Parningsålder

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Fritte
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 052
F

Fritte

Generellt, vad är den undre åldersgränsen för att para en tik?

Inom Briardklubben får man inte valphänvisning om tik eller hane är under 2 år. Personligen anser jag att föräldradjuren gärna kan vara ngt äldre så de hinner visa vad de "duger till" inom brukset.

För schäfer gäller lägst 22 månader vid parningstillfället för att man ska kunna registrera valparna. Bra med lägstagräns tycker jag! Men samtidigt är det för tidigt att para om man vill meritera sin tik. Så jag kommer att vänta ännu längre. Själv tycker jag lägst 2 år. Först då är hunden (större raserna) färdigvuxen både fysiskt o mentalt. Ibland dröjer det ända tills 3 årsåldern innan de kan räknas som färdiga.

Liknande trådar

Övr. Hund Som rubriken lyder antyder vill jag prata bäddar. Senast jag hade hund (10 år sen drygt) hade jag ingen bädd till honom, förmodligen för... 2 3
Svar
53
· Visningar
2 038
Senast: bollen__
·
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 297
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Hur gör ni andra när ni ska resa, och inte kan ta med hunden/hundarna? Jag har tidigare kunnat lämna hundarna till svärmor, men nu är... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 375
Senast: ufot
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
902
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka