pass vid slakt?

B

BeastieBabe

Är det verkligen så att lagen om att man måste ha pass träder i kraft 1 Januari 2006, men lagen om att man måste ha pass för att slakta trädde i kraft redan 1 Maj 2005?

Vad händer då om man planerat att ta bort en gammal häst till hösten och inte har skaffat pass för att den inte kommer att behöva det för att den lagen inte hinner träda i full kraft förrens hästen redan är död, måste man då skaffa pass enbart för att kunna slakta hästen?

Sv: pass vid slakt?

Har faktiskt hört av en gubbe som handlar mkt med hästar att enda anledningen att det ska vara lag på pass är att man ska kunna bevisa att importhästar verkligen är importhästar, så att folk inte ska kunna sälja svenska hästar och ljuga om i annonsen att de är importerade istället..

Tror inte alla slakterier är så noga med pass, iallafall inte än..
Veterinärerna är ju inte så noga med att skriva i passet om de gett medicin/behandlning som har livstids karens.
En vet. vi hade i stallet som skrev ut butta till en häst, ville inte ens skriva det i passet, han tyckte det var trams och onödigt :eek:
Vet även en till som inte brydde sig iheller..

hmm näe, jag har märkt det jag oxå, allt allt inte står i passen som man tittar i.. en del har juh sina vaccinationer i vanliga vaccinationskorten, det är väl drygt att föra över oxå om man har en äldre häst antar jag.. det finns juh sååå många hästar och inte alls lika många veterinärer..

Vad jag fattade så är det from nu obligatoriskt med pass vid slakt. Att lagen inte efterföljts så noga än var att slakterierna själva tummat lite på reglerna. Läste det i ATL.

Alltså när hästen ska till livsmedel, vid destruktion tror jag inte det spelar någon roll.

Jag tror iofs att jag visade Patsys pass utan att bli ombedd när hon togs bort 2/5 i år. De sade ingenting om passet när jag ringde iaf.

hmm , ja men om nu hästen ska till livsmedel och man har hästens alla andra papper med och intyg från hästens veterinär att hon inte fått några medel med livstids karens bör väl detta kunna fungera? eller måste det överföras i pass för att gälla helt plötsligt?

nu undrar jag om det är LAGEN som säger det inte att man kan krypa igenom, det vet jag att man alltid kan men vad säger egentligen lagen om det?

Men lagen om pass har väl redan trätt i kraft, och det är dispens fram till 1/1 2006
Vid tävling, försäljning ich alla föl som reggas har ju redan pass sedan ett par år.

Att dom satte första maj som gräns nu beror delvis på att slakterierna har lite mindre att göra i april,och då passar det bra att slakta lite fler hästar. :angel:
Och dom satte en gräns för att tvinga folk att börja skaffa pass redan nu, eftersom det blir kaos om alla kommer till hösten. Kö både hos registatorn och vid slakteriet..... :crazy:

Men jag vet inte om det krävs pass när hästen går till destruktion, troligen gör det inte det förrän 1/1 2006.

Häls Embla

okai, så om man har en välmusklad ardenner som jag vill låta gå till livsmedel (för pengarnas skull) så måste jag skaffa ett pass för att kunna slakta den?

Jag vet inte om det är någon skillnad omman slaktar i höst eller som jag gjorde nu i Maj. Men min häst hade bara ett gammalt registreringsbevis. De påpekade i telefonen att han igentligen skulle ha haft pass men att så många ägare inte visste att det gällde från, tjaa.. när det nu var. Så det var inte så noga just då i alla fall..

Så ring och hör med de som du ska anlita i höst så berättar de hur det ligger till.

man måste ha pass för att slakta hästen sedan 1 maj i år, men om du väljer att avliva hästen hemma hos dig själv så behövs det inte, utan bara om du åker in till ett slakteri

BeastieBabe skrev:
hmm näe, jag har märkt det jag oxå, allt allt inte står i passen som man tittar i.. en del har juh sina vaccinationer i vanliga vaccinationskorten, det är väl drygt att föra över oxå om man har en äldre häst antar jag.. det finns juh sååå många hästar och inte alls lika många veterinärer..
'

men inte behöver väl alla vaccinationer fyllas i passet?? ´bara så man ser att den har ett täckande vacinationsskydd....? Min häst har bara de senaste iförda i passet, men vi gjorde iofs om grundvaccinationen för att den gamla hade gått ut pga för långt intervall och då är det bara senaste grundvacc och det efter den som vet fyllde i passet. Skillnad blir det förstås om grunden gjordes när hästen var ung och att den skötts prickfritt i hela hans liv (25 år) då hade det blivit lite att fylla i...

svammel...

Jag tycker att pass är en skrivbordsprodukt ´som inte är applicerbar på verkligheten. Okej om man har passtvång på föl som föds nu, men låt dom gamla hästarna vara, det är ju ändå ingen som vet vad alla dom fått i sig i sina liv och som inte skrivs in i ett pass nu....

Ja, man måste ha pass för att få slakta hästen (from. 1 maj i år) men man får skicka den på destruktion utan pass om den tex. helt plötsligt bryter ryggen eller så.

Jag fick inte skicka min på slakt, utan pass även om jag hade ett veterinärintyg. De påstår att de inte tar in hästar utan pass, förutom akuta fall, enligt EU´s regler (gäller på alla swedish meat- slakterier). Där jag bor har de knappt fått in någon häst sedan denna regel kom till!

Jag vet det eftersom min kära häst nu är avlivad och då inte på slakeriet!

okai, tack för svaret, det var det jag letade efter.
:bow:

En veterinär sa till mig att jag skulle vänta med att skaffa pass till min häst för att se om han blev återställd. Hon tyckte det var en onödig kostnad om han ändå skulle tas bort. Nu är det så att hästen inte blir återställd (enligt veterinär, väntar på besked ifrån försäkringsbolaget) och jag har inte skaffat pass. Redan -00 skrev jag på ett papper ifrån jordbruksverket att min häst inte fick bli livsmedel då han fått narkos, så han ska destrueras. Han ska avlilvas hemma, så jag hoppas inte jag får några problem för att jag inte har skaffat pass.

Brukar ni ha registreingshandlingar (passet) med på era hästar då ni besöker veterinär? Jag hade med det (inget pass) första gången. Det är ju där det ska fyllas i om hästen får något så att den inte kan bli livsmedel. Tror att det kommer att bli många hästar som det missas att de har fått olika preperat som gör dem odugliga som livsmedel.

ja, så är det... Men, är den reggad??? För då kostar det väl inte så mycket med ett pass??
Till min tog ID-kontrollanten 200 kr och sedan tar väl rasföreningen lika mycket???
Vet inte hundra vad det kostar att regga en ardenner men passet till min shettis kostade 500 kr allt som allt, och då var 60 kr ägarbytesavgift, och 40 kr avgift för ej komplett passansökan.

Är den inte reggad tror jag att det går att få ut ett sk grundpass för ca 400 kr, som är för hästar som inte ska tävlas och hästar utan känd stam... ljug lite om du vet hans stam, men han inte är reggad....;)

Och man har ju inte så mycket att välja på ... Skaffa pass: 400-800 kr eller köra på destruktion, då man inte behöver pass fram till nyår... ca 1500-2000 kr...
Tyvärr är det så här.. Sedan vet man ju inte hur tuffa dom är på slakterierna ännu.....*visslar*

Häls Embla

jag pratade med en bekant för några dagar sen och hon påstod att ett slakteri hade nekat slakt av häst.

Hon hade tydligen en häst som skulle slaktas men det gick inte igenom eftersom hästen inte hade pass...

Jag har alltid haft passet med till Patsy när vi varit på klinik men inte ord blev nedklottrat trots butta och plegicil... Så jag HADE kunnat slakta för livsmedel, om jag velat.

lil-sis skrev:
Jag har alltid haft passet med till Patsy när vi varit på klinik men inte ord blev nedklottrat trots butta och plegicil... Så jag HADE kunnat slakta för livsmedel, om jag velat.

Precis så är det!!! Behandlade ju O:H hela förra året, bla sövdes han tre gånger... skrevs aldrig in i passet!

Jag hade kunnat lämna honom till livsmedel, trots att han var överfull av olika medel...

Fast nu ligger han ju här i ekbacken och sussar "de eviga drömmarnas sömn..."

Men systemet är fel!!!

FÖRRESTEN VAD HÄNDER MED ALLA HINGSTAR SOM KASTRERAS I FRAMTIDEN?`?? KAN DE ALDRIG ANVÄNDAS TILL LIVSMEDEL???

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
946
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 384
Senast: Blyger
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 380
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve