Para en blandis?

Sv: Para en blandis?

Hej hopp ?

Jag tycker diskussionen håller god ton, vart ser du alla dom påhoppen du talar om ?

Det räcker som sagt inte att man bara kollar upp sin egen hund ( gäller både renras och blandras ).

Nej det är inte att göra en höna av en fjäder som jag ser det, vi talar om levande varelser och det tycker iaf inte jag att man chansar med hej vilt ... ( oavsett om vi talar renras eller blandras )

Till exempel kan du se att alla svar har tappat tråden och helt gått in på att bara motdiskutera varandra istället för att hålla sig till ämnet.

Så som du uttrycker dig så skulle vi inte ha någon avel. Varför drar jag den slutsatsen undrar du då säkert och innan det blir ett till påhopp så ska jag försöka förklara det för dig. Någon hund i ledet måste ju bli den första man kollar upp eller hur? Och kan man då inte avla utan kolla upp alla tidigare hundar i släktledet så blir det ju genast inte okej att avla. Så var ska man börja då?

Jag har inte sagt ett ord om att chansa hejvilt, jag har bara menat på att ibland måste man chansa. För att dra ett extremt exempel kan vi ju jämföra med människor, chansen för genetiska sjukdomar finns ju alltid någonstans i släktledet men inte slutar vi försöka skaffa barn för att det kan bli fel under graviditeten, och vi tänker definitivt inte på att inte skaffa barn för eventuella höftproblem. Jag förstår till fullo att detta är ett VÄLDIGT extremt exempel (du talade om liv och det gör jag med) men eftersom denna diskussion håller en så "god ton" så kanske du kan försöka förstå hur jag menar?

Håller med dig. Många har haft bra saker att säga men attityden kanske inte har varit den bästa alla gånger men det visar också hur starkt många känner för det här.

Förstår att det handlar om mer än att jag vill para min tik.
Nu tycker ju jag att jag har en väldigt bra individ men jag inser ju också att skulle jag få godkänt av alla renras uppfödare att para min blandis så kan det ju öppna upp för en massa lustiga och olustiga korsningar och oseriösa blandrasuppfödare som kanske bara är ute efter pengar.

Men för mig hoppas jag att det går jämt upp, det är ju inte billigt att ta en kull valpar och de ger inte så mycket som kanske renrasiga skulle göra.

Valparna ska ju vet.bes, vaccineras registreras sen bör de ju få ett bra foder den första tiden. Händer det något så kostar vet en hel del.

Samt att de brukar ha en förmåga att tugga sönder allt de ser.

Håller med dig. Många har haft bra saker att säga men attityden kanske inte har varit den bästa alla gånger men det visar också hur starkt många känner för det här.

Förstår att det handlar om mer än att jag vill para min tik.
Nu tycker ju jag att jag har en väldigt bra individ men jag inser ju också att skulle jag få godkänt av alla renras uppfödare att para min blandis så kan det ju öppna upp för en massa lustiga och olustiga korsningar och oseriösa blandrasuppfödare som kanske bara är ute efter pengar.

Men för mig hoppas jag att det går jämt upp, det är ju inte billigt att ta en kull valpar och de ger inte så mycket som kanske renrasiga skulle göra.

Valparna ska ju vet.bes, vaccineras registreras sen bör de ju få ett bra foder den första tiden. Händer det något så kostar vet en hel del.

Samt att de brukar ha en förmåga att tugga sönder allt de ser.

Det här var nog det vettigaste inlägget på denna tråden!
Du verkar ha full koll på det du pratar om, allt vad det faktiskt innebär att ta valpar efter en tik osv. Många tror att man tjänar mycket pengar, men det stämmer som sagt inte och det är långt ifrån en solsemester att ha hand om en kull med valpar.

Min personliga åsikt är att om din hund är frisk och du vill ta en kull efter henne och är redo att ta ansvar för allt vad det innebär så gör det.
Det är trots allt din hund och du som får ta hand om problemen om de skulle uppstå, och nu mer än någonsin så kan jag tänka mig att du kommer hålla ögonen öppna :)
Andras åsikter kan vara bra att höra och självklart ska man lyssna och ta råd, men i slutändan är det upp till dig! =)

För första gången fick ni mig att skratta lite gott sen jag startade tråden.
Tack det behövde jag.

Det här var nog det vettigaste inlägget på denna tråden!
Du verkar ha full koll på det du pratar om, allt vad det faktiskt innebär att ta valpar efter en tik osv. Många tror att man tjänar mycket pengar, men det stämmer som sagt inte och det är långt ifrån en solsemester att ha hand om en kull med valpar.

Min personliga åsikt är att om din hund är frisk och du vill ta en kull efter henne och är redo att ta ansvar för allt vad det innebär så gör det.
Det är trots allt din hund och du som får ta hand om problemen om de skulle uppstå, och nu mer än någonsin så kan jag tänka mig att du kommer hålla ögonen öppna :)
Andras åsikter kan vara bra att höra och självklart ska man lyssna och ta råd, men i slutändan är det upp till dig! =)

Tack för att du fick fram det jag inte lyckades med! :bow::bow::bow:

Du verkar vara en vettig person som frågar och visar dig öppen för andras åsikter, men samtidigt verkar du inte ta in huvudpoängen i de argument som har framförts.

1. Eftersom din hund är en blandras så är det MYCKET osäkert att sia om hur valparna kommer att bli, både mentalt och utseendemässigt. Chansen att du får en valp som liknar din hund är tyvärr ganska så liten.

2. Du kommer antagligen att få många valpar som kommer att behöva bra hem. Har du möjlighet att ta tillbaka 4-5 av valparna när de är i värsta slyngelåldern och köparna har tröttnat? Det är nämligen det öde som många stora krävande blandisar möter. Titta på blocket som sagt.

3. Det spelar ingen roll om din hund är röntgad UA, trevlig, frisk och ypperlig på alla möjliga sätt. Valpar ärver inte bara sina föräldrars gener utan kan även ärva gener från morfar, kusiner och andra släktingar. Iom de raser som finns i din hund och den ras du har tänkt para henne med så är risken för HD ganska så stor iom att HD-problematiken är stor i bägge dessa raser.

Jag tycker att tonen i den här tråden har varit skarp men schysst. Inga påhopp så långt ögat når.

Ska man chansa så ska det finnas ett väldigt gott syfte som uppväger all risk. Det finns det inte i det här fallet.

Glöm inte försäkras , avmaskas m,m , Sen gäller der att ha ekonomi om inte alla valparna blir sålda , då man kan bli sittande med en eller två valpar kvar.
Dessa kostar under hela tiden och är ingenting man får tillbaka

I dessa tider är det svårt att sälja hundvalpar , Ja allt är svårt sålt i dagens läge pågrund av världs ekonomin :crazy:

Så räkna med att du kan bli sittandes med valpar som inte blir sålda,

Man ska veta att även dom som säger nu , att dom ska ha en valp backar ur när det är dags , vänner eller inte vänner .

Tesora

Det är trots allt din hund och du som får ta hand om problemen om de skulle uppstå

Problemen som kommer i och med sjukdom/dysplasi m.m är det ju hunden som får betala högst för.

Det är således hunden som lider av dysplasi inte uppfödaren eller ägaren.

Nu har återigen en dag passerat, dags för sängen.

Natti Natt!

Senast ändrad:

Problemen som kommer i och med sjukdom/dysplasi m.m är det ju hunden som får betala högst för.

Det är således hunden som lider av dysplasi inte uppfödaren eller ägaren.

Nu har återigen en dag passerat, dags för sängen.

Natti Natt!

Må så vara, men om man aldrig skulle "chansa" så skulle vi nog inte ha några hundar kvar idag!
Hoppas du får en god natts sömn och så kanske vi kan tänka lite klarare imorgon =)

Fast är det värt att chansa med just den här parningen?
Vad är det som gör det absolut nödvändigt för den här hunden att gå i avel?

Så just därför ska man kolla upp noggrannare kanske? Inte nöja sig med att konstatera att bara föräldrarna är HELT friska?

Jag skulle rekommendera dig att läsa det jag skrivit en gång till då jag skrivit att både föräldrar OCH förfäder varit frisk och ÄNDÅ har det uppstått problem.

Sen skulle jag även vilja kommentera ditt svar till Rune om att "Det nämns på massor av ställen i den här tråden, så det är bara att läsa och insupa kunskap."
Det är inte ett dugg säkert att det är ren kunskap som nämns i tråden. Många verkar ta detta väldigt personligt och får det att låta som att alla hundar kommer få höftledsproblem.

Fast är det värt att chansa med just den här parningen?
Vad är det som gör det absolut nödvändigt för den här hunden att gå i avel?

Det finns väl aldrig något som gör det absolut nödvändigt för någon hund att gå i avel?
Och det finns aldrig några garantier för att valparna blir friska. Jag håller absolut med om att man kan minska riskerna för sjukdomar, men helt säker kan man faktiskt aldrig bli.

Min? Ja det tycker jag. Hon är oftast lös när vi är ute hon älskar att busa och göra rivstarter.

Skillnaden med dessa chansningar är att när man "chansar" i renras eller möjligen i en seriös blandrasavel så har man ett mål med sin avel och tänker långsiktigt. Oftast ska hunden avlas fram ur ett visst syfte, tex arbete eller genuint sällskap. Ska den jobba avlar man på dom önskvärda egenskaperna för arbetsändamålet. Ska den vara till genuint sällskap kanske man avlar på ett mildare sinnelag där hunden inte har vidare kamplust, jakt med mera som behövs i arbetande hund. Det ligger SÅ mycket arbete bakom sådan seriös avel, och ett sådant engagemang för sin ras eller sitt syfte med en specifik blandras (Tex alaskan husky).

Chansar man i oseriös avel, vilket jag anser att den mesta blandrasaveln bör kategoriseras i men även en stor grupp av renrasaveln. Ja, då finns inte det engagemanget. Man orkar inte göra research, finns ingen research att göra chansar man vilt och riskerar att föda fram en kull med valpar som drabbas av höftled/armbågsdysplasi (bland annat). BRYR man sig verkligen om hundarna man föder fram då? Att det kvittar hur resultatet blir för att det är kul att experimentera?

Jag kan inte annat än tycka att det är oseriöst och oschysst mot hundarna, har vi dom i vår ägo är det vårt ansvar att se till att dom BLIR så bra som möjligt och att dom HAR det så bra som möjligt. Hundar ska inte experimenteras på i onödan, man ska vara rädd om sin tik, och man ska vara rädd om hennes avkommor. Det gäller inte bara dom 8 första veckorna i deras liv.

Glöm inte försäkras , avmaskas m,m , Sen gäller der att ha ekonomi om inte alla valparna blir sålda , då man kan bli sittande med en eller två valpar kvar.
Dessa kostar under hela tiden och är ingenting man får tillbaka

I dessa tider är det svårt att sälja hundvalpar , Ja allt är svårt sålt i dagens läge pågrund av världs ekonomin :crazy:

Så räkna med att du kan bli sittandes med valpar som inte blir sålda,

Man ska veta att även dom som säger nu , att dom ska ha en valp backar ur när det är dags , vänner eller inte vänner .

Tesora

Precis, många etablerade uppfödare av rashundar sitter t.o.m. med valpar kvar p.g.a konjukturen! Och när läget är sådant kan jag tyvärr bara fantisera om hur det går för alla "fynd" på Blocket.
I övrigt håller jag med bl.a Red_Chili m.fl.

Senast ändrad:

Puh...
Blir helt matt när jag hör om sånt här...

Jag själv har som många kanske vet en liten renrasig hane efter kända, utställningsmeriterade, kollade föräldrar.
Min hane är kollad patella UA, ögonlyst UA, AD 0, HD-A.
Han har gått väldigt bra på de utställningar vi varit på och har fått väldigt mkt beröm för sitt trevliga sätt och att han är så uppfostrad.
I sommar ska vi debutera i lydnad. Bara det verkar vara en bedrift eftersom min ras är rätt sällsynt i de sammanhangen.

Bara för det är det många som tycker att han bör avlas på.
Är det så att bara för att jag lyckats med att få min hund lydig så bör han få bra valpar?

Jag lever fortfarande på hoppet att folk som säger sådant inte har egna hundar att para...

Många tar för givet att jag har tänkt att avla på honom eftersom jag både röntgat och kollat upp övriga saker. Men nja, har inte haft några planer på det än.
Jag gjorde det för att jag ville veta att min hund är frisk, samt för att uppfödarna ska få en utvärdering.

Jag kanske kommer att avla på min hund senare...
Om vi lyckas bra inom utställning, lydnad och allt annat som vi tar oss för.
Om vi får plats för MH och senare MT och han går genom dem med bra resultat.
Om hans syskon visar sig friska och sunda och utan mentalitetsstörningar.
Om jag känner att min hane kan föra rasen framåt.
Om jag får säkra valpköpare som jag vet kommer att aktivera hunden och ge den ett bra liv. (Kan tyckas enkelt iom att "min ras" ofta bara får kring 4 valpar)

Ser ingen anledning till att avla på en hund som "bara" motsvarar de hundar som går i avel i den rasen just nu. Jag skulle vilja eftersträva att med varje hund överträffa den förra. Om det är möjligt vet jag inte ännu, men jag tänker inte bidra till aveln förrän jag känner att jag kan göra någon nytta.

Sen ska vi inte prata om uppfödarutbildningar och sånt, det orkar jag bara inte med den här tiden..

Förresten, det är en liten dvärgpinscher jag har.....

Det är just nu 2833st annonser om hundar till salu på blocket.
Men många innehåller ju fler än en hund som ska säljas.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 151
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Hej! Hämtade min tik från fodervärd för parning. Första dagen var de intresserade och han försökte hoppa upp på henne flera gånger men...
Svar
3
· Visningar
947
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 724
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 271
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka