Sv: Passande gångarts hingst
Även om jag tycker Filippeti går lite långt då hon föreslår att hästen kanske inte är så lämplig i avel så har hon en poäng. Du ber om åsikter eftersom detta är ett forum och det är hennes åsikt.
När det kommer till ditt sto så ser stammen på pappret trevlig ut. Tittar man lite närmare på sto-stammen ser man dock att även om modern tävlar så är hon lite efter i utbildningen (fölning och annat kan orsaka det, javisst). Går man vidare på till mormodern ser man att denne är utan tävligsresultat, och har bara en avkomma trots att hon lever idag, vilket gör att man frågar sig varför? Mormorsmor likaså, inga resultat, en avkomma.
Med det i åtanke, och med tillägget att du själv säger att modern till ditt sto har exteriören emot sig, och inte var snygg på fölvisningen antyder att poängen hon fick där på exteriör och gång inte var särskilt imponerande. Och när man talar om förvärvning så är sto-stammen minst lika viktig som hingst-stammen. Det är två uppsättningar genpar som kommer med i avkomman. Sedan säger jag inte att ditt lilla sto inte är jättefin, det vet varken jag eller Filippeti något om. Dock visar bilderna du lade in bara en vanlig två-åring och man ser ingen exteriör alls, samt att din uppfattning om att gången är 8-mässig inte är opartisk. Alla tycker deras hästar är fina på något sätt.
Sedan förstår jag inte tanken att betäcka din 3-åring som du tycker är för valpig för treårsvisning. Om hon är i en stor växtperiod, samt efter i utbildningen så kommer att betäcka inte underlätta med någon av dessa två sakerna. Det är tungt för en häst att bära föl och om hon är så pass valpig är det kanske bättre att vänta och se hur blir när hennes kropp är färdig, samt när du hunnit rida mer och själv bättre kan bedöma vilket temperament och ridbarhet ditt sto har.
Om du sedan vill ha en mer rättvis bedömning av ditt sto som avelsmaterial så rekommenderar jag att du:
a) Väntar ett år, utbildar och försöker visa på kvalitetsbedömningen som 4-åring och sedan betäcker om det ser ok ut.
b) Väntar flera år tills du hunnit tävla och vet vilka kvalitéer som ridhäst hon har att erbjuda.
Eller så kan du som Filippeti föreslår faktiskt lägga ut moderns exteriörbedömning, fixar en exteriörbild på ditt sto samt kanske även en longeringsfilm eller liknande som visar vilka kvalitéer hon faktiskt har. Det är positivt att hon fick 888888= 48 poäng som föl, även om dessa poäng ofta förändras en del. ASVH's statistik visar på att de poängen som tenderar att förändras minst från fölvisning till 3-årstest är gångartspoängen. Den som brukar förändras mest är bedömningen på exteriören och framförallt benen.
På det stora hela har du dock inte gett tillräckligt med information om ditt sto's styrkor/svagheter, samt vad du söker i en hingst och vad ditt avelsmål är för att jag skall kunna föreslå en hingst, tyvärr. Att välja Skoven's Rafael skulle göra att du får Don Schufro i 3:e led på båda sidorna, samt Rubinstein I i 4:e led på båda sidorna. Jag skulle titta på en hingst med väldigt lite R och D blod som har lite storlek, med samma elasticitet som Rafael och som är lätt och högställd. Eftersom du fuinderar på att betäcka ett 3-årigt sto utan egna referenser och med ett möderne som inte utmärkt sig så bör du välja en hingst med bevisat stark förvärvning. Jag föreslår Florencio I. Ampére har hittils haft säker förvärvning, så om ditt sto ej är lite kort, rund och/eller platt i korset kan denne också vara en kandidat, eller en annan Rosseau-son med bra förvärvning.