Pass borttappat enl. säljaren

Sv: Pass borttappat enl. säljaren

Nej, det tror jag då inte. Så du menar att man måste ha med sig passet för att tex åka iväg och träna?
Svar ja det ska du. Passet ska alltid vara med när man transporterar en häst med två undantag.
1 om det är föl som ännu inte fått sitt pass.
2 om det är en häst importerad från ett land utanför EU som inte har hunnit få ett EU godkänt pass ännu. Men då ska istället tullhandlingen som visar att hästen är införd i EU eller under transitering vara med.

Jag vet att djurskyddet har gjort lite kontroller på det här nere.

Fast vi har alltid med passet på tävling om någon skulle förfasa sig över detta;) Men att alla som åker iväg och tränar har med sig passet tror jag inte...

KL

Jag köpte en häst utan pass, dock sa säljaren, precis som din säljare att passet var borttappat och dom skulle utföra ett nytt som snart var klart ;)
Men vi hörde inget så efter någon vecka med hästen hemma ringer vi dom och får till svar att det inte var borttappat, utan att travare födda före 00 eller om de är 99 behövde inget pass och behöver fortfarande inte, vilket låter konstigt...
Däremot är hans pass på g nu :D

Ja läs på jordbruksverkets hemsida.

KL

Jag köpte en häst utan pass, dock sa säljaren, precis som din säljare att passet var borttappat och dom skulle utföra ett nytt som snart var klart ;)
Men vi hörde inget så efter någon vecka med hästen hemma ringer vi dom och får till svar att det inte var borttappat, utan att travare födda före 00 eller om de är 99 behövde inget pass och behöver fortfarande inte, vilket låter konstigt...
Däremot är hans pass på g nu :D
Alla hästar även travare behöver pass. Så om ni har hästen kvar och är registrerade ägaren på den ska ni vända er till STC och få ett pass utfärdat.

Så det räcker inte att paset finns att hämta max 2 timmar bort längre?? Räcker det med en kopia att ha med sig?

Passet är ju en värdehandling och jag vill verkligen inte tappa bort det som den slarvmaja jag är... :o

Jag kan bara hålla med, tycker det är otroligt oseriöst av en ridskola! Vilket jag också talade om när jag tackade för mig... Behöver väl knappast säga att det inte blev något köp.

Ju fler köpare som ställer krav på basic grejor som t ex pass, desto större är chansen att få fler seriösa aktörer på marknaden.

Jag tyckte du gjorde helt rätt!

Jag lånar tråden för en fråga, hoppas det är ok!

Om man har en häst utan pass, och inte äger hästen men är hästhållare - då är det ens eget ansvar att skaffa ett pass till hästen, eller hur?

Hur gör man då om hästens ägare inte går med på att skicka de papper som behövs samt skriva på pass-ansökan mm? De papper som finns hos hästhållaren är en fotostatkopia på hästens registreringsbevis samt en kopia av ett leasingavtal som gjordes mellan hästens ägare och tidigare leasingtagare, alltså inte den nuvarande hästhållaren. Hästens ägare vill enligt egen utsägo inte ha med hästen att göra, vill alltså inte ha tillbaka den och vill ej heller bli upplyst om vad som händer med hästen osv.

Hon är förstås mycket älskad där hon bor nu och kommer stanna på sagda gård resten av sitt liv. Vad händer om länsstyrelsen kommer på kontroll - är det bara att betala vite och se olycklig ut?

Nej, det tror jag då inte. Så du menar att man måste ha med sig passet för att tex åka iväg och träna?

Yes, passet ska alltid med följa hästen till träningar, tävlingar osv. Reglerna är stenhårda. Kan tom ställa till problem för inackorderingsstall om passet inte kan visas upp vid ev kontroll. Så ska man hårdra ska passet ligga i stallet

Hästens ägare vill enligt egen utsägo inte ha med hästen att göra, vill alltså inte ha tillbaka den och vill ej heller bli upplyst om vad som händer med hästen osv.
Enklaste är väl om ägaren skriver över hästen på den som har hand om den alltså ett gåvobrev eller liknande och sen kan nya ägaren använda det och beställa pass till hästen. Den som har hästen kan ju skriva ett gåvobrev och skicka till ägaren så behöver denne bara skriva under och returnera, eller så åker man dit med pappret och får underskrift.

Eller så är man lite ful och begär ut ett pass och låter dem fakturera ägaren. :angel:

Senast ändrad:

Yes, passet ska alltid med följa hästen till träningar, tävlingar osv. Reglerna är stenhårda. Kan tom ställa till problem för inackorderingsstall om passet inte kan visas upp vid ev kontroll. Så ska man hårdra ska passet ligga i stallet

Jag har passet i stallet...

Enklaste är väl om ägaren skriver över hästen på den som har hand om den alltså ett gåvobrev eller liknande och sen kan nya ägaren använda det och beställa pass till hästen. Den som har hästen kan ju skriva ett gåvobrev och skicka till ägaren så behöver denne bara skriva under och returnera, eller så åker man dit med pappret och får underskrift.

Eller så är man lite ful och begär ut ett pass och låter dem fakturera ägaren. :angel:

Ja det vore absolut enklast, men ägaren går inte med på något sådant. Åka dit med pappret blir svårt då det är åtminstone 100 mil enkel resa, vet inte riktigt var han finns...

Begära ut ett pass går ju inte heller, då inte nödvändiga papper går att skicka in.

Konstig människa, han vill inte bli av med hästen men ändå inte skriva på nåt papper om att bli av med den :confused:

Man kan väl ordna ett pass med okända uppgifter?

Visst kan man skaffa ett pass med okänd härstamning men det måste stå nuvarande ägares namn.
Frågan är om dom godkänner att passet skickas till annan än ägaren?
När jag ansökte om pass till shettisen (okänd stam) så ville dom ha in någon form av ägarbevis eller kvitto på hästen. Då jag inte hade det så fick jag skriva ett papper där två vänner fick intyga att hästen var min.

När jag ansökte om pass till shettisen (okänd stam) så ville dom ha in någon form av ägarbevis eller kvitto på hästen. Då jag inte hade det så fick jag skriva ett papper där två vänner fick intyga att hästen var min.

Jag ansökte också om pass till en häst med okänd stam och behövde inte skicka med något kvitto eller intyg.
Skrev i och för sig ett kort brev där jag berättade om hur jag fått tag i hästen och varför den inte hade pass ännu, men det borde väl inte spelat någon roll eftersom ingen annan skrivit under på att det stämde.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 395
Hästmänniskan Jag undrar om någon har erfarenhet av problem med pass på importhäst? Ska ev köpa en imp som på besiktning och koll av chip ej visade...
Svar
7
· Visningar
1 174
Senast: Pegija1
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
1 137
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Har ridit en häst i dryga halvåret nu. Inte vilken häst som helst, utan världens vackraste, peppigaste och mest mångsidiga bästa vän. En...
Svar
18
· Visningar
3 520
Senast: Lyrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama