligen ett kapitel för sig sjäklv. hon gör ALLT för att fatta fel galopp, i båda varven.
Låter inte som om du själv uppskattade hennes ridbarhet, men, men... Jag vet att ston kan vara "stoiga" och tycker verkligen inte att det per automatik ska kassera en häst från avel, men det rimmar liksom inte med att du framhåller temperamentet som ett extra plus hos hästen.

Men som sagt, lycka till med hingstvalet :)

Fast om både stoets mamma och stoet själv inte gick/går att visa på varken treårstest eller på andra unghästtester/tävlingar så kanske det inte är så bra material att avla på

Kan tycka att det antagandet är i starkaste laget, av den anledningen att många väljer bort treårs till följd av att hästen inte är klar nog i kroppen. Inget ovanligt att hästarna behöver lite längre tid på sig eller att just inför 3-års kommer in i en växtfas då de blir överbyggda och/eller gångarterna för tillfället försvinner. Hade sj aldrig visat en häst då. Om hästen sen växer till sig och blir snygg i kroppen o rörlig igen så önskar jag inga dåliga poäng som följer denne resten av livet i ryggen. Ej visad på treårs behöver inte innebära att stoet ej är bra och inte har avelsvärde. Sen finns det alltid dom som aldrig blir korrekta.
Sen kan jag hålla med dig om att en häst arbetsvilja och temperament ej kan bedömmas korrekt fullt ut såhär ung innan man har satt press på den att göra saker. För vissa kommer det inte fram förrän man begär att gå från LA dressyr upp till Msv.

*TS*
Vilken spännande stam på ditt sto!
Ampere låter mkt intressant till henne. SR visade sig otroligt läckert i Flyinge, men man får kanske tänka en gång till angående linjeaveln.
Bordeaux var också outstanding i Flyinge, funderat ngt på honom? Tänker framförallt på hans starka prestationsstam flertal led bakåt kan vara en fördel.

Hur är hon i benen? Storlek?
Menar du att hon fortfarande är väldigt överbyggd bak trots att hon är 3 år? På vilket sätt har modern exteriören emot sig? Bild?
Floricello är långbent och med bra ridbarhet, rörlig och lätt för samling. Bellagios avkommor som jag sett har alla varit mkt långbenta, samtidigt som de haft bra balans.

Senast ändrad:

Om du läser och kopierar hela meningen så ser du att den avslutas med ett frågetecken... En mening som avslutas av ett frågetecken är inget antagande.
Fast om både stoets mamma och stoet själv inte gick/går att visa på varken treårstest eller på andra unghästtester/tävlingar så kanske det inte är så bra material att avla på (jag antar att om du själv trodde att de skulle fått bra poäng så skulle de ha visats)?
Dessutom så har jag inte sagt att hästarna just måste visas på treårstest, men om de inte går varken treårstest, kvalitets eller årgångschampionat så får man väl kanske förmoda att ägaren antingen inte är intresserad eller att man trodde att hästen inte skulle få så bra resultat. Oavsett orsak så blir det väldigt svårt att ge avelsråd till någon vars häst inte har några meriter på papper på stosidan. Nu har ju mamman placeringar i lätta klasser som 8-åring (med ett proffs på ryggen), men det säger inte direkt mycket.

Sedan kan jag tycka att det är rätt tråkigt om stoets betäcks trots att hon är så outvecklad och i sån växt att hon inte kan visas på treårstest. Antingen är hon välutvecklad och då kan hon visas på ett test (sen kan man välja att inte visa av andra orsaker, tex för att man tror att hon inte ska få så bra poäng) eller så är hon outvecklad/ mer i växt än normalt för sin ålder och då kanske det inte är så klokt att betäcka. Fostret kommer inte att få direkt optimala förutsättningar i livmodern om mamman är outvecklad. Men alla gör som de vill ;)

Senast ändrad:

Ursäkta, missade det frågetecknet.
Absolut, det är ett val med många möjliga bakomliggande orsaker, och en mindre bra sanning täcks gärna över...

Nej det är svårt att ge kvalificerad avelsråd, kan bara gissas utifrån det lilla som getts och hingstlinjerna, men stolinjen är 50%. Har sj inte följt moderns beteende som skrivits om här, inget uppvisat temp. med fördel i sig.
Nej håller med om att om stoet är i en växtfas och valpig så är det inte alltid till fördel att betäcka. Längre tid för att växa klart m.m. Sen finns det alltid mellanting, gråzoner mellan svart o vitt ;), dock att hon är så överbyggd låter snarare svart än grått ^^. Men om hon förblir överbyggd (risk för med tanke på åldern) så är det inte ngt positivt att föra vidare (dock inte helt ovanligt med överbyggnad från R-linjen). Modern är på filmen både överbyggd och innehar en lång rygg.

TS: kan du vara snäll o lägga ut nya bilder på ditt sto från sidan?

Oavsett orsak så blir det väldigt svårt att ge avelsråd till någon vars häst inte har några meriter på papper på stosidan. Nu har ju mamman placeringar i lätta klasser som 8-åring (med ett proffs på ryggen), men det säger inte direkt mycket.

Fast Msv c är väl inte lätt klass, det måste väl vara medelsvår? Sen är väl mormor importerad, så det kan ju finnas mer prestationer och avkommor där som inte syns i blup, förmodar jag.

I exteriörbeskrivningen stor det "matt" om ryggen, vad det betyder tror jag de flesta vet? Men för säkerhets skull så förtydligar jag: En matt rygg är en "svag" och lite sänkt rygg. Det hänger ofta ihop med en rygg som är åt det långa hållet. Speciellt när han rids så ser ryggen ofta mer eller mindre sänkt ut och ser lång ut bakom sadeln (kan också bero på att sadeln hamnar långt fram och att han ofta har bakbenen lite bakom sig). Så, mitt uttalande är delvis taget från exteriörbeskrivningen och delvis är det mitt eget (och många andras) intryck av hur han ser ut när han rids. Jag tycker annars att det är en fin hingst, men ingen är perfekt och han kanske inte är det optimala valet till ett sto som själv inte har en bra rygg (dvs stark rygg), iaf inte om man vill ha en bra överlinje på avkomman.

Fast Msv c är väl inte lätt klass, det måste väl vara medelsvår? Sen är väl mormor importerad, så det kan ju finnas mer prestationer och avkommor där som inte syns i blup, förmodar jag.
Msv C är det nya namnet på LA:5 och LA:6, men det räknas fortfarande som LA (av ASVH när man ska räkna meriter t ex). Och, ja, det kan finnas meriter som vi inte känner till, det är liksom därför jag har frågat TS om hon eller hästens uppfödare vet mer. Bara för att mödernet är utländskt så kan man inte förutsätta att det finns mer meriter. Det behöver finnas på papper, fantasier räcker inte.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Avel Hej! Ska ev ta föl på min systers swb nästa år, hon är mer av den ganska breda o bastanta typen och 167 i mankhöjd, är själv 163 så har...
2
Svar
29
· Visningar
3 590
Senast: cirkus
·
Avel Jag har ett dilemma och skulle uppskatta åsikter utifrån! Jag har ett, i både mina och andras ögon, fantastiskt sto e quite easy. Hon...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
16 477
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 904
Senast: Kisseninan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix