pass eller inte

M

mozilla

en av tjejerna har i stallet har ej pass på sin häst,hon säger att detta ej behövs om man ej tävlar,men hur är det då med vacc och avlivning och sånt?om det är så,så måste det finnas många frititds-sällskapshästar o som ej har pass!slakterier tar väl ej emot häst som ej har pass?

Sv: pass eller inte

vaccinera får du göra ändå o jag avlivad min häst igår.. det var ingen som frågade efter passet... fast han har ju....

det finns en anledning till att det är lag på att svenska hästar ska ha pass!

sen om vissa veterinärer inte kollar passet när dom ska vaccinera ex så brister det kanske i rutinen där. veterinären jag hade ut när jag bodde hemma var väldigt noga med att få se passet vid vaccination.

sen kan man ju tycka att om hästen är 25 år gammal och slaktfärdig inom en månad så är det ju onödigt men annars tycker jag att man ska skaffa pass till hästen!

Man ska ha pass på sin häst, man ska inte få vaccinera eller tävla etc utan, inte heller slakta den men det brister i kontrollerna.

SH har dock ett slags begränsat pass, "grundpass" du får tävla på det men inte åka utomlands med det passet men det funkar för "det vikigaste" s.a.s
Det är betydigt mycket billigare än ett vanligt pass med registering.
Kostar 400kr tror jag men man måste chipa och jag gissar på att man måste dna testa eller blodtypa eller nåt krångel också.
Det är dock för hästar som är oreggade med okänd stam och uppfödare.

om hästen/ponnyn inte har stam registrerar man den som korsning. då behövs chipmärkning, idkoll samt tagelprov som stoppas i en påse. dom gör inget speciellt med taglen utan det ska bara med för eventuella framtida behov. det är om du ska ha stammen på hästen och vet föräldrarna som man måste dna testa avkomma, mor och far.

så runda slängar ca 500kr för chip och id. det är vad jag tar iallafall. sen tillkommer ju registreringsavgiften för passet också.

En av anledningarna till att alla måste ha pass är att när man slaktar sin häst ska slakteriet kunna se om hästen har fått någon medicinering med livstids karens. Då får inte köttet gå in i livsmedelskedjan. Det sjuka är att veterinärena inte har något krav på sig att skriva in det i passet. Att skaffa pass till en äldre häst hjälper ju inte heller i det fallet eftersom man inte har en aning om vad de har fått för mediciner i yngre år. Sen tror jag att det finns en annan baktanke med passet också, alla hästar ska registreras för att regeringen ska kunna lägga skatt på de sedan. Titta på fritidsbåtarna, först skulle de registreras sen kom skatten....

Det är väl bra med pass, då har man all info samlat på ett ställe. Hästen blir mer av en person också. Eget ID! :D

Jag skickade in passansökan för exakt ett år sedan för mitt nu 2-åriga sto. Har inte fått svar än. Och jag har glömt vart det var jag skickade in det. Är det någon som vet? Hon skulle bli registrerad som en korsningsponny.

Säg att man har en skogsmulle häst som man inte tävlar på, då behöver man ju endast pass om hästen ska gå till köttproduktion?

Men det är väl ändå lag på att ha pass på hästen?

en av tjejerna har i stallet har ej pass på sin häst,hon säger att detta ej behövs om man ej tävlar,men hur är det då med vacc och avlivning och sånt?om det är så,så måste det finnas många frititds-sällskapshästar o som ej har pass!slakterier tar väl ej emot häst som ej har pass?

Man måste ha pass på sina hästar, men det har inte jag heller.
Men sen undrar jag varför alla ska lägga sej i varför det finns folk som inte har pass... Det är så mkt man ska och måste men inte sjutton gör jag det heller... (det är bara olagligt om nån kommer på en :devil:) Och om jag inte kan slakta min häst när den dagen kommer låt MEJ oroa mej för det då...

Det är väl inte alls så mycket man ska ha?
Ett pass = en sak, det får iaf inte jag till mycket. :confused:
Mer behöver man inte ha till sin häst, så varför inte skaffa det?

Så du skaffar inte körkort för att köra bil?
Eller tågbiljett när du ska åka tåg?
Går du naken på sommaren? ;)

Bara för att man inte behöver någonting så betyder det väl inte att man ska strunta i lagar osv.?

Det är lag på det så är det bara sen kan man gilla eller ogillade.

Som sagt det är bara olagligt om man blir "påsprungen" utan pass... Och än så är det ingen som kommit på mej ....

(får väl snart ändra vart jag bor för här inne finns ju en del paragrafryttare :angel:)

Som sagt det är bara olagligt om man blir "påsprungen" utan pass... Och än så är det ingen som kommit på mej ....

(får väl snart ändra vart jag bor för här inne finns ju en del paragrafryttare :angel:)

nej det är olagligt ändå men det händer inget om ingen kommer på dig! men visst det finns värre saker än att sakna pass till hästen.

Det är väl bra med pass, då har man all info samlat på ett ställe. Hästen blir mer av en person också. Eget ID! :D

Jag skickade in passansökan för exakt ett år sedan för mitt nu 2-åriga sto. Har inte fått svar än. Och jag har glömt vart det var jag skickade in det. Är det någon som vet? Hon skulle bli registrerad som en korsningsponny.

svensk ridponny föreningen!?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 554
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över...
2
Svar
30
· Visningar
1 823
Senast: Migo
·
Hästvård Nu är det dags. Min ponny är "för gammal" och börjar magra av trots bete och extra foder. Han är född 1995, och tar åldern ut sin rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 399
Senast: Jahopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar