S

ssannna

hur gör ni för att få era hästar att passa, och bli mer rena i passen?? undrar därför att jag vill få bort passen på en häst, å vill veta hur man gör med islänningar, för att undvika att göra så....
har även träffat en shettis som passade mest hela tiden istället för att trava. han blev väldigt sliten av det. tror det berodde ¨på att man sågat honom i munnen i takt med travstegen, för att undvika galopp i travtävlingar :crazy:

Sv: pass??

Grisepass är inte den passen som används vid tävling, grisepass eller passtakt är ett taktfel som kan bero på en mängd olika saker.

* Fysisk blockering i kroppen.
* Felaktigt bett.
* Stela muskler.
* En felaktigt anpassad sadel.
* Felaktig ridning.
* SIS

Egentligen skulle jag kunna fortsätta ett tag till, det handlar alltså inte om att undvika utan att träna fram det rätta.

okej.... ja, jag är totalt okunnig inom detta.... hm... för mej är ju pass inte ngt att sträva efter.

Om man inte är kunnig inom detta ska man inte heller rida i pass, eller försöka "ta bort" pass!
Jag gissar att hästen grisepassar, en oren pass som man inte ska rida i då det ej är bra för hästen.Vanligaste orsakerna till varför hästen grisepassar har Boj skrivit.
Ta hjälp av en instruktör som kan hjälpa dig med att träna på rätt sätt!

Om jag förstår det rätt är det ingen islandshäst det handlar om?

Då gissar jag att TS hellre vill trava eller galoppera - då hade jag först och främst försökt att stärka hästen och arbeta lösgörande så att hästen väljer korrekt gångart.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 869
Senast: agnes27
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 493
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 305
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar