Parningsålder

F

Fritte

Generellt, vad är den undre åldersgränsen för att para en tik?

Inom Briardklubben får man inte valphänvisning om tik eller hane är under 2 år. Personligen anser jag att föräldradjuren gärna kan vara ngt äldre så de hinner visa vad de "duger till" inom brukset.

För schäfer gäller lägst 22 månader vid parningstillfället för att man ska kunna registrera valparna. Bra med lägstagräns tycker jag! Men samtidigt är det för tidigt att para om man vill meritera sin tik. Så jag kommer att vänta ännu längre. Själv tycker jag lägst 2 år. Först då är hunden (större raserna) färdigvuxen både fysiskt o mentalt. Ibland dröjer det ända tills 3 årsåldern innan de kan räknas som färdiga.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
826
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Har en tik och en hane sedan några år tillbaka. Ikväll lyckades de smita ihop och para sig! De hade precis lugnat ner sig lite, i en...
Svar
14
· Visningar
1 716
Senast: lilstar
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 397
Senast: ildiko
·
Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
459
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka