Sv: Para en blandis?
Jag har själv en hund med Dhöfter, vars föräldrar har felfria höfter.
Jag har själv en hund med Dhöfter, vars föräldrar har felfria höfter.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Syftar du på oss som svarat här nu ?
Mmm...
Har uppskattat dina inlägg.
Tycker det är tråkigt när flera tycker jag är oseriös.
För mig är en oseriös uppfödare något helt annat.
fortsättning..
Men jag skulle rekomendera dem att kastrera eftersom det är vad jag själv har tänkt att göra.
Ja jag har nog bestämt mig. Men det behövs en hane också och jag är ganska kräsen
Det kanske inte finns någon som duger.
.
Ska man chansa så ska det finnas ett väldigt gott syfte som uppväger all risk. Det finns det inte i det här fallet.
Men det är ju dumt att ta större risker än absolut nödvändigt. Att sedan ha ett riktigt mål med sin avel tycker jag är viktigt. Inte bara tänka "Hm. Jag kan nog få trevliga valpar som är fina och snälla i den här kullen" utan även tänka på vad dessa valpar i framtiden kan bidra till i avlen. Långsiktigt arbete med andra ord, där man brinner för det man avlar på och gör sitt bästa för att samla på sig så enorma mängder kunskap det bara är möjligt. Troligtvis kommer ju TS bli överförtjust i den lilla valp hon då sparar från kullen. Vad händer med den? Ska den också få valpar? varför? är det säkert att den duger i avel? osv.
Med renraser går det att kolla upp enormt mycket och därmed ta minimala risker. Fortfarande en liten chansning, men inte stor alls. Varför då ta en stor chansning.
Mitt råd till TS är isåfall att hitta en ras som passar utmärkt, lär så mycket det går om den, skapa uppfödarkontakter, gå SKKs uppfödarutbildning (som är underbart bra) och börja avla på någonting där hälsa och ibland även mentalitet finns dokumenterat på alla hundar låååångt tillbaka. Det är säkrare att göra så. Och TS, jag lovar, du kommer älska även en sådan hund.
Är det en numerärt liten ras som riskerar att inavlas helt och hållet så kan det vara nödvändigt att låta även sämre hundar gå i avel. Då kan det vara värt att chansa på dåliga höfter för att inte rasens genetiska bas ska bli så liten att populationen inte längre är livskraftig. Det är något liknande detta jag menar när jag talar om syfte.
Ts fall går knappast att jämföra med detta.
Det blir fler än en valp för det mesta, missat det?Okej, rätta mig om jag har fel nu, men du tycker alltså att man inte borde få lov att ta valpar hur perfekta hundar man än har om man inte är inriktad på ren och skär avel?
Det är i mina ögon helt befängt, men okej, det får stå för dig.
Jag förstår hela grejen med tänka ett steg längre som du påpekar och det håller jag med om, men som TS skrivit så vill hon bara ha EN kull valpar efter sin nuvarande tik och INTE avla vidare på hennes valpar.
Det är DIN uppfattning att det inte uppväger all risk, inte ett faktum.
Och som sagt så har alla mer än rätt till egen uppfattning, men det är viktigt att veta skillnad på eget tycke och ren och skär fakta.
(Där med INTE sagt att jag skriver bara fakta, jag skriver mina åsikter och tankar för det mesta)
Jag hade kastrerat henne direkt om hon hade haft något fel efter röntgen, jag som ni vill inte att HD förs vidare för det kan bli ett otroligt lidande för den som drabbas (både hund och ägare).
.
Och det långsiktiga målet? Ovanstående tycker jag är ett icke-mål: Det finns många hundar som man kan få glädje av.Fortsättning..
Målet
(själviskt) Jag vill ha en valp efter min tik och en leonberger för jag tycker jag har en bra hund och vill gärna ha en valp efter henne och jag tycker om leonbergern (det lilla jag sett).
Jag har människor som sagt att de vill ha en valp efter henne de står fortfarande fast vid det efter ca 4-5 mån.
Jag har 3-4 st som står i kö för att ta hand om min tik OM jag någon gång skulle göra mig av med henne.
Ja jag tror att hon skulle kunna tillföra andra människor (ingen ras då)väldigt mycket på många sätt och jag tror att de som har tingat valp skulle få mycket glädje av dem. Om inte så får jag väl ta hjälp av en hundpsykolog.
Okej, rätta mig om jag har fel nu, men du tycker alltså att man inte borde få lov att ta valpar hur perfekta hundar man än har om man inte är inriktad på ren och skär avel?
Det är i mina ögon helt befängt, men okej, det får stå för dig.
Jag förstår hela grejen med tänka ett steg längre som du påpekar och det håller jag med om, men som TS skrivit så vill hon bara ha EN kull valpar efter sin nuvarande tik och INTE avla vidare på hennes valpar.