• Trav
  • Trådstartare Trådstartare -sunshine-
  • Startdatum Startdatum
S

-sunshine-

Är det sant att ett varmblod som är frysmärkt inte behöver ha pass?

Sv: Pass

ALLA hästar måste ha pass även om det är en 30-åring som kan stupa i backen när som helst :smirk:

Min gammling behövde vi inte skaffa pass till (27). I och för sig dog hon tre månader efteråt. :crazy:

Varför inte då??
Som misscocacola skriver så skall ALLA hästar ha pass oavsett ålder.
Men tyvärr ser man fortfarande passlösa hästar i annonser.

Vad tycker ni om det här med pass igentligen???? Jag vet inte riktigt vad jag tycker. Lite onödigt för min del alla fall. Ja ska inte utomlands med min häst o ja ska inte slakta den på slakteri.

jag tycker det är en bra idé men dom har lagt upp det på fel sätt.. jag tycker att alla fölungar ska få pass så man kan skriva in alla mediciner och sånt den får under sitt liv men om man ska skriva ut ett pass för en äldre häst så missar man ju en massa och om hästen har fått nån medicin som är livstid karens på slakt så står ju inte det med i passet eftersom hästen fick medcinen innan den fick passet :crazy:

hoppas ni fattar vad jag menar för det kanske blev lite svamligt ;)

Vad tycker ni om det här med pass igentligen???? Jag vet inte riktigt vad jag tycker. Lite onödigt för min del alla fall. Ja ska inte utomlands med min häst o ja ska inte slakta den på slakteri.
Fast grejen är ju att det ska vara lika för alla. Och även om du skulle kunna hålla koll på vad DIN häst har fått i medicinväg och kunna garantera att den åker till destruktion eller grävs ner hemma, så kan det ju faktiskt hända dig något som gör att hästen måste flytta till någon annan innan det sker. Saker och ting kan förändras i livet och även livet har ett slut - ibland alldeles för tidigt. OM man nu ska vara riktigt drastisk...

Passen är ju en bra idé för att kunna hålla koll på djurens medicinering. Hästar anses ju faktiskt vara köttproducerande djur och många av dem hamnar på slakteri där man tar tillvara köttet. DÅ vill man ju kunna känna sig säker på att köttet är fritt från mediciner.
För kor finns väl gårdsjournaltvång av nåt slag, av samma orsak. De stannar ju dock på gården hela livet, oftast...

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
311
Senast: Unafraid
·
  • Låst
Gnägg I familjen finns 2 varmblod 21 och 10 år och två shettisar 26 och 17 år. De är redan en tight flock då varmbloden kom hem till oss i...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 847
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Foder & Strö Varmblod 21 år. Svårfödd. . I fint hull men mot smalare hållet. Bete i princip slut, hösilage 4 ggr dag. Fick hem henne i juli...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 015
Senast: Görel
·
Mat Fram med era bästa efterrättsrecept som passar till jul, tack :bow:
2
Svar
37
· Visningar