pass eller inte

Sv: pass eller inte

tack för alla intressanta svar. skall meddela ägaren om detta.

håller med, själv har båda mina hästar pass. De hade redan det när jag köpte dem.

Hästen ovan som jag nämnde är 26 år, och jag tror inte ens ägaren har några papper på henne om jag förstätt saken rätt. Så hästen finns väl eg. inte.

Jag tycker det är självklart att man ska följa de lagar och förordningar som finns när det gäller hästhållningen.
Pass är ju en självklarhet att man ska skaffa till sin häst när det är lag på det. Förstår inte resonemanget att man kan strunta i det...

Jag tror att det kommer att bli hårdare och hårdare vad det gäller kontroller av hästpass. Även i dagsläget kan man få böter om man blir påkommen, även om det fortfarande är lite slappt. Men det kommer nog...

I dagsläget är det förmodligen lite slappt också just av den anledningen att väldigt många pass ligger hos rasföreningarna under behandling. Man bör ta kopior på de papper man skickar in - och skickar men brevet rekommenderat vet man ju när det kommer fram, och har ett kvitto på när man skickade iväg det. Dessa papper kan man ju visa upp för veterinären m.fl vid behov tills man får passet.

Tycker det är hemskt oseriöst att man ser till salu annonser där det står att hästen saknar pass, eller för föl att handlingar medföljer för att skicka in om pass - hästen SKA ha pass vid försäljning, alternativt att det är på väg. Tycker att man skulle kräva att säljare ska ange hästens ID.nr för att kunna lägga in annonsen. En bra väg att kontrollera att alla hästar får sina pass. Måste ju förstås kollas av administratören innan inläggning också.

Vet att ASRP haft lite strul med försvunna handlingar och dyl. Jag fick vänta i ca 8 mån på de första passen, men det sista tog över 15 mån.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 554
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över...
2
Svar
30
· Visningar
1 823
Senast: Migo
·
Hästvård Nu är det dags. Min ponny är "för gammal" och börjar magra av trots bete och extra foder. Han är född 1995, och tar åldern ut sin rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 399
Senast: Jahopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar