Sv: Pass borttappat enl. säljaren
Har idag varit iväg på provridningen och ja... jag känner mig lite lurad! Hästen var jättetrevlig på alla sätt och vis, och vi skulle gärna köpa den. MEN enligt person A som jag bokade provridningen med så hade ju passet blivit borttappat, men kontakt hade tagits för att fixa ett nytt. Jag frågade extra om detta, att nytt pass är på gång och att de står för det, och ja fick jag till svar. Idag vid provridningen så är det person B närvarande och när jag nämner det här med passet så säger hon att inga papper finns på hästen. De har inte haft något pass till hästen och när jag påpekar att person A sagt att nytt pass är på gång, så säger person B att det är nog så att person A inte har riktigt koll på detta. Nytt pass är inte alls på gång! Jag påpekade lite fint att alla hästar måste ju ha pass osv. Sa också att jag är tveksam inför köp just pga detta. Varpå person B säger att jag får väl fundera på saken och är det så att nytt pass ska fixas så läggs det på på försäljningspriset, för det står fast...
Ja, nu står jag här och vet inte hur jag ska göra. Vi skulle som sagt gärna köpa denna häst, men jag vet ju också att det är ägarens (i det här fallet säljaren, som är en ridskola) ansvar att se till att pass finns. Och eftersom person A lovat mig att nytt är på gång och att de står för det, så känns det inte rätt att det ska läggas på priset... Att vi dessutom åkt 2,5 timmes bilresa enkel väg med falsk information känns ju inte heller kul!
Hur skulle ni tänka/göra i en sån här situation??