pass eller inte

Sv: pass eller inte

jag har märkt en annan nackdel!
Jag och min vän har våra pass inskickade. har inte fått tillbaka dem ännu.
Min kompis skall låna ut sin häst på foder men veterinären vägrar komma ut så länge hon inte har passet. men det är ju skickat. vad ska hon göra ?!

helt sjukt. inte kul o stå där om hästen inte är brukbar när hon får hem den och fodervärden kommer undan för att de inte kunde göra böjprov när passet inte kommit ännu.

Jag hoppas ju innerligt att inget händer(hästen ska ju trots allt stå hos mig för extra koll) :P
Jag blev nervös nu.

Så du menar att vanliga "svensson" struntar i att fixa saker som man ska ha?
Det är nog inte nått jag skulle påstå, snarare tvärtom.

jaja passen är inskickade för längesen men veterinären vill inte komma ut förens vi har passet i handen.

Det tycker jag låter extremt konstig. vår veterinär har inte frågat efter passet annat än vid vaccinering då. Inte vid bara hältautredning eller liknande... Eller gör dom det... Nu blev ja förvirrad :confused:

haha ojdå men papprena för att få passen :P trodde alla förstod mig haha :P tänkte inte efter före!

Nåja fijja det verkar som om de får ringa sin privat veterinär som får ordna de. De ville inte ens nödslakta deras 30åriga shettis om det skulle komma till de.. :P förvirrat. jag har fått för mig att dekommer ut ändå.

Men hur ska man göra då när man inte har passet hemma och behöver vaccinera ändå ?

Jo men varför har ni skickat in passen? :p

Kan ju ta tid förstås.. Dom spanska fölen som föddes förra året i vårt stall, deras pass skickades in samtidigt som dom blodtypades och chippades, och det var ju nångång förra året och dom har inte kommit än! Visserligen ska ju deras pass till spanien.. Och där kanske dom är ovanligt söliga :p
Misstänker ju dock att TS 'kompis' haft längre tid på sej, eftersom tiden för att skaffa pass gick ut för rätt länge sen, och antar att den hästen inte är ett spanskt föl ;)

Jag tänkte på en sak till. Hur blir det med vbl travare egentligen. måste de också ritas av eller räcker det med frysmärkningen ?
Nåja mitt pass skickades in i år för det varit så mycket köer så vi käner att vi lika väöl kunde vänta hgästarna ska ingenstans :Pmer än at tjag borde vaccinera pållen.. hehe

Men om du ska vaccinera och passet inte kommit så är det ju bara att fortsätta fylla i vaccinations intyget.
Det ska väl ut ID-kontrollant till travare också? Men det borde väl du veta om du skickat in om passet? :confused:

jag har inte travare = ) har halvblod. haha så där va en id-kontrollant ute :P ritade lite!

Nåja, va mest nyfiken haha = )
Mm, va dålig med vaccinationen förra året så blir nog två korta nu, men det funkar o bara visa upp den lilla fortf ? Vore skönt :D

Jaha. Så mycket fattade inte jag. :rofl:

Vad jobbigt att ni inte har fått dem! Jag fick mitt för länge sen! :D
Har ni ringt och hört med dem? Mitt pass tog hur lång tid som helst, då ringde vi och då sa bruden att vi hade missat ett papper :eek:
Men då sa vi att det pappret visst var med, så hon kollade efter.
"Ja men det var det visst" :crazy:

har du ringt och pratat med asvh? när jag gjorde ägarbyte på min pålle så kom det svar med etiketter redan efter en vecka..

Man måste ha pass på sina hästar, men det har inte jag heller.
Men sen undrar jag varför alla ska lägga sej i varför det finns folk som inte har pass... Det är så mkt man ska och måste men inte sjutton gör jag det heller... (det är bara olagligt om nån kommer på en :devil:) Och om jag inte kan slakta min häst när den dagen kommer låt MEJ oroa mej för det då...

Jag har inte startat en tråd för att lägga mig i hennes pass eller inte,tänker inte anmäla henne,det drabbar henne den dagen det behövs,men har även hört från fler att pass,ja det är onödigt!
Och det var det jag ville veta!

Men,om nu han/hon/de vill skaffa pass åt sin häst,får dom någon form av böter för att det är ju som sagt,i senaste laget..Eller resonerar dom som så,bättre sent än aldrig!
Tjejen i stallet har pratat om det,men är nervös för böter!
Reagerar på att så många får vänta på sina pass,min korsningsponnyvalack tog 6-7 mån,sen hade jag passet i handen,utan extra inbetalning för påskyndning!

Man får inte böter.. då skulle man ju få böta om man skickar in pass på sina föl.. som inte är födda innan dess.

Alltså de hade kanske inte fått sitt pass tidigare bara för att de hade skickat in de.. menar de har haft så mycket att göra nu ändå.

Det löser sig nog!

jo,men det förstår jag att man inte kan få böter på hästar som ej är födda,jag menade på dom hästarna som hade åldern inne och ej har gjort det!

jo, fattade att du menade så :P va bara lite överhm.. ja jobbig :P
jag har sluppit böta. hästen skulle fylla 19 månaden efter vi skickade in de... fyller 20 nästa mars. så. ja de är kö fortf så jag får nog vackert vänta ngt år innan det kommer!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 554
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över...
2
Svar
30
· Visningar
1 823
Senast: Migo
·
Hästvård Nu är det dags. Min ponny är "för gammal" och börjar magra av trots bete och extra foder. Han är född 1995, och tar åldern ut sin rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 399
Senast: Jahopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar