Parvagnsbygge pågår!

Inelin

Trådstartare
Hej alla!
Håller på att bygga om min fyrhjuliga trävagn till en parvagn. Här kommer en fråga: Stången som ska vara istället för skacklarna (vad kallas den förresten?) Hur ser infästningen ut på den? Hur rörlig ska den vara? Hur ser stången ut längst ut fram? Undrar Inelin.

Sv: Parvagnsbygge pågår!

Den kallas kort och enkelt: parstång ;)
ja ska gå ut och ta kort på min vagn så lägger ja in bilder om en stund på fästet.....

här kommer bilderna:

såhär ser stången ut längst fram:
100_3237.jpg

såhär ser ''fästet'' ut på stången
100_3240.jpg

såhär ser ''fästet'' ut på vagnen
100_3242.jpg

man sätter alltså stångens ''fäste'' emellan vagnen ''fästen'' och en sån här bult igenom:

100_3246.jpg

man har ett sånt här fäste på höger sida & ett på vänster sida av vagnen.

hoppas du förstår hur ja menar, lite svårt när man inte kan visa i verkligheten, ursäkta att vagnen ser så skabbig ut man ja håler på å renoverar(målar om och rustar upp)

Tack för hjälpen! Kul att vi är flera som har renoveringsprojekt! :) Lycka till med ditt bygge hälsar Inelin

kan du inte lägga in bild på din vagn???

ok bra.
här kommer en bild på min

100_3178.jpg

den är inte så bra men det är den bästa jag har, Ska ta nya sen när ja lyckas få ut den ur garaget.

Man ser konturerna, den verkar vara jättefin! Min vagn är bara en flakvagn i trä, ett hemmabygge :o

Min är en maratonvagn, ett hemmabygge, från första början var den byggd till ett c-ponny par men ja har skaklar till storhäst cokså, och det är dom ja kommer att använda efter som ja har en korsning bruksnordis/tinker

Stången heter egentligen Tistelstång. Tistelstången bör vara fast eller fjäderupphängd för att den inte ska hänga i stångkopplen och selarna, om den gör det så stör det hästarna och risken finns att dom "rasar" in mot varandra. Vidare så bör svänglarna sitta på en svängelvåg för att ta upp ojämnheter när hästarna drar.
Lycka till!
// JeB

Tack för svar!!
Tistelstången/parstången kan alltså vara fastsvetsad!? Finns föreskrifter om på vilken höjd/ med vilken lutning, eller ska den vara i lodrätt läge? Material? Svänglarna ska alltså vara fästa på en stor svängel? ok, en sådan kan vi nog svetsa ihop. /Inelin

Nästan alla tävlingsvagnar för A och C (dressyr och precision) har fast stång medan alla vagnar för B (maraton) har fjädring och styrfördröjning. Dom fasta stängerna brukar sitta med en typ av ögla på sprängbomen som man trär stången igenom, och sedan ett skruvat fäste i bakant på framvagnen. Det bakre fästet brukar ett spår eller flera lägen så man kan justera höjden på stången. Höjden på stång bör vara i ungefär samma höjd som ringarna för stånkopplen hellre något under än något över. har man lång stång finns risken att hästarna slår nosen i stången om man kör i gupp eller om dom har svårt att hålla huvudena stilla då får man ha den lite lägre.
Jag ska se om jag hittar några bra bilder, åter kommer i såfall.

//JeB

intressant tråd!

jag funderar också på att bygga en parvagn då dom är så dyra att köpa.

är det några fler som har bilder på hur den ska se ut och vilka "regler" det finns på hur svänglena och parstången ska sitta?

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 064
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 535
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 626
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 449
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar