Para en blandis?

Sv: Para en blandis?

Nej, det måste du givetvis inte, men om man inte har iaf grunderna i genetik, hundavel och vet vilka problem som finns inom de olika rasgrupperna, så blir det ju mycket svårt att diskutera just de frågorna..

jag har inte diskuterat någonting ang höftproblem så jag förstår inte vad alla fått det ifrån? Eftersom TS skrivit att hunden är frisk så tog jag ju förgivet att detta är fakta, inte bara tycke.
Jag är väl medveten om att djur med ärftliga problem inte ska avlas på!
Detta har jag aldrig ifrågasatt.

Men TS har även uppgivit att det enda hon med säkerhet vet är att hennes tik är frisk, hon har inte en aning hur tikens syskon/föräldrar och fler led bakåt har det med sjukdomar och dysplasi.

Upprepade ggr har det tagits upp i tråden att risken för dysplasi är stor även om avelsdjuren är friska, men har syskon/föräldrar/släkt med stor andel dysplasi.

Tiken kan ju mycket möjligt bära ärftliga problem, vilket gör aveln till en chansning och du själv skriver ju att man inte ska avla på djur med ärftliga problem..

Alltså det är ju alltid bra om man är påläst när man argumenterar för sin åsikt, eller ja nödvändigt är det ju självklart inte.

Men för att öka på trovärdigheten i att man vet vad man talar om ...

Nu framstår ju åsikten som en tämligen okunnig sådan :/

Om jag är okunnig vill jag då definitivt inte framstå som kunnig och detta är inte ens relevant. Jag har ALDRIG sagt att det är ok trots att det kan finnas ärfliga skador!!! Om jag har det, snälla visa det för mig, för jag blir så trött på att folk drar i små trådar och försöker få det till att jag sagt någonting. Bla att jag känner uppfödare som avlar på sjuka hundar, argumenterar för avel mellan två tunga raser där släktingarna inte är röntgade m.m
Förlåt nu Calazirya, men jag lånar detta svaret till ett allmänt meddelande.

1. Jag visste inte att hundar inte var röntgade
2. Jag har aldrig skrivit något om att jag känner någon som avlar på sjuka hundar
3. Jag har ALDRIG argumenterat för avel på oröntgade hundar (se nr 1)
4. Ja jag har tydligen uttryckt mig klantigt någonstans. Jag står fortfarande för vad jag sagt, om som ni själva säger, det är ett öppet forum, alla får ha sina åsikter, vad som skulle vara rätt enligt mig vore ju också om man fick ha åsikterna utan att bli påhoppad av ett gäng personer som bestämmer sig för att allt jag gör är fel. Jag har aldrig sagt något om fakta, jag ger min åsikt om det hela. Om nu denna åsikten är fel i era ögon så får man ju vackert acceptera det, som folk ber mig göra. Jag har även flertalet gånger bett att få slippa diskussioner men detta verkar omöjligt.

DENNA TRÅDEN ÄR INTE STARTAD AV MIG OCH SKA INTE HANDLA OM MIG.

Jo min hund är kollad och hon är frisk. A på höfterna och 0 på armbågarna och frisk för övrigt. finns ibörjan av tråden

Men TS har även uppgivit att det enda hon med säkerhet vet är att hennes tik är frisk, hon har inte en aning hur tikens syskon/föräldrar och fler led bakåt har det med sjukdomar och dysplasi.

Upprepade ggr har det tagits upp i tråden att risken för dysplasi är stor även om avelsdjuren är friska, men har syskon/föräldrar/släkt med stor andel dysplasi.

Tiken kan ju mycket möjligt bära ärftliga problem, vilket gör aveln till en chansning och du själv skriver ju att man inte ska avla på djur med ärftliga problem..

Men måste man läsa alla inlägg för att ge sin åsikt?
Jag baserar det hellre på vad TS skrivit i sitt inlägg.

Jag har svarat dig ang lite av det du tog upp här ovan #162.

Anledningen till att diskussionen kanske fortgår är för att folk hoppas kunna omvända några som uttryckt sin åsikt men kanske inte har så mycket kunskap i det stora ämnet som krävs.

Man kan ju alltid hoppas att man kan få folk att tänka om och tänka till när det gäller ett ämne man brinner för :)

jag har inte diskuterat någonting ang höftproblem så jag förstår inte vad alla fått det ifrån? Eftersom TS skrivit att hunden är frisk så tog jag ju förgivet att detta är fakta, inte bara tycke.
.

Och hade du vetat något om HD hade du vetat att det inte räcker med att bara hunden ifråga är frisk, eller röntgad, eller inte haltat en dag i sitt liv, eftersom det säger mycket lite om vad den nedärver.

Men TS ger ju mer information på vägen än vad hon skriver i sitt urprungsinlägg, jag förutsätter att man faktiskt har all info som TS delat med sig innan man diskuterar saken vidare..

Annars blir det en himla vriden diskussion ...

Istället för att förutsätta det värsta så kan det ju vara så att inte någon av dessa(föräldrar, syskon) har någon form av av höftledsfel eftersom hon är helt frisk. Man kan inte ta det för givet men det kan ju vara så.

Det är osannolikt med tanke på vilka raser som ingår i hunden. Dessutom är det dumt att chansa.

Men allvarligt?

Det är ju liv vi talar om eller hur.

Ett eller flera liv som kan bli onödigt plågsamt för att någon vill chansa med avel ?

Jo visst, men när seriösa uppfödare inte chansar utan röntgar, hur kan en blandrasuppfödare som vill vara seriös vilja chansa?

Och hade du vetat något om HD hade du vetat att det inte räcker med att bara hunden ifråga är frisk, eller röntgad, eller inte haltat en dag i sitt liv, eftersom det säger mycket lite om vad den nedärver.

:confused::confused: Vet man vad en renrasig nedärver innan första kullen är ett år?? Hur i så fall?

Till alla deltagande av diskussionen:

Okej, nu har jag läst igenom alla nio sidorna med svar och jag kan säga att de allra flesta har en vettig poäng med vad de skriver. Vad jag inte kan förstå är varför alla genast gör det till ett påhopp? Har inte alla rätt till en egen åsikt och framför allt, OM det nu må så vara att man tycker att en person har fel måste man då genast gå till attack istället för att resonera på en vuxen nivå?

Som de allra flesta påpekat i denna tråd så är det såklart inte bra att avla på hundar med nedärvbara fysiska fel, då risken för att de förs vidare ökar. Men om man har kollat upp sin hund så känns det som att man gör en höna av en fjäder genom att inte godkänna avel på den. Och jag vet själv att det har hänt flera gånger att HELT friska föräldrar och förfäder har fått valpar som tyvärr fått just höftledsproblem. Detta inom både renrasiga och blandraser.

Men som sagt, min största fråga är, varför göra det hela till ett påhopp och inte ens försöka hålla det på en normal diskussionsnivå?

party0029.gif

.............

Hej hopp ?

Jag tycker diskussionen håller god ton, vart ser du alla dom påhoppen du talar om ?

Det räcker som sagt inte att man bara kollar upp sin egen hund ( gäller både renras och blandras ).

Nej det är inte att göra en höna av en fjäder som jag ser det, vi talar om levande varelser och det tycker iaf inte jag att man chansar med hej vilt ... ( oavsett om vi talar renras eller blandras )

:confused::confused: Vet man vad en renrasig nedärver innan första kullen är ett år?? Hur i så fall?

Que? You lost me. Självklart kan man inte bara para hundar som redan har en ett år gammal kull, det är inte det det handlar om. Det handlar om att man ska hälsokolla mer än hunden ifråga som ska paras.(släktingar till den) Det nämns på massor av ställen i den här tråden, så det är bara att läsa och insupa kunskap.

Och jag vet själv att det har hänt flera gånger att HELT friska föräldrar och förfäder har fått valpar som tyvärr fått just höftledsproblem. Detta inom både renrasiga och blandraser.

?

Så just därför ska man kolla upp noggrannare kanske? Inte nöja sig med att konstatera att bara föräldrarna är HELT friska?

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 156
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Hej! Hämtade min tik från fodervärd för parning. Första dagen var de intresserade och han försökte hoppa upp på henne flera gånger men...
Svar
3
· Visningar
953
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 724
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 283
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka