Pass borttappat enl. säljaren

M

MammaPonny

Jag kikar på häst och ringde på en annons idag. Frågade om hästen har pass, men tydligen har detta förkommit. Kontakt hade tagits för att ordna ett nytt pass. Nu till frågan, kan detta ställa till problem för mig som ev. köpare? Självklart kommer jag ställa som krav att det nya passet är fixat inför ev. köp, men är det något annat att tänka på? Läste någonstans att ett nytt pass aldrig utfärdas, utan det blir en kopia på originalet. Kan detta bli ett problem för mig som ev. ny ägare?

Sv: Pass borttappat enl. säljaren

Nej det tror jag inte. Det är väl om vaccineringar står i det gamla passet, då får man börja om från början. Likaså medicineringar som förts in, eventuellt.

Men det är väl så att om man får ut ett duplikat på passet så blir det automatiskt stämplat med "ej till livsmedel" eftersom ev medicineringar som blivit införda i passet ej går att kontrollera?!
Så det värsta som kan hända den nya ägaren dvs TS är att hästen måste få ny grundvaccination samt att hästen inte får slaktas för köttets skull.
Det blir inga problem att avliva hästen på annat vis.
Med andra ord så hade inte jag sett det som något som skulle hindra ett köp förutsatt att det nya passet hade kommit.

Ett tillägg till övriga inlägg, så skulle jag nog köpa hästen först efter att en bekräftelse finns på att passet kommer. Dvs att du har haft kontakt med den förening som ställer ut passet för hästen, så att du verkligen vet att så sker. I andra hand avvakta köpet tills passet finns.

Det där med ny grundvaccination, är det något som jag som köpare får stå för i så fall, eller är det något man kan "kräva" att säljaren står för, som är den som tappat bort passet? Kan man godta om en veterinär ev. utfärdar ett nytt (kopia) vaccinationsintyg eller måste det vara skrivet i passet?

Tack för ditt inlägg! Jag tänker mig nog att avvakta tills jag har passet rent fysiskt innan ev. köp. Nån aning om hur lång tid det tar att få ut ett nytt pass?

Det verkar vara väldigt olika från föreningarna sida faktiskt.

Jag håller helt med Boj, vänta med att göra upp ev. affär till passet finns. Det är ju också av betydelse för ägarbytet. Många säljare försöker komma undan pass-biten eftersom både nytt (om det inte funnits innan) och dubblett kostar pengar. Vilket tydligen i många fall känns onödigt när man ändå inte ska ha kvar hästen.

Grundvaccinationen måste göras om, om det inte finns separat giltigt vaccinationsintyg. Så stora pengar är det inte att jag krävt att säljaren skulle stå för det, dock är det värt att kolla upp med ev. uppstallning. Vissa kräver att hästen är vaccinerad för att få komma in i stallet.

KL
Ett litet tillägg till. Det är ju inte ens säkert att hästen är grundvaccinerad. Långt ifrån alla hästar är det om de inte har varit ute och tävlat eller att uppstallningen kräver det.

Skulle jag köpa en häst så skulle jag vilja vara säker på att passet är på gång + att säljaren betalat för detta.

(Det där med vaccineringar i passet... Nuvarande hästen har sina vaccineringar dels i passet, dels i ett vaccinationskort. Då slipper jag släpa med passet till tävlingar om jag inte vill)

Har idag varit iväg på provridningen och ja... jag känner mig lite lurad! Hästen var jättetrevlig på alla sätt och vis, och vi skulle gärna köpa den. MEN enligt person A som jag bokade provridningen med så hade ju passet blivit borttappat, men kontakt hade tagits för att fixa ett nytt. Jag frågade extra om detta, att nytt pass är på gång och att de står för det, och ja fick jag till svar. Idag vid provridningen så är det person B närvarande och när jag nämner det här med passet så säger hon att inga papper finns på hästen. De har inte haft något pass till hästen och när jag påpekar att person A sagt att nytt pass är på gång, så säger person B att det är nog så att person A inte har riktigt koll på detta. Nytt pass är inte alls på gång! Jag påpekade lite fint att alla hästar måste ju ha pass osv. Sa också att jag är tveksam inför köp just pga detta. Varpå person B säger att jag får väl fundera på saken och är det så att nytt pass ska fixas så läggs det på på försäljningspriset, för det står fast...

Ja, nu står jag här och vet inte hur jag ska göra. Vi skulle som sagt gärna köpa denna häst, men jag vet ju också att det är ägarens (i det här fallet säljaren, som är en ridskola) ansvar att se till att pass finns. Och eftersom person A lovat mig att nytt är på gång och att de står för det, så känns det inte rätt att det ska läggas på priset... Att vi dessutom åkt 2,5 timmes bilresa enkel väg med falsk information känns ju inte heller kul!

Hur skulle ni tänka/göra i en sån här situation??

Otroligt oseriöst. En ridskola som inte har papper på hästen.

Oseriös hästhantering brukar lysa igenom på mer än ett plan, jag hade helt avskrivit planer på att köpa den här hästen med tanke på säljaren. Trist, om ni tyckte om hästen. Men det är bättre (och billigare) att backa INNAN man köpt, än att ångra sig efter köp.

Som tidigare svar, köp inte. Det är lag på pass för häst och är säljarens skyldighet att skaffa fram innan den säljs eller i vart fall stå för kostnaden som de inte behagat ta tidigare.

Angående vaccination kan man ju ibland få det infört av veterinären som vaccinerat om det går att få fatt i journaler etc. Distriktaren gav min ungmärr en stelkramp i samband med skada och såklart låg passet hemma (40 min enkel väg) varpå hon sa att jag kunde be dem fixa det nästa gång de kom ut för att vaccinera eller något annat. Nu var det dock så väl att jag frågade om hon inte hade ett gammalt vaccinationsintyg liggande och hon fann ett i bilen som hon fyllde i.

Skulle jag köpa en häst så skulle jag vilja vara säker på att passet är på gång + att säljaren betalat för detta.

(Det där med vaccineringar i passet... Nuvarande hästen har sina vaccineringar dels i passet, dels i ett vaccinationskort. Då slipper jag släpa med passet till tävlingar om jag inte vill)

Hm, har bestämt för mig att man egentligen inte får transportera hästen utan passet?

Eftersom det är lag på pass så hade jag inte köpt hästen på dessa villkor. Däremot om jag hade varit riktigt sur på dem angående felaktiga uppgifter och lång körning i onödan hade jag ringt djurskyddet i det län ridskolan finns och berättat det. För som skrivet innan det är ju mindre seriös ridskola som inte har pass till sina hästar. Det brukar ju då också visa sig på andra saker i djurhållningen så det kan ju helt klart vara en olämplig ridskola.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 395
Hästmänniskan Jag undrar om någon har erfarenhet av problem med pass på importhäst? Ska ev köpa en imp som på besiktning och koll av chip ej visade...
Svar
7
· Visningar
1 174
Senast: Pegija1
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
1 137
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Har ridit en häst i dryga halvåret nu. Inte vilken häst som helst, utan världens vackraste, peppigaste och mest mångsidiga bästa vän. En...
Svar
18
· Visningar
3 520
Senast: Lyrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama