Paraffinolja i större mängder - receptbelagt

Grålly

Trådstartare
Varför är paraffinolja i större mängder (1-litersflaskor) receptbelagt? Vill ha det hemma ifall att det skulle behövas, har långt till närmsta vet. station eller apotek, men fick bara köpa småflaskor om jag inte hade recept.

Sv: Paraffinolja i större mängder - receptbelagt

Hur ska du kunna slanga i hästen flera liter olja själv ? Skulle knappast tro du kan ge så mycket via munnen. Det verkar lite onödigt att ha det hemma tycker jag. Det lilla du kan få i din häst gör nog varken för eller till ändå.

Recepptbelagt? Var in till klinik för två veckor sedan o slangade min häst. De skickade med mig en hel dunk på 10 liter, bra att hälla 1 liter parafin på betforen när man ser att hästen kanske börjar att krångla med tarmen i gen sa dem, i förebyggande syffte. De sa att det är bara att komma att köpa mer om det tar slut, vill också ha det hemma för säkerhets skull.

Är hästen dålig så har man ju inget större val. Som du själv säger så gör ju små mängder ingen nytta, o då är det väl jättebra att TS vill ha större mängder hemma i beredskap! När min häst var dålig så fikc jag i henne nån liter iallafall genom en spruta i munnen. O visst, det blev väl att spruta ett 50-tal ggr men det var välbehövt.

Lätt som en plätt. Stor spruta, tar ett litet tag men när det måste göras så måste det göras. Fick i min dam 2 liter på 10-15 minuter för ett tag sedan. Jag tänker definitivt inte stå här, utan körkort och möjlighet att åka någonstans, på en helgdag, med en häst som har kolik och utan paraffinolja.

Senast ändrad:

Men, vad irriterande att jag inte fick ut det då. Det var på apoteket, fick 2 liter av vet. när hästen hade kolikkänningar, men på apoteket skulle det finnas recept om man ville ha större mängder. Känns väldigt onödigt, då jag tycker att paraffinolja är något alla hästägare bör ha hemma. Ska alla behöva fixa recept? Jobbigt.

Min häst har ofta kolik med lindriga symtom, ibland kolik med kraftigare symtom, vilket då kräver veterinärvård.
Dom har aldrig rekommenderat paraffinolja.
I vilket syfte ger man det? Är det typ för att smörja tarmen?
Snälla berätta...

Paraffinolja tas inte upp av tarmen, utan kommer ut i samma mängd som du ger den. Alltså - häller du i hästen 2 liter paraffinolja så kommer det också ut 2 liter paraffinolja. Den är laxerande, och oorganisk. Exempelvis majsolja är ju organisk och tas upp av tarmen, så det funkar inte att ge det. Ingen stor mängd som kommer ut efter att den passerat kroppen.

Den är laxerande, och oorganisk. Exempelvis majsolja är ju organisk och tas upp av tarmen, så det funkar inte att ge det. Ingen stor mängd som kommer ut efter att den passerat kroppen.
Fel
Parafinolja är inte oorganisk all olja är organisk. Däremot består parafinolja av kolkedjor som hästen inte klarar av att bryta ner.

Nu har min kära vet. fixat recept så jag får hem 6 liter om några dagar. Ska definitivt kolla färghandeln om det behövs mer. Men det får vi hoppas att det inte gör.

en av mina hästar har lätt att få kolik med. undrar hur mkt man kan ge åt gången och under hur lång tid om den tex skulle vara skadad och behöva stå på box då det kan vara bra att ge i förebyggande syfte.
ursäkta tråd kapning

Förstod inte riktigt sista frågan, eller påståendet (?).. Jag fick råd av vet. att ge 2 liter. Jag tror att det varierar från 2-4 liter, men är inte säker. Enligt vet. i artikeln jag länkade om i mitt förra inlägg är det inte nyttigt att ge hästen paraffinolja regelbundet. Varför vet jag inte, fråga din vet.

Jag trodde verkligen att man var tvungen att läsa lite kemi för att bli veterinär.

Enligt Wikiped*a kan den tillverkas syntetiskt.

Det spelar ingen roll den är organisk iallafall. Alla ämnen som är uppbygda av en kolkedja är organiska. Vi är alla till största delen uppbygda av organsika molekyler det mesta vi äter är organiskt men även ett stearinljus, eller plasten i din dator är organiskt och det kan vi ju inte smälta. Att ämnen tillverkas syntetiskt sker med mediciner också t.ex. Det betyder egentligen bara att vi inte får upp ämnet diretk med oljan eller att det tillverkas i naturen. Man kan jämföra med att många vitaminer vi köper är syntetiskt framställda. Ett natuuligt vitamin och ett syntetiskt ser likadana ut och båda är organiska.
/Shaggy som utbildat sig i kemi och jobbar med kemi.

Liknande trådar

Samhälle Från och med 1 januari får man inte längre okej att slänga textilier i restavfallet, utan Sveriges kommuner har som ansvar att informera...
8 9 10
Svar
198
· Visningar
5 612
Senast: Angel
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 204
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 810
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar