Efterrätt till jul

Ris a la malta? Plumpudding? Vi brukar nog inte orka efterrätt utan hålla oss till godisbordet.
Min faster kokerskan serverade något jag inte stött på nån annastans.
Kokade upp katrinplommon i lite vatten och hackade i grova bitar. Blandade den lilla mängden kokvatten med gelatin. Blandade lite av kokvatten och gelatin med vispad grädde. Serverades i skålar som fått stå kallet. Grädden och kokvattnet blev som fromage.

Min faster kokerskan serverade något jag inte stött på nån annastans.
Kokade upp katrinplommon i lite vatten och hackade i grova bitar. Blandade den lilla mängden kokvatten med gelatin. Blandade lite av kokvatten och gelatin med vispad grädde. Serverades i skålar som fått stå kallet. Grädden och kokvattnet blev som fromage.
Aha spännande. Jag älskar ju kompott på torkad frukt. Men jag är inte så förtjust i gelatin (utom i gelehallon och sådant, där älskar jag det) som i Pannacotta. Har ett recept i ngn gammal kokbok jag tänkte testa som heter mullvad och ska bestå av kokta torkade plommon också.

Aha spännande. Jag älskar ju kompott på torkad frukt. Men jag är inte så förtjust i gelatin (utom i gelehallon och sådant, där älskar jag det) som i Pannacotta. Har ett recept i ngn gammal kokbok jag tänkte testa som heter mullvad och ska bestå av kokta torkade plommon också.
Gelatiner får bara gräddblandningen att stelna. Det är inte som att käka gele.

Går säkert att göra på alla möjliga torkade frukter.

Glögginkokta frukter (färska päron och torkad frukt) är riktigt gott. Men det kräver sin vispade grädde eller ris á la malta till. Såvitt jag vet var receptet ursprungligen från Tina Nordström, det var i alla fall på SVT:s receptsida med hennes recept jag först hittade detta, men det är många år sen, cirka tjugo.

https://kokboken.net/glogginkokta-frukter/

Glögginkokta frukter (färska päron och torkad frukt) är riktigt gott. Men det kräver sin vispade grädde eller ris á la malta till. Såvitt jag vet var receptet ursprungligen från Tina Nordström, det var i alla fall på SVT:s receptsida med hennes recept jag först hittade detta, men det är många år sen, cirka tjugo.

https://kokboken.net/glogginkokta-frukter/
OT men just glögg är väldigt gott att hälla nån sked över fruktsallad också. Så lite att det inte direkt smakar/luktar glögg utan bara ger lite skjuts åt smaken.:)

Vi har aldrig orkat efterrätt på julafton, det fikas ju också på em med saffransbröd och pepparkakor samt ev. julgodis. Vi äter också risgrynsgröt på kvällen.

Däremot äts det ris a la Malta på juldagen samt saffranspannkaka på annandagen.

Vi har aldrig orkat efterrätt på julafton, det fikas ju också på em med saffransbröd och pepparkakor samt ev. julgodis. Vi äter också risgrynsgröt på kvällen.

Däremot äts det ris a la Malta på juldagen samt saffranspannkaka på annandagen.
Fick inte med hela kommentaren...

Skulle säga att jag hade iaf föredragit något friskt och lätt typ citronsorbet eller fruktsallad med citrusfrukter efter julbordet.

Min absoluta favoritdessert är citronmarängpaj. Har gjort den ibland till jul och ibland till nyår (och vid ett gäng andra tillfällen). I år blir den dessert på juldagen då dottern ska baka den.

Här har det på något sätt blivit så att chokladpudding är den enda tänkbara efterrätten, så det är vad vi kommer att bjuda på i jul (också). Det är väl inte särskilt "lyxigt" och inte någon tydlig julsmak, så jag funderar på om jag ska göra en egen chokladpudding och kanske ha något lite juligare tillbehör att välja på, utöver vispad grädde. Eller om jag ska hitta på någon annan twist på den annars typiska pulver-chokladpuddingen :D

Denna är ljuvlig och då är jag ändå inte så förtjust i lingon i efterrätter. Jag tog lite mindre lingon än receptet, men det passar grymt bra med lite syrligt i!

Nu har jag börjat fundera på om vi i stället för "bara" den traditionella chokladpuddingen, ska ha några olika, mycket små, desserter, lite som en buffé, så kan man välja och kombinera som man själv vill. Funderar på chokladpudding, saffranskladdkaka, och ett eller två alternativ till som jag ännu inte bestämt.

Liknande trådar

Kropp & Själ Förra året hade jag en fantastisk jul. Vi ställde in julfirandet och det var lugnt och skönt helt utan stress. I år är det tvärtom. Det...
Svar
18
· Visningar
650
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Jag tänkte testa göra lyckokakor med saffran eller pepparkakssmak att ta med till julfirandet i år. Men, vad sjutton kan jag skriva i...
Svar
13
· Visningar
438
Senast: Tilly_85
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
6 706
Senast: Mirre
·
Hemmet Kort intro: Min frys är full. Jag vet att jag behöver extra frysmöjligheter över julen. (Nej, min ordinarie frys kommer inte att tömmas...
2
Svar
23
· Visningar
1 230
Senast: NilHe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar