Minni-Borg

Trådstartare
Hur vet man att en kanin är brunstig?

Försökte med min hane på en hona igår, han satte på henne som vanligt några gånger utan att komma, tror jag... Märkte iallafall inget speciellt förutom att han liksom slutade och flåsade mycket.
Så gjorde han några gånger, men när min pojkvän lyfte upp honan liksom ramlade han ihop på sida med henne och det liksom gurglade som hastigast, och han bet henne i nacken så hon skrek.
Är detta normalt?
Sedan blev honan jättehängig.
Hanen ville inte hoppa på henne mera sen.
cb

Sv: Parning

Kan det inte vara en smart idé att läsa på massor innan du börjar exprimentera? Och det kan väl vara bra kanske att veta hur man kan se att en hona är brunstig innan man tussar ihop henne med en hane...

Om honan är villig så brukar hon lägga sig ner med rumpan upp i vädret ungefär. Man kan också se att könsdelarna är lite mer röda än vanligt.

Kaniner brunstar inte.
De har parningsstyrd ägglossning.
Jag visste inte heller det förut men en buke förklarade det för mig och då insåg jag varför de alltid är villiga och alltid blir dräktiga. Hanen du släppte på gjorde nog sitt jobb, flera gånger också låter det som så för den saken behöver du nog inte vara orolig.
Lite ha,ha innan jag lägger mig, inte så vanligt att man är orolig för att det inte har hänt/ händer något när kaniner... ja, fortplantar sig.

Det är inte alls alltid det funkar. Är honan inte villig så funkar det inte alltid. Och det krävs lite av hanen för att det ska fungera. Oftast så brukar han ju "ramla av" honan och ge ifrån sig ett "knorr"-ljud.

Jag har varit med om misslyckade parningar, även om hanen klarade av sitt jobb.

Det finns många teorier om hur kaniner fungerar, men kaniner är inte alltid villiga, jag har avlat i många år nu, och det har varit väldigt uppenbart när de har varit brunstiga eller inte, detta är även något jag (och min syster) har diskuterat med många uppfödare, och alla verkar ha lite olika teorier om brunstcyklar m.m. Men något som jag tror de flesta kan hålla med om är att kaniner inte alltid vill skapa fler kaniner :smirk:

Sen precis som Nagelacksberoende sa, så även om det blir lyckade parningar, så är det inte alltid honan blir dräktig.

Sen precis som Nagelacksberoende sa, så även om det blir lyckade parningar, så är det inte alltid honan blir dräktig.

Men så är det ju med allt, så den biten fattar jag. F.ö så är jag intresserad av mer info angående detta om brunster inte brunster hos kaniner.

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 714
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 565
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 954
Övr. Hund Känner jag behöver lite tips/råd/input här.. Eller skriva av mig åtminstone! Vi har från innan en ettårig corgihane. Något osäker av...
Svar
18
· Visningar
2 002
Senast: mazariin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?