Pass till föl

Sv: Pass till föl

Förra gången jag hade föl var hon typ 3-4 mån när jag ordnade pass. Denna gång kommer vi nog göra en samlingskoll av alla hästar (två föl med 3 mån mellan i ålder + 1 st 5-åring som ska chippas) så det blir antagligen senare i höst när den ena är 3-4 månader och den andra dryga halvåret. Vill att fölen ska ha fällt så man ser vad det blir för färg. Fick nämligen fel färg reggad på 5-åringen då hon fällde vid ID-kollen. Reggades mörkbrun trots att hon är svart. Så det ska göras om nu, samt att hon ska chippas.

Jag tar ut id-kontrollanten efter de är 4 månader, gärna äldre, då ser man lite mer vad de får för färg.

Jag gjorde id-koll i samband med fölmönstringen när jag hade föl senast. Då var han 4 månader. Dna-analys behövdes inte då.

jag som chipmärkare brukar rekommendera att ordna med passen när fölen är runt 4 månader, då har de börjat växa till sig så att man ser färgen + de har fått muskler som chipet ska sättas i.

Jag själv brukar ordna papper och chip runt 4-6 månader.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 632
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
730
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
956
Senast: Nikan
·
Hundavel & Ras Hej, har avlat på en blandrashund efter att fått förfrågan från tikägare. Vi har betalt för DNA analys för att säkerställa att vår...
2
Svar
22
· Visningar
3 111
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18