Para en blandis?

Sv: Para en blandis?

Och det finns aldrig några garantier för att valparna blir friska. Jag håller absolut med om att man kan minska riskerna för sjukdomar, men helt säker kan man faktiskt aldrig bli.

Men det är ju dumt att ta större risker än absolut nödvändigt. Att sedan ha ett riktigt mål med sin avel tycker jag är viktigt. Inte bara tänka "Hm. Jag kan nog få trevliga valpar som är fina och snälla i den här kullen" utan även tänka på vad dessa valpar i framtiden kan bidra till i avlen. Långsiktigt arbete med andra ord, där man brinner för det man avlar på och gör sitt bästa för att samla på sig så enorma mängder kunskap det bara är möjligt. Troligtvis kommer ju TS bli överförtjust i den lilla valp hon då sparar från kullen. Vad händer med den? Ska den också få valpar? varför? är det säkert att den duger i avel? osv.

Med renraser går det att kolla upp enormt mycket och därmed ta minimala risker. Fortfarande en liten chansning, men inte stor alls. Varför då ta en stor chansning.

Mitt råd till TS är isåfall att hitta en ras som passar utmärkt, lär så mycket det går om den, skapa uppfödarkontakter, gå SKKs uppfödarutbildning (som är underbart bra) och börja avla på någonting där hälsa och ibland även mentalitet finns dokumenterat på alla hundar låååångt tillbaka. Det är säkrare att göra så. Och TS, jag lovar, du kommer älska även en sådan hund.

Du har rätt, dålig formulering från min sida.
Var mer ett allmänt svar i tråden där TS påstår att hundens temperament är så bra, vilket man faktiskt knappast kan veta utan ett MH eller att hunden klarat något för rasen lämpligt arbetsprov.

Troligtvis kommer ju TS bli överförtjust i den lilla valp hon då sparar från kullen.
Vad händer med den? Ska den också få valpar? varför? är det säkert att den duger i avel? osv.

Börjar känna mig nedvärderad och börjar ilskna till.
Läs tråden och kom inte med såna påhopp.

Vet inte vad du har för utbildning när det gäller hundar deras psyke mm men jag hoppas ändå att de som kommer med råd använder sitt sunda förnuft också

:mad:

Anser du att det är ett påhopp att säga att du nog kommer älska din nästa hund också? :confused:
För det är ju bara det jag säger och eftersom din största motivering till att ta valpar på din nuvarande tik är att hon är fin, snäll och du älskar henne och vill ha en valp efter henne, så är det väl inte konstigt att vissa frågor dyker upp i mina tankar?
Jag har läst varje inlägg i hela tråden, så just den uppmaningen behöver du inte ge mig. Du får gärna förklara för mig vad jag skrev som var "elakt" och hur det var elakt, för jag har inte för avsikt att reta upp någon. Det vinner man ingenting på.

Frågorna kan visst dyka upp och det är inget fel i dem.
Ber om ursäkt att du får ta all irritation.

Skrev ett litet inlägg om att jag vill behålla en hane och kastrera den vilket jag även kommer att rekomendera övriga ev valpköpare. Så ingen behöver oroa sig för att det kommer att komma ev barnbarn till min hund från mitt håll.

OCH Jag har tänkt kastrera min tik efter en ev valpkull för att minimera riskerna för livmoderinflammation när hon blir äldre. Ingen har ställt följdfrågor utan tagit för givet att det ska fortsättas att avlas vidare på dem.

Okay, det där med kastration har jag isåfall glömt att jag läst, men nu när du säger det så minns jag att jag nog läst det.

Jag tolkade det inte riktigt så, om det är så du menar är du värd en ännu större ursäkt.

Vill heller inte såra någon så förlåt.

:confused::confused: Vet man vad en renrasig nedärver innan första kullen är ett år?? Hur i så fall?

Nej. Därför så när första kullen ska tas är följande bra riktlinjer:

Tiken ska gärna vara meriterad i någon form, dels för att få ett kvitto på att den ÄR en GOD representant för sin ras, och inte bara att matte tycker den är snygg. Vad gäller brukshundsraser så gärna bruksmerit med. Allra minst MH, gärna MT.

Välja en hane som är meriterad och där man kan se hanens TIDIGARE kullar.

Och så tittar man på föläldrarnas hälsa (ad/hd, öga, patella, sköldkörtel etc beroende på ras), och på föräldrarnas SYSKON. Och föräldrarnas föräldrar och DERAS syskon osv.

Ser allt ovan bra ut parar man.

Sen VÄNTAR man på att den där första kullen blir ett par år, och se om det blev bra. OM det blev det, ja då kan man börja fundera på att avla igen.

Ett litet exempel, pappas tik. Det var den tikens första kull.

Mamman: KORAD 185 p (+2p på nerver). Exteriörbeskriven. Tävlat lydnad. Tävlad bruks (sök, uppflyttad lägre). Sköldkörtel u.a, öga u.a Hd A och Ad u.a.

Hanen: Tidigare använd, gick att se tidigare kullar. Korad (202 p) Tjh SVCh SUCh, tävlad lydnad. Hd & Ad U.a, öga U.A, sköldkörtel u.a

Mammans syskon: Kull med 9 valpar, 8 rtg fria HD och AD.
8 gjort MH
6 st tävlar lydnad/bruks (2 st räddningshundar).

Mammans föräldrar korade etc.

Så parar vi då. Ut kommer det 10 valpar. Söta och gulliga, men vad månde bliva?

Så väääntar man. Uppfödaren fick lite kalla kårar när första två HD-resultaten kom, bägge C. OBSERVERA att båda föräldrarna har u.a höfter, och far- & morföräldrar har u.a höfter, mammans syskon har u.a höfter osv. Och ut kommer 2 C-höfter. Inte alls unikt.
Resten av kullen röntgas, och enbart u.a.höfter.

MH-resultat kommer in och ser bra ut, man väntar nervöst vidare. Det ställs ut bland vissa valpköpare, börjar tävlas lite etc.

Tillslut kan man konstatera:

Av 10 valpar så:
10 st röntgade, 7 st hd A, 1 st Hd B, 2 st Hd C
8 st genomfört MH med bra resultat
1 Tjänstehund bevakning samt svensk utställningschampion
1 ytterligare med gdk inträdesprov till räddningshund
5 st (+ den som är SUch då) HP och 1:a pris utställning
4 st tävlade i lydnad och eller bruks med diplom/uppflyttad

DÅ tog hon en till kull på tiken.

Så visst är det en chansning med första kullen, det är ju just DÄRFÖR man ska kolla 'släkten' mycket noga också, och sen följa upp resultatet. Och som du ser, inte ens DET är en garanti, trots allt detta så dök två hd-belastade avkommor upp. Ev kan svaret finnas hos pappans kullsyskon, där det inte är så mkt röntgat i kullen - tyvärr, men finns en C-höft. Eller så beror det på något som legat dolt, eller - ja du fattar.

Man försöker para det bästa med det bästa och sen HOPPAS man på det bästa. Om man vill vara så seriös som möjligt med en förstakull alltså.

Det finns naturligtvis de som inte gör så. Min yngsta kom till så, och det är eg inte riktigt 'rätt'. Men ändå, även fast han är tillverkad med 'minimikrav' så är alltså båda föräldrarna exteriörbedömda/utställda, de är röntgade och hd-fria osv, de har gjort MH, och föräldrarnas föräldrar uppfyller samma minimikrav

Men min lilla är alltså en gränspuck vad gäller 'seriös avel', och ÄNDÅ innebär det då LÅNGT mer kontroll än vad en 'hej min tik är frisk och jag ska bara den med en fin hane'..

Min lilla:

Mamma: Hd B, Ad u.a, öga u.a.
11 i kullen:
MH: 8 st
Ej rtg 4 st
Hd A 5 st
Hd B 2 st
Ad u.a. 4 st
Ad lindrig 1 st
Ad ej rtg 6 st
Öga u.a 4 st

Pappa: Hd A, artros u.a. MH. 2:a pris utställning.
11 i kullen.
MH: 8 st
Hd A: 4 st
Hd B: 2 st
Ej rtg: 5 st
Ad u.a: 3 st, 8 st ej rtg

Pappans pappa: Hd u.a, artros ua
Pappans mamma: Hd u.a.

Inse då vilken ENORM skillnad det ändå är på hur min lillas släkt är kollad, och betänk att han är bara en hårsmån över gränsen för vad som ens teoretiskt är att anse som seriös, genomtänkt avel.. Och så jämför du med blandras.

Dessutom är då rasen inte speciellt hd-belastad jmf med många andra raser, men är med i hd-programmet då Hd tyvärr ökat. Rasen har små problem med Ad, och ännu mindre med öga.

Hoppas du får en god natts sömn och så kanske vi kan tänka lite klarare imorgon =)
En god natts sömn blev det, men om du hoppades på att jag ändrat mig i min åsikt om att just denna avel som vi diskuterar här är i mina ögon oseriös så får jag tyvärr göra dig besviken.

Visst att man ibland måste ta vissa risker, det är jag helt på det klarar med.

Däremot är är denna parning onödig ur det stora perspektivet och inget man bör chansa med öht.
Det finns inga anledningar ( enligt mig ) som skulle godgöra den faktiska risk för ex dysplasi som föreligger i och med att TS inte har större koll än på sig egen tik och när vi talar om dom raser vi gör.

Är det en numerärt liten ras som riskerar att inavlas helt och hållet så kan det vara nödvändigt att låta även sämre hundar gå i avel. Då kan det vara värt att chansa på dåliga höfter för att inte rasens genetiska bas ska bli så liten att populationen inte längre är livskraftig. Det är något liknande detta jag menar när jag talar om syfte.

Ts fall går knappast att jämföra med detta.

De med utbildning och kunskap använder ordet mentalitet och inte psyke. Termen psyke skvallrar direkt om att man inte har vidare stor koll.

Kl
Tiken får 10 valpar - 5 är tingade resten måste säljas på Blocket el dyl. Säljaren har skött alla vetrinärgrejor enligt alla konstens regler ty hon är seriös och vill sina valpar väl.
Hon får med nöd och näppe tillbaka pengarna hon lagt ut - ty man får inte många kronor för en stor blandisvalp - det är bara att kontrollera prisläget på internet för att förstå detta.
Nå, vilka köper nu då en lurvig underbar valp - jo, gärna barnfamiljer där någon av föräldrarna växt upp med en hund som förgyllde deras barndom. Föräldrarna kommer inte ihåg hur jobbig valptiden har varit ty då var dom små.
Således säger dom sig ha hundvana och tid för en hund - jag menar - en timmes promenad och lek i trädgården - det funkade för gamla Tofsan som dom växte upp med.
Efter max ett halvår så är det kört - hunden har knaprat sig igenom möblemanget, ungarna är rädda.
Det är då uppfödaren förväntar sig ett samtal - som aldrig kommer. För familjen vill inte erkänna sitt nederlag - och uppfödaren kanske gärna tar tillbaka valpen men kan inte betala tillbaka pengarna. Då kommer Blocket igen...och nu hamnar vovve hos någon som inte har det minsta kontakt m uppfödaren - och hur det går nu - de vet ingen.
Fast det här är ju bara berättelsen om 3 av dom 10 valparna - förhoppningsvis.

TS. Om du vill ta valpar så avliva dom som du inte kan placera i din närmaste omgivning.

Exakt - men är det inte kontentan av alla som vill avla på sin jycke för att få EN avkomma - oavsett ras, det blir hundar över som hamnar fel.
Jag tycker att avel - det ska seriösa uppfödare syssla med som har en plan för en hel linje - inte för att få EN hund.

Ber om ursäkt jobbar med människor ej utställnings hundar.
Där anväder man ordet psyke ej mentalitet.
Men om jag hade varit kunnig och upplyst och vetat allt hade jag då ställt frågan och förväntat mig ärliga svar?
Tror inte det.

Tack!
Jag har en hund som är bra på alla vis, (utom då stamtavlan som flera om och om igen talar om för mig).

Ingen har sett henne, träffat henne el gjort sina egna bedömningar efter hur hon ser ut, beter sig, lydnad, personlighet osv utan grundar allt på att hon är en blandis utan stamtavla.

Kommer även lite allmänt med i detta svar.

När det gäller hästuppfödning läggs en stor vikt vid stamtavlan men det ÄR inte Bara den utan individen måste även själv hålla en hög standard när den ska användas i avel.

Jag anser att jag med min erfarenhet av djur kan bedöma att jag har en bra individ. (Vilket även röntgen visade)

Ingen har sett henne, träffat henne el gjort sina egna bedömningar efter hur hon ser ut, beter sig, lydnad, personlighet osv utan grundar allt på att hon är en blandis utan stamtavla.

Syftar du på oss som svarat här nu ?

Jag får återigen upprepa att det är inte för att hon är en blandis utan stamtavla som jag med flera är totalt emot avel på tiken. Det trodde jag var rätt klart vid dethär laget ?

Jag tror verkligen att din tik är en bra individ, absolut.
Men det tar iaf inte bort det faktum att hon är en korsning av två tyngre raser med dysplasiproblem och det enda du vet helt klart är att din tik är frisk och för mig med flera så räcker det inte för att man ska kunna kalla det seriös avel..

Återigen säger jag det inte för att bara vara elak, du har varit tålmodig och ärlig igenom hela tråden och då ger jag dig ärliga svar :)

Fortsättning..

Målet
(själviskt) Jag vill ha en valp efter min tik och en leonberger för jag tycker jag har en bra hund och vill gärna ha en valp efter henne och jag tycker om leonbergern (det lilla jag sett).

Jag har människor som sagt att de vill ha en valp efter henne de står fortfarande fast vid det efter ca 4-5 mån.

Jag har 3-4 st som står i kö för att ta hand om min tik OM jag någon gång skulle göra mig av med henne.

Ja jag tror att hon skulle kunna tillföra andra människor (ingen ras då)väldigt mycket på många sätt och jag tror att de som har tingat valp skulle få mycket glädje av dem. Om inte så får jag väl ta hjälp av en hundpsykolog.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 151
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Hej! Hämtade min tik från fodervärd för parning. Första dagen var de intresserade och han försökte hoppa upp på henne flera gånger men...
Svar
3
· Visningar
947
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 724
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 271
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka