pass till travare

missy3

Trådstartare
Jag undrar hur man går tillväga att få ett pass till en travare? jag äger ingen själv men har vart o kollat på en och det visa sig att denna hästen ej har pass,vem ska stå för kostnaden av passet (om man ska köpa hästen) är det nuvarande ägaren eller är de den nya ägaren som ska stå för det? och vart vänder man sig? får hästar säljas utan pass? någon som vet något om detta?

Sv: pass till travare

bara fundering (köp är ej aktuellt just nu) men om det skulle vara det så vill man ju i förväg veta lite.

Jag undrar hur man går tillväga att få ett pass till en travare? jag äger ingen själv men har vart o kollat på en och det visa sig att denna hästen ej har pass,vem ska stå för kostnaden av passet (om man ska köpa hästen) är det nuvarande ägaren eller är de den nya ägaren som ska stå för det? och vart vänder man sig? får hästar säljas utan pass? någon som vet något om detta?

Du vänder dig till ST ( www.travsport.se) om det är en registrerad travhäst. Alla hästar ska ha pass, så om denna inte har det är den antingen äldre och man har aldrig tagit ut något, eller så har den men det är bortslarvat, då kan du få en dublett.

Eftersom det är lag på pass och ST skickar det till ägaren, borde den nuvarande ägaren fixa det. Du får heller inte transportera en häst utan pass, så därför är det ännu viktigare att detta görs före köp.

Men den kanske inte är registrerad/ frysmärkt?

Det är väl upp till köpare och säljare att komma överens om det. Rent teoretiskt kan du ju hota säljaren med polisanmälan ifall inte säljaren skaffar pass. Men då är ju risken stor att du inte får köpa hästen så det verkar ju inte vara en särskilt smart idé.

Ifall säljaren inte vill fixa pass så kan du ju försöka pruta priset med vad det kostar att fixa pass och fixa passet själv sedan.

Enligt lag ska ju hästar ha pass, men jag vet inte ifall det är förbjudet att köpa en häst utan pass.

Angående pass till travhästar tror jag att det är STC du vänder dig till.

Kellie: visste inte att man inte fick transportera hästar utan pass.dom har aldrig tagit ut något det är en äldre häst,priset på hästen e lågt kanske drf för att pass ej finns?
lashd: med att pruta tro jag ej dom går med på då priset är redan väldigt lågt.men tror ej dom fixar pass på den.har ju iof aldrig vart tal om pass om dom ska fixa eller ej,då köp ej är bestämt alls.men måste ju ta reda på lite innan så man vet lite.pass vad kostar det? o hur gör man då nuvarande ägaren står på hästen? ska vetrinär kma ut o kolla hästen? då man ej får transportera den så blir det ju svårt då den ej har pass om man ska fixa det sj:( låter lite invecklat nu :(

Det finns blankett för passansökan på STC. Du tar ut en ID-kontrollant som ritar konturdiagram och skickar sedan in ansökan och beskrivning till STC.

Inte så krångligt :)

Vad ID-kontrollanten kostar vet jag inte, men jag tror att själva passet går på 450:-

Är hästen registrerad och frysmärkt? Om inte kan det bli väldigt dyrt om jag förstår reglerna. Pass kostar 450:-. ID-kontrollant ca 500:-. Ägarskifte 525:-.

Kontakta ST (som STC heter numera) så får korrekta uppgifter.

knapplån

Alla hästar SKA ha pass oavsett om den transporteras eller inte, men om du blir stoppad i en trafikkontroll kommer de troligt be om passet, och finns inte det blir det problem för dig.
Om de som äger hästen nu skulle behöva avliva den eller skicka den på slakt, måste de också ha pass. Jag skulle inte köpa en häst utan pass, blir bara en massa krångel. :grin:

knapplån

Alla hästar SKA ha pass oavsett om den transporteras eller inte, men om du blir stoppad i en trafikkontroll kommer de troligt be om passet, och finns inte det blir det problem för dig.
Om de som äger hästen nu skulle behöva avliva den eller skicka den på slakt, måste de också ha pass. Jag skulle inte köpa en häst utan pass, blir bara en massa krångel :grin:

jag undrar om dom som äger hästen nu vet om detta att det är dyrt att skaffa pass o att man ej får transportera utan pass,jag hade en fundering på att ta hästen på foder först o sen eventuellt köp men jag tänker inte göra det blir ju bara krångel,jag letar ist vidare,för som sagt jag tror inte att dom tänker ordna pass till hästen.först var dom så trevliga när man va där sen när man fråga lite i telefonen om lite av varje(om jag skulle ha hästen på foder först) så ville man ju veta om tex står för försäkringen mm då blev det ett annat ljud i källan första gången sa dom att dom kunde tänka sig att lämna ut på foder 1år men nu bara 1månad o efter det skulle man köpa eller lämna tebaka.låter inte bra en känsla jag har fått som säger att jag ska lämna detta o leta vidare med en häst som HAR PASS.

låter inte bra en känsla jag har fått som säger att jag ska lämna detta o leta vidare med en häst som HAR PASS.

Det kan nog vara klokt.

Fast i grundfallet med en passlös häst så finns det en situation där jag tycker att det kan vara OK att strunta i passet.

Det är om det handlar om en pensionär som aldrig ska gå till köttproduktion.
Ska man bara ha hästen hemma på gården som skogsmulle eller sällskapshäst så lär det inte bli några problem. Mitt intryck (och min veterinärs) är att myndigheterna inte bryr sig om dessa i normala fall då det är ett övergående problem. Skulle de ändå kräva pass så får man nog oftast chansen att skaffa pass innan det går så långt att det blir böter. Så risken med att strunta i pass är inte särskilt stor. Personligen ser jag det inte i detta fallet värre än fortkörning.

Fortkörning är nog egentligen värre eftersom man garanterat åker på böter ifall man åker fast, medan man i passfallet ges en chans att skaffa pass första gången man åker fast.

Jag vet att det är fel, så jag slipper gärna moraliserande kommentarer om det.

Om de som äger hästen nu skulle behöva avliva den eller skicka den på slakt, måste de också ha pass.

Det är bara vid slakt, dvs om köttet ska användas till livsmedelsproduktion, som passet krävs. Vid avlivning behövs det inte.

I övrigt håller jag med dig - att köpa en häst som saknar pass innebär en hel del kostnader (och pappersexercis).

Njo, faktiskt. Enligt reglerna ska passet visas och makuleras av den som avlivar hästen. Detta för att säkerställa att det inte flyter omkring en massa pass utan hästar.

Har för mig att detta togs upp i senaste Ridsport. Eller om det var förra igen. Den som avlivar/hämtar självdöd häst ansvarar för att makulera passet som SKA visas upp.

Jo, det kan jag förstå. Det är viktigt att det inte cirkulerar en massa pass som tillhört numera döda hästar. Men hästar som saknar pass får avlivas ändå.

Så här står det på Jordbruksverkets hemsida:
Vad gör jag med hästpasset när hästen dör?
När en häst avlivas eller slaktas ska passet ogiltigförklaras och makuleras. Den förening som har utfärdat passet ska underrättas om detta ,så att de kan notera avlivningen av hästen i sin databas. Om hästen slaktas på ett slakteri sköts hanteringen vanligen av slakteriet, som kontaktar den utfärdande föreningen och skickar passet eller ett intyg om slakten till föreningen. Om du däremot väljer att avliva hästen på gården ska du skicka passet till den förening som utfärdat det. Föreningen ska makulera passet och registrera avlivningen i sin databas.

Men, om det är fråga om avlivning så finns ingen som nekar att avliva en häst av den anledning att den saknar pass. Passet, eller snarare avsaknaden av pass, blir en senare fråga i så fall.

Jordbruksverket igen:
Vad händer om din häst inte har pass?
Länsstyrelsen ansvarar för kontrollen av hästpass. De kan beordra dig att skaffa pass åt din häst. Om hästen saknar pass kan du bli åtalad.

För snart två månader sedan tog vi hem trotjänaravlivningen som bultade vår fjordkorsning. Jag visade passet, och det räckte med det - det var inte tal om att ta hand om det och/eller makulera.
Jag var också i kontakt med fjordhästföreningen, men de nöjde sig med att jag skickade in ett intyg om att hästen var avlivad. Passet finns kvar här hemma.

Senast ändrad:

Jo, jag gick in och läste det. Tycker det är konstigt att de inte ändrat detta då det flera gånger i olika sammanhang kommit fram att det faktiskt ligger på avlivaren/slakteriet att makulera passet (dock - vad jag förstår - inte behålla det).

Vi fick inte någon kadavertransport utan att ha med passet, då detta skulle makuleras i samband med hämtningen. Killen hänvisade till de strikta regler de måste följa (trotjänaravlivning), att aldrig ta bort eller ta en kropp utan att makluera pass/handlingar.

Håller helt med dig ang pass till gamlingar. De flesta myndigheter ser mellan fingrarna på detta ett par år till.

Avlivade min gamla häst utan att visa passet. ARAB nöjde sig med att jag skickade in registreringspapprena. Nu står han som död i deras register.

nu har jag fått lite olika svar ang detta med pass travaren det handlar om är en äldre "trotjänare" som gått länge hemma på deras gård,som promenad/sällskapshäst dom senaste åren.så jag vet inte om jag ska backa ur eller inte? fastna lite för hästen med men man vill ju inte åka dit o få böter!! tycker någonhär att man ska fråga dom ang passet? eller helt enkelt strunta i affären o gå vidare? blir så kluven bara.trodde dom va bra sen så blir ägarna sura o vresiga så fort man började fråga lite saker ang fodertiden sånt man vill veta! samtidigt som man tycker om hästen!! jag såg hur det såg ut i stall/hagar samt dom andra hästarna som fanns på gården o jag säger att jag vill ha henne på ett sätt menkan ju ej enbart köpa hästen bara så där!då jag ville ha henne på foder först för att lära känna henne!! Jag blir snart galen av att min hjärna säger en sak o hjärtat en!! hoppas det finns någon här som kan hjälpa mig på traven!!

Om du nu vill ha hästen är ju passet enligt mej en sekundär fråga !

Om det nu är en travare med frysmärkning var det ju inga stora pengar att lägga ner på att skaffa ett nytt pass...

Och som så många alltid säger i andra trådar (håller inte alltid med men kan ju upprepa det ändå) har du inte råd med de extra 1500 så har du inte råd att ha häst ! (i det här fallet håller jag dock med om nån skulle sagt den kommentaren)

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 822
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 541
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Åker ner på Q24 i Aachen och är förvirrad. Någon som har bättre koll för just nu hittar jag ingen info eller undantag. Nya regler från 1...
Svar
0
· Visningar
439
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V