Para en blandis?

Sv: Para en blandis?

Nej jag tror inte att en hundpsykolog kan vifta med ett trollspö och att allt sedan blir bra. (Jag har en i släkten som kan ge goda råd när det gäller just problem hundar).

Om det skulle det dyka upp problem med ev valpar och jag inte räcker till så känns det skönt att kunna fråga denne tillråds.

Målet är ju ändå att valparna ska vara/förbli friska och att de nya ägarna trivs och har glädje av sin hund. Och att de känner att de kan prata med mig om det skulle uppstå några problem. (Ber om ursäkt svarar lite allmänt också)

Jag vill ju gärna fortsätta ha någon form av kontakt med ev valpar och köpare.

Men om man då avlar på blandisar så slipper man ju endel av detta problemet. :idea:

Och hur i hela friden menar du nu?

Om jag parar en schäfer och en rottis, så blir det ju ändå en stor, viljestark hund med skärpa när den når könsmognaden, precis som en ren schäfer resp rottis skulle bli?

Så hur sjutton får du bort det där med att blandrasavla?

Tänkte bara säga att om du visste hur mycket jag har lärt mig av denna tråd,
det är helt otroligt. Den dagen jag bestämmer mig för att köpa en renrasig Leonberger så kommer jag bli leonbergeruppfödarnas värsta mardröm.

Ni har ju gett mig allt jag behöver veta innan jag köper en renrasig valp.:)

Innan var jag nog ganska blåögd och en uppfödare som har lätt för att prata och kanske inte hör till de mest seriösa hade lätt kunnat snacka bort mig och jag kanske hade stått där med en valp med HD osv.

Nej jag tror inte att en hundpsykolog kan vifta med ett trollspö och att allt sedan blir bra. (Jag har en i släkten som kan ge goda råd när det gäller just problem hundar).

Om det skulle det dyka upp problem med ev valpar och jag inte räcker till så känns det skönt att kunna fråga denne tillråds.

Målet är ju ändå att valparna ska vara/förbli friska och att de nya ägarna trivs och har glädje av sin hund. Och att de känner att de kan prata med mig om det skulle uppstå några problem. (Ber om ursäkt svarar lite allmänt också)

Jag vill ju gärna fortsätta ha någon form av kontakt med ev valpar och köpare.

Nyfiken fråga. Jag tycker liksom andra redan sagt att du har en mycket bra, trevlig och sund grundinställning, men du skjuter den i foten genom att försöka applicera på din tänkta blandrasavel, tyvärr.

Men ovan, det är en kanonbra approach och tanke. Men då kommer den nyfikna frågan, eller frågorna:

1. Vad har du för erfarenhet förutom din hund av de aktuella raserna? Har du erfarenhet av att äga hane av de raserna? För visst kan en hane lalla genom könsmognaden utan att man knappt märker av det, men en tik kan bli ett litet monster. Men jag har faktiskt HELLRE tik om jag får välja i det läget, herrarna brukar kunna bli än mer dryga, lomhörda och när testosteronet sprutar ur öronen på dem - kaxiga och mopsiga.

2. Vad har de blivande valpköparna som 'tingat' valp om de blir några valpar för erfarenhet av ovanstående?

Dvs säg att du rent teoretiskt avlar som tänkt. Det blir en kull på 10 valpar, alla hanar (borde vara varje uppfödares 'nitlott' då tikar generellt är mer efterfrågade). Och de dessutom visar sig fått en rejäl egen vilja och ett rejält mått självständighet och även en för raserna normaldos skärpa. Och det blommar ut under könsmognaden. Hur hanterar du det? Hur hanterar de potentiella valpköpare du redan har det?

Som sagt, en nyfiken fråga. Men just för att den vanligaste omplaceringshunden på blocket just ÄR en blandras med stora ganska viljestarka och skarpa raser i, mellan 6 - 18 månader och - hanhund. Och det ÄR knappast en slump.

Min lilla knatte har ett temperament som kommer att vara en ENORM fördel i mycket. Det är en trygg, självsäker hund som är kavat, orädd och välbalanserad, och än iaf i princip helt fri från rädslor. Det är dessutom en bussig, vänlig och social hund. Perfekt.

Men samma saker jag nyss benämnde som positiva har jag lust att understundom STRYPA byrackan för nu under könsmognaden. För när den är självsäkra, orädda och kavata herrn har testosteron som sprutar ur öronen på honom, då blir de det där självsäkra, orädda och kavata fruktansvärt drygt. Han är salig i tron att han på riktigt ÄR störst, bäst och vackrast och kan ta över världen. Och försöker göra det. Och han är på INTET sett extremdryg eller ens extradryg. Han är en helt normal riesenherre som börjar inse att han är en HANE och inte en valp. Och den där självsäkerheten etc kommer i vixen ålder vara enorma tillgångar då med. Det är mest på vägen dit jag förbannar dem ibland och undrar vad det *egentligen* var för fel på vuxna omplaceringar nu igen? :angel:

Men varför är du annorlunda än de uppfödarna då som skulle pracka på dig en hund med ev. HD?
Du gör ju samma sak: kollar inte upp släktens HD och AD historik och väljer att chansa. Du kan mycket väl få upprörda valpköpare som säger till dig att de blev tvugna att avliva sina underbara unghundar för att de hade grav HD. Hur trevligt är det i slutändan? Du följer med tiken och parar henne, ser hennes mage växa och tillslut börja röra sig. Sedan kommer valparna och du ser de små knytena rulla runt i valplådan och du ger alla fina namn och lär känna alla. Så säljer du de till trevliga människor och 1 år senare kommer köparna och berättar för dig att de blivit tvugna att avliva dessa underbara individer. Och allt är ju ditt fel. Bara för att du ville riskera att ge valparna HD för att du ville ha en valp efter din tik?

Att hundar får HD och AD är ju självklart en risk men om du som uppfödare gjort din research och kollat så att alla i släkten är friska så har du "ryggen fri" s a s om valparna skulle bli drabbade. Då är det inte ditt fel utan du har gjort vad du kan. Men i ditt fall så blir det ju ditt fel för att du inte vill anse fakta. Tyvärr.

Tack, jag vill ha en kull men det är ju inte säkert att det blir så.

Jag förbereder mig på att få en kull, planerar ekonomi, vet besök, chipmärkning, undersöker olika alternativ för någon form av valphage.
sparar tidningar, funderar över foder, tikens, innan, under och efter ev valpning. Bästa valpfodret osv.

Men det är ju inte säkert att det blir några valpar ändå.

*KL*

Jag tycker det är sorligt att se hur många som är naiva inom hundavel. Jag förstår inte alls vad en blandrashund kan tillföra något i avel över huvudtaget. Inte heller förstår jag varför TS vill ha en valp efter sin tik. Det kommer inte bli en kopia av din nuvarande hund. Det blir inga hundar som är efter varandra.

Det är sorgligt. TS lägg istället pengar och tid på att leta upp en Leonbergertik och börja kämpa för den rasens avel istället!

Håller inte med dig. Priset betydde mycket för mig. För 3år sedan hade jag råd att försäkra min hund och ge henne ett bra fodret men jag hade inte råd att köpa henne.

Uppfödaren sa till mig att det var viktigare för henne att hon visste att hunden fick det bra än att hon fick pengar för henne. (uppfödaren är inte rik utan behövde pengarna).

(Idag ser min situation lite annurlunda ut).

Tänkte bara säga att om du visste hur mycket jag har lärt mig av denna tråd,
det är helt otroligt. Den dagen jag bestämmer mig för att köpa en renrasig Leonberger så kommer jag bli leonbergeruppfödarnas värsta mardröm.

Ni har ju gett mig allt jag behöver veta innan jag köper en renrasig valp.:)

Innan var jag nog ganska blåögd och en uppfödare som har lätt för att prata och kanske inte hör till de mest seriösa hade lätt kunnat snacka bort mig och jag kanske hade stått där med en valp med HD osv.

Vad roligt att höra! Jag tycker som prinsessfeminist: du verkar väldigt klok och visar en öppenhet som är ovanlig. Ha kvar din härliga hund och njut av henne, och köp en renrasig leonbergervalp som du kan lägga ner ditt stora engagemang i, om du nu vill ge dig på den svåra konsten avel. Jag tror att det skulle kunna bli jättebra!

Två har hundar nu. Den ena har en steriliserad tik. Den andra har två egna och en (gäst). De har bara hanar (gästen) är den enda som är okastrerad. Och en av hanarna är lite till åren kommen därför är de intresserade av en valp.

De andra två har växt upp med hundar, den ena har jag på nära håll och har tät kontakt med och den andra har ett ganska bra sunt förnuft och letar och söker efter lösningar om det uppstår problem samt att vi har flitig telefonkontakt.

Har själv bara haft hand om en schäferhane en tid då ägaren var utomlands.
Däremot har jag jobbat med hingstar sedan jag var 14 år.
(Det är mycket testosteron där med).

Det är flera som har tagit upp att valpen inte blir en kopia av min tik.

Men jag vet inte om jag vill ha en kopia av henne. Däremot så har hon många bra egenskaper som jag hoppas att hon nedärver åtminstonde endel av.

Sen är jag intresserad av att behålla en hanhund själv och bara i det så lär ju han skilja sig väsentligt från henne och jag är inte intresserad av att behålla en hane utan att kastrera den.

Funderar lite vidare man kan ju erbjuda sig att sänka priset mot att de kommer tillbaka och låter kastrera sina hundar, eller erbjuda mig att stå för endel av kastreringskostnaden.

Håller inte med dig. Priset betydde mycket för mig. För 3år sedan hade jag råd att försäkra min hund och ge henne ett bra fodret men jag hade inte råd att köpa henne.
Uppfödaren sa till mig att det var viktigare för henne att hon visste att hunden fick det bra än att hon fick pengar för henne. (uppfödaren är inte rik utan behövde pengarna).
(Idag ser min situation lite annurlunda ut).

Jag antar att det var mig du svarade (det skulle underlätta om du väljer "citat-svar" när du vill svara på ett specifikt inlägg längre upp).

Visst kan man finna en och annan god familj genom att dumpa priset - men även de köpare som inte värdesätter hundar så högt som vi, dras ju till de billiga valparna.
Och även de penningstarka köparna kan mycket väl vara rena klåpare när det gäller att fostra en hund.
- Således, priset har mycket liten betydelse för att skaffa goda hem.

Mycket mer avgörande är uppfödarens...
* förmåga att bedöma människor och "läsa mellan raderna"
* tid, vilja och tålamod att "sålla agnarna från vetet", om man t ex annonserar på Blocket - där man kan få många svar men ganska få av dem är "vete".
* god erfarenhet av hundar (så att hxn kan se vilka som är lämpade för rasen/erna)
* mod att ställa obekväma frågor,
* förmåga att tänka med BÅDE hjärta och hjärna samtidigt,
* ha is i magen och kunna säga nej till "den ENDA spekulanten på fyra valpar" för att vederbörande faktiskt är klart olämplig.
* god ekonomi, tillräckligt utrymme samt tid och lust att miljöträna och fostra kanske 3-5 kvarvarande valpar/unghundar
* Mental styrka (och utrymme) att faktiskt plocka hem en halvuxen "slyngel" som inte har det bra - även om det innebär bråk och tjafs med ägaren. Alla säger att de skulle göra det, men verkligheten ser ofta annorlunda ut. Det vet jag bittert efter många år i omplaceringsvärlden.

Senast ändrad av en moderator:

Det är flera som har tagit upp att valpen inte blir en kopia av min tik.

Men jag vet inte om jag vill ha en kopia av henne. Däremot så har hon många bra egenskaper som jag hoppas att hon nedärver åtminstonde endel av.

Sen är jag intresserad av att behålla en hanhund själv och bara i det så lär ju han skilja sig väsentligt från henne och jag är inte intresserad av att behålla en hane utan att kastrera den.

Funderar lite vidare man kan ju erbjuda sig att sänka priset mot att de kommer tillbaka och låter kastrera sina hundar, eller erbjuda mig att stå för endel av kastreringskostnaden.

Jag tycker ändå ditt resonemang är konstigt. För du vill tillföra blandrasaveln hennes fina och bra egenskaper. Men bara till en valp som du själv ska behålla? Är hennes egenskaper inte bra nog att avla vidare på i 2 och 3 generation? Varför vill du kastrera hennes avkommor om hon nu ska tillföra något i aveln?

Jag hänger fortfarande inte riktigt med, förlåt mig. Varför är det så viktigt att de som köper valp från din tik, kastrerar dem? När du själv tar valpar efter tiken? Vad är skillnaden?
Jag är övertygad om att din hund har massor av goda egenskaper - men hon kan också mycket väl ha andra, dolda (HD) som du omöjligt kan ha en aning om. Och Rottweileranlagen i henne kan komma i dagen rejält hos valparna och det kan också ge oanade problem, som du inte ser hos din egen tik.
Njut av din härliga hund, och använd dina pengar till att köpa en renrasig Leonberger, som du kommer att älska precis lika mycket.
Jag vet inte ens om en uppfödare, med en Leonbergerhanne, FÅR låna ut sin hanne till blandrasavel enligt SKK:s regler?

Öööhh...Nu förstår jag inte vad du menar. Förklara, please!
Rasrena hundar har en massa sjukdomar, det är bara att kolla de olika rasföreningarnas bekämpningsprogram. Blandisar har inga bekämningsprogram, alltså är hundarna friska.:bump:

Dessutom fungerar korsningseffekten alltid så att korsningar är friska, oavsett vilka anlag föräldrarna har och hur många raser som ingår.:bump::bump:

Du kan göra både det ena och det andra, t.om. skriva in ett kastreringskrav i köpekontraktet. Det betyder inte ett dugg för den som inte vill kastrera sin hund när det blir dags. Man kan nämligen, enligt svensk lag, inte sälja en "vara" (även om varan är en hund) med förbehåll.

Rasrena hundar har en massa sjukdomar, det är bara att kolla de olika rasföreningarnas bekämpningsprogram. Blandisar har inga bekämningsprogram, alltså är hundarna friska.

Dessutom fungerar korsningseffekten alltid så att korsningar är friska, oavsett vilka anlag föräldrarna har och hur många raser som ingår.

Vet inte riktigt vad dina hoppande gubbar betyder, men jag hoppas verkligen att det du skriver är ironiskt menat!

I annat fall :bow: för trådens mest korkade inlägg :D

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 151
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Hej! Hämtade min tik från fodervärd för parning. Första dagen var de intresserade och han försökte hoppa upp på henne flera gånger men...
Svar
3
· Visningar
947
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 724
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 270
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka