pass eller inte

Sv: pass eller inte

en av tjejerna har i stallet har ej pass på sin häst,hon säger att detta ej behövs om man ej tävlar,men hur är det då med vacc och avlivning och sånt?om det är så,så måste det finnas många frititds-sällskapshästar o som ej har pass!slakterier tar väl ej emot häst som ej har pass?

Våra hästar har pass - både för att det ingår i Svensk lag att man BÖR ha pass till sin häst och för att vi fraktar hästarna väldigt ofta mellan Norge och Sverige eftersom vi bor i Sverige och har veterinär i Norge. Även så har vi hästarna i Norge på vintern.

Jag vet en tjej som skulle skaffa pass till sina två hästar men fick inte ut det på sin ena häst så hon sket i att skaffa ett till den andra hästen.

Om hästen inte har pass så - enligt svensk lag - får man INTE sälja, eller lämna ut hästen till en annan person.
Man får även inte slakta eller avliva hästen.
och på en vet. besiktning BÖR hästen ha pass så veterinären kan kontrollera att hästen stämmer in på beskrivning osv.

Det tycker jag låter extremt konstig. vår veterinär har inte frågat efter passet annat än vid vaccinering då. Inte vid bara hältautredning eller liknande... Eller gör dom det... Nu blev ja förvirrad :confused:

Passet är hästen identifikationshandling. Att en veterinär vill ha passet vid en hältutredning eller besiktning är ju för att veta att det är "rätt" häst som h*n har framför sig. När min pålla blev chipmärkt så kollade veterinären MYCKET noga i passet, alltså att virvlarna satt där de skulle osv, för att vara säker på att det var just den hästen som jag sa det var.

/Lizzie

Var in och läste på jordbruksverkets hemsida och där står det att efter 1 januari ska alla hästar ha hästpass oavsett ålder och ras. Så jag antar att din kompis har fel och att hon måste ha pass trots att hon inte tävlar.

Citat hämtat från verkets hemsida.
"Ett hästpass ska innehålla ägarens namn, hästens eget nummer, härstamning och ras samt vaccinationer, laboratorieundersökningar och vissa medicinska behandlingar."

Detta är för övrigt premiär för mig, mitt första inlägg :rofl::rofl:

Det jag ville säga med citatet (glömde...lite för ivrig att få iväg inlägget kanske..:)) var att det är i första hand är för att slakterierna ska veta vilken medicinsk historia hästen har, om den ska gå till livsmedelsproduktion.Nu är väl inte den risken så stor här, eftersom vi inte har ngn uppfödning av hästar för köttproduktion i Sverige.

Passet är hästen identifikationshandling. Att en veterinär vill ha passet vid en hältutredning eller besiktning är ju för att veta att det är "rätt" häst som h*n har framför sig. När min pålla blev chipmärkt så kollade veterinären MYCKET noga i passet, alltså att virvlarna satt där de skulle osv, för att vara säker på att det var just den hästen som jag sa det var.

/Lizzie

Jamen det är väl självklart att dom måste kolla i passet noga när det handlar om chipmärkning! Det är väl självklart.
Men om h*n kommer ut och bara ska kolla ngt, raspa ngn tand eller dylikt så ser jag ingen anledning till att h*n skulle kolla i passet. Och det gör tydligen inte h*n heller. Och h*n är en erkänt duktig veterinär.

Jamen det är väl självklart att dom måste kolla i passet noga när det handlar om chipmärkning! Det är väl självklart.
Men om h*n kommer ut och bara ska kolla ngt, raspa ngn tand eller dylikt så ser jag ingen anledning till att h*n skulle kolla i passet. Och det gör tydligen inte h*n heller. Och h*n är en erkänt duktig veterinär.

Självklart så finns det ju inget krav på pass just vid förebyggande saker, t ex tandraspning.

Det har ju dock förekommit bedrägerier vad gäller sjukvårdsdelen på hästförsäkringen. Så en veterinär har rätt att begära att se passet vid veterinära undersökningar som försäkringsbolaget ska betala. Helt enkelt för att kolla att det är rätt häst som behandlas.

/Lizzie

Självklart så finns det ju inget krav på pass just vid förebyggande saker, t ex tandraspning.

Det har ju dock förekommit bedrägerier vad gäller sjukvårdsdelen på hästförsäkringen. Så en veterinär har rätt att begära att se passet vid veterinära undersökningar som försäkringsbolaget ska betala. Helt enkelt för att kolla att det är rätt häst som behandlas.

/Lizzie

Skulle en veterinär vägra behandla en skadad (lidande?)häst för att tex ägaren glömt passet hemma? Eller inte fått sitt pass än? Det låter i mina öron helt sjukt och tror inte att någon skulle agera på det sättet.

Iofs är det väl så att man ska ta för vana att alltid ha med sej passet vid vet-koll osv. Så slipper det bli missförstånd :)

Skulle en veterinär vägra behandla en skadad (lidande?)häst för att tex ägaren glömt passet hemma? Eller inte fått sitt pass än? Det låter i mina öron helt sjukt och tror inte att någon skulle agera på det sättet.

Iofs är det väl så att man ska ta för vana att alltid ha med sej passet vid vet-koll osv. Så slipper det bli missförstånd :)

Ska skrev inte att veterinären skulle VÄGRA behandla en illa skadad häst. Tror inte heller att en normal funtad veterinär skulle göra det heller. Men de har ändå rätt att begära att få se passet. Och jag tror inte det kommer vara något problem i framtiden då de flesta har pass till sina hästar.

Om man inte har fått passet ännu, så har man kopior av de papper man skickade in, dessa kan man använda tills dess att passet kommer. Jag fick vänta i 1,5 år innan jag fick passet till min shettis, så jag vet att det kan ta tid.

/Lizzie

Ska skrev inte att veterinären skulle VÄGRA behandla en illa skadad häst. Tror inte heller att en normal funtad veterinär skulle göra det heller. Men de har ändå rätt att begära att få se passet. Och jag tror inte det kommer vara något problem i framtiden då de flesta har pass till sina hästar.

Om man inte har fått passet ännu, så har man kopior av de papper man skickade in, dessa kan man använda tills dess att passet kommer. Jag fick vänta i 1,5 år innan jag fick passet till min shettis, så jag vet att det kan ta tid.

/Lizzie

Ja man kankse fick kopior :) Jag minns inte! Fick också vänta jättelänge på passet. Eller ja, 9 månader.

passar på att ställa en egen fråga. Hoppas att det går bra. var dock ett par dar sedan tråden var i gång men jag hoppas endå på svar.:bump:

Om man har en häst som troligen måste avlivas innan vintern och som inte har något pass. Måste man då först skaffa ett pass innan hästen kan avlivas? Vad jag förstår kan det ta väldigt lång tid innan paset kommer.
Hästen ifråga lider idag av svår astma (kvickdrag) går på både kortisontabletter och acesylsystein. För hästen är det en plåga, än värre kommer det att bli till vintern. Måste hästen då lida tills passet är klart, eller finns det kryphål?????

Obs! vill dock poängtera att detta är inte min häst, utan en bekants. I vilket fall som helst så vill jag inte att det skall skrivas inlägg om att passet redan borde vara fixat, det går endå inte att ändra på detta nu.

passar på att ställa en egen fråga. Hoppas att det går bra. var dock ett par dar sedan tråden var i gång men jag hoppas endå på svar.:bump:

Om man har en häst som troligen måste avlivas innan vintern och som inte har något pass. Måste man då först skaffa ett pass innan hästen kan avlivas? Vad jag förstår kan det ta väldigt lång tid innan paset kommer.
Hästen ifråga lider idag av svår astma (kvickdrag) går på både kortisontabletter och acesylsystein. För hästen är det en plåga, än värre kommer det att bli till vintern. Måste hästen då lida tills passet är klart, eller finns det kryphål?????

Obs! vill dock poängtera att detta är inte min häst, utan en bekants. I vilket fall som helst så vill jag inte att det skall skrivas inlägg om att passet redan borde vara fixat, det går endå inte att ändra på detta nu.

Om din pålle blir avlivad hemma eller hos veterinär och kroppen går till destruktion (eller grävs ner), så behöver du inte ha pass. Det är när du lämnar in hästen på ett slakteri för slakt = ta hand om köttet, som man MÅSTE ha pass.

OBS! För att få gräva ner kroppen måste man ha tillstånd från Kommunen/länsstyrelsen.

/Lizzie

Om din pålle blir avlivad hemma eller hos veterinär och kroppen går till destruktion (eller grävs ner), så behöver du inte ha pass. Det är när du lämnar in hästen på ett slakteri för slakt = ta hand om köttet, som man MÅSTE ha pass.

OBS! För att få gräva ner kroppen måste man ha tillstånd från Kommunen/länsstyrelsen.

/Lizzie

Jga trodde man var tvungen att ha pass för att få ta bort sin häst,vare sig den ska gå till kött eller destruktion! Har hört att dom tar ej hästen med sig om man inte har pass?

/Lizzie

För att skingra alla spekulationer...Alla hästar SKA ha pass! Passet ska följa hästen!

Ur SH:s information:
http://www.svehast.se/sh/doc/1018.asp

"Hästpass
Från och med 1 mars 2002 ska alla svenska hästar ha ett pass. I första hand krävs hästpass för föl, vid tävling, export och slakt, men före 2005 års utgång ska samtliga hästar i Sverige ha hästpass. I Sverige utfärdas passen av de rasföreningar som är godkända av Statens Jordbruksverk som register- och stamboksförande förening.

Hästpasset innehåller ägare, identitetshandling, konturdiagram, vaccinationer, laboratorieundersökningar, behandlingar mm.

Konturdiagram (beskriver hästens färg, tecken, virvlar och andra kännetecken) ska fyllas i av en ID kontrollant. Hästpasset ska alltid följa hästen, t.ex vid veterinärundersökning, tävling, betäckning mm.

När du ansöker om hästpass kontaktar du den rasförening (se förteckning över SH:s medlemsföreningar) din häst tillhör, där får du också information om vilka papper du ska skicka tillsammans med din passansökan. Råder det tveksamhet vart du skall vända dig kontaktar du Svenska Hästavelsförbundet, tel 0511-67230, eller gå in på SH:s hemsida under passinformation.

Svenska Travsportens Centralförbund (STC) utfärdar pass till kallblodiga och varmblodiga travhästar, tel 08-6272120 eller www.travsport.se.

Svenska Galoppförbundet (SG) utfärdar pass till galopphästar, tel.08-6272279, www.galoppsport.se eller email: info@galoppsport.se

Handläggningstiden varierar mellan de olika rasföreningarna beroende på arbetsbelastning samt föreningens resurser."

För att skingra alla spekulationer...Alla hästar SKA ha pass! Passet ska följa hästen!
[/I]

Därom råder inget tvivel! Det är lag på att alla hästar SKA ha pass och eftersom det är rätt länge sedan det var 2002 så borde ALLA hästar i Sverige ha pass i dagsläget :angel: är ju liksom ingen nyhet.

MEN om du är tvungen att avliva din häst pga skada eller ålderdom så görs detta även om hästen inte råkar ha ett pass. Undantaget då om du lämnar den till slakt. Om man inte har ett pass som följer hästen så ska slakteriet vägra ta emot hästen.

Avlivar man sin häst hemma så krävs det inte att det är en myndighetsperson eller en veterinär som utför avlivningen. Min förra pålla blev avlivad förra sommaren och den utfördes av en privatperson. Dock utfördes avlivningen enligt gällande regler = bultning och avblodning. För detta behövde jag inte visa upp passet. Fick ett intyg på att hästen avlivats som jag sedan skickade till försäkringsbolaget.

/Lizzie

Tillägg:

Efter det att min häst blivit avlivad så gick kadavret till destruktion. Behövde inte skicka med passet för det heller. DÄREMOT ska passet skickas in till avelsföreningen där man meddelar att hästen blivit avlivad.

/Lizzie

har många kompisar som ha skickat in passet för ca två år sen & det har nt kommit än.

vi tog passet till våran ponny & fick de efter två veckor.
men det va kanske ett undantag .. ?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 554
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över...
2
Svar
30
· Visningar
1 823
Senast: Migo
·
Hästvård Nu är det dags. Min ponny är "för gammal" och börjar magra av trots bete och extra foder. Han är född 1995, och tar åldern ut sin rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 399
Senast: Jahopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar