Parkslidekampen 2021

Soapbubble

Trådstartare
Är det någon mer än jag som försöker utrota parkslide i sitt närområde i år?

Det är på kommunens mark som parkslidet har fått fäste och har börjat invadera vår tomt. Så varje vecka plockar vi alla parkslide-skott både på kommunens mark och på vår tomt vi ser i en soppåse som sen får åka i brännbart.
 
Min kommun menar att parkslide inte står på listan över invasiva arter så de gör inget om man rapporterar parkslide på kommunens mark :crazy:

Man kanske skulle skapa ett medborgarförslag som gick ut på att kommunen ska börja bekämpa parkslide på kommunens mark. Det borde finnas 199 medborgare som vill att kommunen bekämpar parkslide.
 
Jag bor i Göteborg, alldeles intill ett grönområde som kommunen bedömt ha ett särskilt högt naturvärde och där särskilda åtgärder bör göras för att bevara det. Det är ett fantastiskt, ca 6 hektar stort område med nästan uteslutande bok, alm och ek. Gott om rådjur, hackspettar och kattugglor. Och parkslide. Jag har sett utbredningen ta fart de senaste åren, och det är verkligen fruktansvärt. Har givetvis anmält det till kommunen som säger typ "tack, men vi planerar inga åtgärder". Jag fasar för hur det kommer se ut om några år, men känner ju inte att jag kan göra så mycket.
 
Är det någon mer än jag som försöker utrota parkslide i sitt närområde i år?

Det är på kommunens mark som parkslidet har fått fäste och har börjat invadera vår tomt. Så varje vecka plockar vi alla parkslide-skott både på kommunens mark och på vår tomt vi ser i en soppåse som sen får åka i brännbart.
Det jag har märkt och läst mig till, är att parkslide är väldigt beroende av ljus. Jag har därför täckt med stora presseningar och sedan lagt jord, och annat material ovanpå. Det har gjort att ungefär 70% försvunnit och sedan går jag och plockar skott som dyker upp lite varstans. Jag la på presseningarna förra året så det skall bli intressant att se hur det utvecklas.
 
Är det någon mer än jag som försöker utrota parkslide i sitt närområde i år?

Det är på kommunens mark som parkslidet har fått fäste och har börjat invadera vår tomt. Så varje vecka plockar vi alla parkslide-skott både på kommunens mark och på vår tomt vi ser i en soppåse som sen får åka i brännbart.

Min far har lite samma situation (inte spritt sig in i trädgården än,men det är ju bara en tidsfråga om parksliden inte bekämpas), där skiten antagligen kom när kommunen gjorde något grävarbete med smutsiga maskiner. Han har köpt någon form av gasolbrännare han går med regelbundet.
 
Min kommun menar att parkslide inte står på listan över invasiva arter så de gör inget om man rapporterar parkslide på kommunens mark :crazy:

Man kanske skulle skapa ett medborgarförslag som gick ut på att kommunen ska börja bekämpa parkslide på kommunens mark. Det borde finnas 199 medborgare som vill att kommunen bekämpar parkslide.
Vad har 199 personer med detta att göra? :confused:
I de flesta kommuner är medborgarförslag likställda med motioner, de tas upp i fullmäktige och behandlas.

Kontakta något parti och be om att de skriver en motion. Det bör finnas gott om argument att ta till. Kommer det från ett parti kanske det har mer kraft bakom.
 
Vad har 199 personer med detta att göra? :confused:
I de flesta kommuner är medborgarförslag likställda med motioner, de tas upp i fullmäktige och behandlas.

Kontakta något parti och be om att de skriver en motion. Det bör finnas gott om argument att ta till. Kommer det från ett parti kanske det har mer kraft bakom.
I min kommun måste ett medborgarförslag har stöd av 200 medborgare innan kommunens tjänstemän ens tittar på förslaget. Bara för tjänstemännen tittar på förslag betyder det ingenting. Jag tror att tjänstemännen kan skicka förslaget direkt till soptunnan efter ha tittat på det.

Det är nog bättre att gå via de politiska partierna egentligen men vilket parti brinner för parkslide. Det finns parkslide överallt på kommunens mark i min del av kommunen så bekämpningen kommer att kosta stora pengar.
 
I min kommun måste ett medborgarförslag har stöd av 200 medborgare innan kommunens tjänstemän ens tittar på förslaget. Bara för tjänstemännen tittar på förslag betyder det ingenting. Jag tror att tjänstemännen kan skicka förslaget direkt till soptunnan efter ha tittat på det.

Det är nog bättre att gå via de politiska partierna egentligen men vilket parti brinner för parkslide. Det finns parkslide överallt på kommunens mark i min del av kommunen så bekämpningen kommer att kosta stora pengar.

Din kommun verkar ha missuppfattat vad ett medborgarförslag är för något. Själva poängen är ju att det är en möjlighet för invånarna att väcka talan direkt i kommunfullmäktige. Att lämna in ett medborgarförslag ska ju vara att gå via de politiska partierna. Sedan kan ju de i fullmäktige besluta hur ärendet ska delegeras.
 
Din kommun verkar ha missuppfattat vad ett medborgarförslag är för något. Själva poängen är ju att det är en möjlighet för invånarna att väcka talan direkt i kommunfullmäktige. Att lämna in ett medborgarförslag ska ju vara att gå via de politiska partierna. Sedan kan ju de i fullmäktige besluta hur ärendet ska delegeras.
Nu har jag läst på. Man kan inte lämna in ett medborgarförslag i min kommun. Man kan lämna in ett e-förslag. Jag hade visst också missuppfattat reglerna lite. Får man sina 200 röster måste ansvarig nämnd behandla förslaget, så det var lite bättre än jag först trodde.
 
Nu har jag läst på. Man kan inte lämna in ett medborgarförslag i min kommun. Man kan lämna in ett e-förslag. Jag hade visst också missuppfattat reglerna lite. Får man sina 200 röster måste ansvarig nämnd behandla förslaget, så det var lite bättre än jag först trodde.
Fast.... ett förslag till kommunen måste först gå igenom högsta beslutande organ - fullmäktige - som sedan lämnar ärendet vidare till aktuell nämnd/styrelse.

Ett parti måste nte "brinna" för bekämpningen av parksliden. Partier lämnar in motioner i stort sett till varje fullmäktigemöte. Det saknas ibland frågor att motionera om. Jag tycker att du ska höra av dig till några du kan känna förtroende för och fråga om de vill ta sig an frågan. Du kan skriva ett färdigt förslag till motion, så har de lätt att bara ta den som sitt egna förslag.

/kommunpolitikern
 
Fast.... ett förslag till kommunen måste först gå igenom högsta beslutande organ - fullmäktige - som sedan lämnar ärendet vidare till aktuell nämnd/styrelse.

Ett parti måste nte "brinna" för bekämpningen av parksliden. Partier lämnar in motioner i stort sett till varje fullmäktigemöte. Det saknas ibland frågor att motionera om. Jag tycker att du ska höra av dig till några du kan känna förtroende för och fråga om de vill ta sig an frågan. Du kan skriva ett färdigt förslag till motion, så har de lätt att bara ta den som sitt egna förslag.

/kommunpolitikern
Fast i Göteborg där jag bor tar nämnden upp e-förslag som får över 200 röster på hemsidan.
Jag och kollegan försökte få till ett sånt förslag om större handikapptoaletter, men fick inte så mycket röster tyvärr. Men vet andra förslag som gått till nämnd.
 
Det jag har märkt och läst mig till, är att parkslide är väldigt beroende av ljus. Jag har därför täckt med stora presseningar och sedan lagt jord, och annat material ovanpå. Det har gjort att ungefär 70% försvunnit och sedan går jag och plockar skott som dyker upp lite varstans. Jag la på presseningarna förra året så det skall bli intressant att se hur det utvecklas.
Skotten på vår tomt är i häcken så där kan vi inte täcka över och kommunens mark känns det konstigt att täcka med presenningar. Fast jordlagret är väldigt tunt, ca 10 cm sen kommer klipphällen så vi har grävt en vallgrav mellan oss och kommunens mark och hoppas att det ska stoppa fler skott att komma in på vår tomt.
 
Ett parti måste nte "brinna" för bekämpningen av parksliden. Partier lämnar in motioner i stort sett till varje fullmäktigemöte. Det saknas ibland frågor att motionera om. Jag tycker att du ska höra av dig till några du kan känna förtroende för och fråga om de vill ta sig an frågan. Du kan skriva ett färdigt förslag till motion, så har de lätt att bara ta den som sitt egna förslag.

/kommunpolitikern
Men har politikerna budgeten i bakhuvudet när de motionerar. Om jag motionerar om A, kan jag inte motionera om B för då räcker inte pengarna.
 
Fast i Göteborg där jag bor tar nämnden upp e-förslag som får över 200 röster på hemsidan.
Jag och kollegan försökte få till ett sånt förslag om större handikapptoaletter, men fick inte så mycket röster tyvärr. Men vet andra förslag som gått till nämnd.

Tror att det är så i de största kommunerna för att göra det hanterligt. Skulle antagligen bli helt orimlig mängd ärenden för fullmäktige att behandla om det räckte med att en (1) göteborgare eller stockholmare skrev ett medborgarförslag om något. Även om alla sen skulle avslås.
 
Men har politikerna budgeten i bakhuvudet när de motionerar. Om jag motionerar om A, kan jag inte motionera om B för då räcker inte pengarna.

Om ett parti lämnar in en motion så ska den ju sen beslutas om vid senare tillfälle. Hur det ska hanteras ekonomiskt bör ju vara en del av förslaget som berörd förvaltning tar fram. Finns inte utrymme i årets budget men man är positiv till förslaget lär ju beslutet innehålla att "x antal kronor ska avsättas i nästa års budget".

Sen ligger det ju lite i sakens natur att de partier som motionerar (oppositionen) inte har (majoritetens) budget i bakhuvudet. Vanligen har man ju en annan syn på hur kommunens pengar ska fördelas, och motionen syftar till att väcka opinion.
 
Jag försöker inte utrota den bara se till att den inte sprider sig, den håller sig rätt sedesamt intill grunden på vårt hus på ena hörnet och lite på baksidan i grunden på ett annat ställe. Att kommunen inte bekämpar parksliden kan bero på att A. Det finns inga bra metoder för en kommun att göra det på, utmattningstaktiken är för resurskrävande för att få plats inom kommunal driftsbudget. B. Det är inte nödvändigtvis en kommunalfråga som faller under kommunallagen. C. Man kanske väntar på en utvärdering från de som just nu experimenterar med olika metoder för bekämpning av parkslide för att se vilken metod som faktiskt fungerar.

Vi bekämpar inte heller parkslide i någon större utsträckning vi försöker informera om den och ha koll på de bestånd som finns (de finns oftast i anslutning till "vildtippar" dvs där villaägarna i området olovligen tippar sitt trädgårdsavfall på kommunalmark. Att bekämpa den är ogörligt med de resurser vi har för parkdrift idag.
 
Sen ligger det ju lite i sakens natur att de partier som motionerar (oppositionen) inte har (majoritetens) budget i bakhuvudet. Vanligen har man ju en annan syn på hur kommunens pengar ska fördelas, och motionen syftar till att väcka opinion.
Partierna lägger egna alternativa budgetar. Så vi har koll. Få genomgripande förslag läggs utan en redovisning på hur det ska finansieras.

I vår kommun sitter vi i oppositionen och jobbar fram ett eget budgetförslag, med grund i de ekonomiska siffror som kommunens ekonomier tillhandahåller.

Vi har andra åsikter om hur pengarna ska användas än majoriteten. Och driver de frågorna. Budgeten finns varje år men är ju bara en viljeinriktning eftersom vi inte har makten. Men vid valet är det skarpt läge. Skulle vi få makten så har vi en budget att jobba från.

Så små summor som t.ex. bekämpning av växter behövs inte nån finansieringsredovisning för. Sådana pengar finns, om det är nödvändiga åtgärder
 
Att kommunen inte bekämpar parksliden kan bero på att A. Det finns inga bra metoder för en kommun att göra det på, utmattningstaktiken är för resurskrävande för att få plats inom kommunal driftsbudget. B. Det är inte nödvändigtvis en kommunalfråga som faller under kommunallagen. C. Man kanske väntar på en utvärdering från de som just nu experimenterar med olika metoder för bekämpning av parkslide för att se vilken metod som faktiskt fungerar.

Vi bekämpar inte heller parkslide i någon större utsträckning vi försöker informera om den och ha koll på de bestånd som finns (de finns oftast i anslutning till "vildtippar" dvs där villaägarna i området olovligen tippar sitt trädgårdsavfall på kommunalmark. Att bekämpa den är ogörligt med de resurser vi har för parkdrift
Eftersom parkslide inte är med på listan över invasiva arter så behöver kommunen inte göra något och då väljer de att inte göra något. Jag hoppas att arten kommer upp på listan för den tar över där den kan och lämnar inte utrymme för något annat. Marken under parkslide ser ut som en öken, inga andra arter. Om parkslide var på listan, skulle kommun vara tvungen att agera.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 783
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 979
Senast: Sassy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 290
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
2
· Visningar
413

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp