Minni-Borg

Trådstartare
Hejsan, jag och min Töfsa börjar komma långt nu i träningen.
Men nu vill jag lära henne passage, fast i tölt...
Det vill jag att hon skall kunna för att jag skall ha det som själva "förberedelsen" inför tölt. Först passage -> sedan över till tölt!
Hur tycker ni att jag skall gå tillväga för att lära henne det! Hästen är väldigt känslig, frammåt och lättlärd.

Sv: Passage

Hmmm... passage och sen tölt känns lite bakvänt. Passage är mycket samlad och svingande trav, och från det kan du nog inte få till en bra tölt!
Däremot kan man ju i en bra samlad tölt få hästen att svinga liknande som de gör i passage.

Menar du inte att du ska börja samla henne och gå mot piaffen? En inte helt korrekt piaff är ju fyrtaktig, så från den kan du komma upp i tölt bra!

Mina har jag börjat piaffera genom drivning och samling mot en mycket lätt hand, en liiiten litten bit i taget. Man får inte luras och bromsa hästen med handen och driva hårt med skänklarna, då blir det fel.

Läs på i dressyrböcker och sök på akademiska forum också, där kan du nog få bra svar.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 342
Senast: Lady_S
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 875
Senast: ildiko
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 668
Senast: Claraclara
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
731
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden