[citatBara för du haft hund sen du var 11 så säger inte det att du kan hund. Du kanske bara är 14, vad vet jag?
[/quote]
Det jag menade var att jag har hållt på med hundar hela mitt liv, jag har læst vældigt mycket om hundar och de olika raserna, pratat mycket med "hundmænniskor" både med min hund (hundaktiviteter) och utan o.s.v.
Jag har inte suderat i skola det var inte så jag menade utan jag har gjort det på fritiden eftersom det ær ett stort intresse. Men jag har ALDRIG sagt att "Jag tror att jag är fullärd". Men det jag skriver ær då vad jag tycker, kænner och vad jag fått læra mig. Jag ær idag 20 år.
Det jag førsøkte poængtera som du inte verkad førstå var att jag sjælv tycker att jag kan en hel del om hundar i regel(definitivt inte allt) och jag har mænniskor omkring mig som delar den åsikten. Men vad jag kænner før avel av blandraser eller om vi inte delar åsikter så gør inte det mig till en dålig hundkænnare/hundførare. Sen tyckte jag det va ett løjligt påhopp av en mænniska att børja klaga på att hon/han skulle vara en dålig hundmænniska før att man inte delar varandras åsikt.
cillamuffins ; Du vet lika bra som jag att hundar ute på landet i regel har det bættre dær och ær lyckligare med det livet æn hundar i stan (det finns alltid undantag). Sen sæger jag inte attde måste ha det dåligt før det. Men hundar som får frisk luft var dag och får springa som dem vill (och giventvis får uppmærksamhet av sina ægare ændå) har det lite bættre. Ludde (bondens hund, blandras) bodde ute året runt och ælskade det livet ville inte in på vintern nær hans ægare tyckte det blev før kallt, utan han sov heldre inne i stallet då før det passade honom bættre. Han blev oxå ældre æn de flesta hundar i dagens læge.. Han va frisk tills han blev 15 år och insjuknade snabbt av ålder. (jag tror att frisk luft och mycket motion hade lite med den saken att gøra)
Jadzia: "Det är nästan omöjligt, så den anledningen håller inte." Då syftade du på att man inte alls troligt kan få en fin hund før att tiken ær vældig fin/klock o.s.v.
Håller inte med om din synpunkt.. Jag kan då ta jæmnførelsen nær det gæller mænniskor. Ær min mamma samt pappa vældigt kloka men min farmor/morfar (o.s.v) rætt korkade så ær det næstan (jag skrev næstan) 100% sækerhet att jag blir rætt klok. Sen om min farmor har en egenskap att bli tjock men inte mina førældrar så kan jag ærva det men det ær inte lika troligt att jag gør det men risken finns. Men det finns ju de egenskaper hos renrasiga också.. Jag hoppas att ni inte tror att en jætte fin valp från jætte fina førældrar har kanon gener från mormormormors morfar, får så ær inte alltid fallet. Han kan ha varit en mycket aggressiv hund men som vaktat jætte bra (eller vad det nu ær før ras). Sen ær det inte alltid det ær 100% renhet i raserna før det kan ha varit en annan ras i generna bak 10 generationer men att man till sist sen 5 generatiner tillbaka fått rasen godkænd ændå. (har man inte samtavla på sin hund som man tror ær renrasig kan man gå och førsøka få den godkænd). Sen tycker jag du har mycket vettigt att sæga men nu ær det bara så att vi inte delar samma åsikt. Att ha hund och avla hund ska vara något kul och det ska ju inte finnas mænniskor som ær elaka mot sina hundar eller som bestæmmer sig att skaffa en hund som sen inte tar hand om den. Men jag kænner det att tycker man att man har en bra hund (från børjan inte att den blivigt fin p.g.a. hemmet) så har den ju fått dessa fina egenskaper från någonstans, då tycker jag att om man kænner før det så ska man få ta valpar på sin hund. Och det ær min synpunkt. det ska vara kul och inte så himla stelt och att man ska vara rædd att man blir spottad på før att man har tagit valpar på sin orena hund.
Och fortfarande så måste jag visst kommentera igen så ær det en visa blandning som jag syftar på nær jag skriver att jag føredrar en blandras framfør en renrasig.. Och det ær just eftersom jag har så fina erfarenheter av den rasen vare sig det varit våran eller någon annans.