Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag blir chockad av vad alla skriver hær inne.. Då men ar jag att du inte skulle ta en kull på henne....
SJÆLVKLART SKA DU TA EN KULL OM...
1. Du kænner på dig att hon ær en fin hund och har mycket att føra vidare
2. Du har tid och intresse att ta en kull
3. Om hon ær frisk och ork att ta hand om valpar på nytt
Vad ær detta før skit snack om att det finns tillrækligt med blandraser
Vilka idioter (førlåt men jag blev vældigt upprørd) tar en hund endast før att man vill ha en renrasig hund??
De som køper en hund (de flesta) gør væl det før att få en kamrat som man kan umgås med och ha kul med? Har jag fel?
Ær det någon hundægare hær inne som skulle ælska din renrasiga hund mindre om dne vore en bland ras..
Dessutom (sæg till mig om jag har fel) så de finaste hundarna till både psyke och friskheten ær blandraserna(min personliga erfarenhet så gløder mitt hjærtar før blandningen mellan labrador-schæffer).
Mitt råd; Go Ahead och skaffa du valpar.. ett stort plus till dig ær att du sæger att du har redan 5-6 potensiella køpare.. Ær det många som avlar i dag på blandraser som har det innan hunden ens ær dræktig (då menar jag inte kennlar).
Lycka till!!
Jag håller med dig om mycket i ditt resonemang, men undrar varför du menar att just en LITEN hund är mer okej att blandrasavla än en större? Den som vill ha en stor hund att inte ställa ut kan väl i så fall också lika gärna få skaffa sig blandras...`???Jag har varit mer av renrasförespråkare förr, men har ändrat mig när det gäller små hundar. En liten hund kan vara stort sällskap för den som inte är intresserad av utställning, så varför skall de då "betala extra" för meriter de aldrig kommer att utnyttja?
Om du väljer en bra hane till din trevliga tik så tror jag att du har en god chans att du får trevliga valpar. Dessutom kommer avkommorna vara nästan helt renrasiga!
Vilka idioter (førlåt men jag blev vældigt upprørd) tar en hund endast før att man vill ha en renrasig hund??
Självklart! Men det finns ju köpare till stora rasrena hundar, varför skulle det inte finnas till stora blandraser i lika hög grad som till små blandraser?Stora blandraser är ofta av krävande slag. En rottweiler är inte så lätt att hitta en vettig köpare till, ej heller en schäfer. Kombinationen schäfer/rottweiler är en blandras som kräver en kunnig, intresserad och engagerad ägare i lika stor mån som en annan brukshund.
Mja, jag är nog inte benägen att hålla med. Många tycker att en liten hund är enklare att hantera. Nåväl, är den ouppfostrad så går det ju lättare att hålla den i koppel även om den sliter eller sparka iväg den om man blir attackerad och biten. Men jag tycker många små raser kräver minst lika mycket stimulans och fostran som stora! Som tex de små terrierraserna som är nog så skarpa och tuffa (trots sin storlek). En grand danois kan nog tex i många fall vara enklare att ha än tex en cairn terrier. Eller en storpudel jämfört med en jackrussel.Vad jag menar med blandrasavel av småhundar är att mindre hundar (generellt sett) är lättare att hantera för "vem som helst".
Håller helt med! Men jag ser inte varför denna korsning skulle vara mer okej än tex en 75%golden-schäfer korsad med golden?!? Det beror ju mer på rasens/rasernas temperament än på storleken...I det här speciella fallet är det dessutom ganska givet vad för slags typ av hund det blir. En tik med 75% JR och en JR-hane bli med enkel matematik i princip en JR. Jack Russeln är en krävande liten hund, men är i alla fall lättare för en oerfaren att hantera än en dobermann.
Ja, jag tycker nog du är lite inkonsekvent. :smirk: Många som vill ha en liten hund vill också ha rasrent! Just för att de är som du säger lite kunniga. Jag tror att dåliga hundägare som inte kan fostra hundar finns för både små och stora raser. Det kan bli allvarligare följder för MÄNNISKOR om det är en stor, ouppfostrad hund, men för hunden är det ju lika viktigt att den blir stimulerad, fostrad och slipper nackskador pga att den drar i kopplet oavsett storleken.Är man lite kunnig så vill man gärna ha en renrasig hund, i synnerhet som det där med föräldrar och lynne spelar roll.
Men som sagt, små hundar tycker jag inte är så mycket att orda om. Inkonsekvent? Kanske...
Finns inget som säger att blandisar är friskare än renrasiga. Lustigt när folk skriver så. Anlagen/sjukdommar ärvs ju delvis. Så även en blandis ärver anlag/sjukdommar.
Ett tragiskt stycke men så väldigt sant..De slutsatser vi kan dra av det är att stora blandraser och föresträdesvis de av bruksblandning löper större risk att hamna i oseriösa hem och att de kan orsaka mer skada än småhundar är självklart. Alla som ägt en bruksras med drifter vet vad de kan ställa till med om de inte hanteras rätt.
Större blandraser attraherar också de som köper hund för att vara häftig. En liten hund ger ingen machofaktor, så de undslipper 20-åriga killar som använder hunden som penisförlängare.
Nu ska jag också generalisera grovt och göra en hel del upprörda. Jag hävdar att den genomsnittlige blandrasägare är okunnig och att det ofta är ren tur att det går bra. Jag påstår också att den genomsnittlige blandrasägaren inte har någon vilja av att lära sig mer.
Visst finns det sådana renrasägare också, men det är inte lika vanligt. Impulsköparen återinns också oftast hos blandrasägaren.
Nu ska jag ge dig lite statistik för att visa på hur verkligheten ser ut.
Hundstallet i Stockholm får in mellan 200 och 300 hundar per år, både övergivna, vanskötta och sådana som bitit.
Genomsnittshunden på hundstallet och den hund som utgör 75 % av populationen är en unghund, hane och blandras med inslag av bruksras. De övriga 25 % utgörs till stor del av oseriöst avlade bruksraser och en och annan stor blandras av övriga raser. Småhundar är inte vanliga.