Para en blandis?

Sv: Para en blandis?

Jag har bara en liten undran om min är röntgad A och jag får tag på en hane som är röntgad AB hur stor är då risken att någon av valparna får höftledsfel?

Det kan ingen svara på, eftersom du inte har en aning om hur tikens syskons höfter ser ut.

Din tiks föräldrar, har du status på dem ?

Det är ju det jag försöker få fram.

Det spelar mindre roll om bara föräldrarna är röntgade när resterande av släkten har status okänd.

Låt säga att man parar tiken som har A höft med en Hane som har B höft, tikens syskon har alla status C eller D och hanen också har C höfter i sin närhet så tja då spelar dendär A och B höften inte så stor roll ..

Jag har lärt mig att man ska kolla upp lederna hos hundens släktingar tre generationer tillbaka - och åt sidorna; dvs. mammans alla syskon, mormoderns syskon och hos de avkommorna hon lämnat osv. osv.
Vad TS har att gå på är en hunds HD-resultat - och det säger ingenting i sammanhanget.

ingen av dem är röntgad pappan är 8 år och jag tror mamman är runt 9 och ingen av dem har problem med höfter eller leder utan pigga och friska.

Precis..

Det säger ingenting i det stora hela = chansavel och det hade ju varit exakt samma sak om det gällde en renras med bara den knapphändiga informationen :)

Jag träffar hennes syster ibland och hon rör sig ju väldigt lätt och smidigt.
och så vitt jag vet är alla 11 syskonen friska.

Men fortfarande så är det inget som säger att dom inte har dysplasi eller pålagringar.

Jag är ledsen, men en människas öga kan inte urskilja dyplasi bara genom att utgå från hur hunden rör sig.

Nej jag känner att jag inte kommer komma längre i diskussionen, du gör som du vill för det är din hund.

Men jag avråder och jag hoppas verkligen att du tagit till dig den information som skrivits, alt själv läser på om hur sjukdomar nedärvs..

Natti Natt

Tack för att du har svarat ärligt, jag har uppskattat dina synpunkter ska också upp tidigt så gonatt.

:confused::confused::confused::confused:

Kan inte göra annat än att hålla med Turali. :bow:
Calazirya, många tänkvärda ord!:bow:

TS, snälla, tycker du inte att det finns tillräckligt med blandisar?
Och om du nu parar, har du ens en susning om vad som kan hända vid en födsel?
Det är inte så kul och slänga sig i bilen och åka i panik, snitta upp en tik(försäkrad??) för ett fel läge av en valp.
Eller att tiken har värksvagehet!
Vet du om det går i släkten?
Vet du hur släktingarna är med valparna?

*skakar på huvudet*

Min ena hund är också jätte vacker, snäll óch alldeles gudumliogt underbar, men hon får inga valpar hur eller hur!!
För hon har svårt hjärtfel och har petella. :(

Men visst, hade jag inte tagit hälsotest, hade inte jag vetat att hon hade patella- då hon inte lider av det ett dyft, aldrig haltat eller liknande.
Och jag kunde ju "glömmt bort" de gånger hon svimmat och fått EP liknande anfall och parat henne ändå.

^^"Så hade jag med kunnat få trevliga underbara valpar. "^^

:crazy:

en myt om att blandraser ska vara friskare.

Fast det är väl ingen myt egentligen, sanningen är ju att man får korsningseffekten när man korsar två olika renraser med varandra. Även en tredje. Men allting är ju relativt, att korsa två raser med liknande problem ger ju ändå samma outcome- hunden riskerar att få de åkommorna.
Däremot att avla vidare på blandrasen och speciellt blanda in samma blod (som TS tänker göra) så finns det en väldigt och mycket trolig risk att alla sjukdomar uppkommer i valparna!!
Men vill man uppnå en bra korsningseffekt så bör föräldrardjuren och kullsyskonen vara testade och meriterade. Att chansa på att hunden inte nedärver höftledsfel och liknande på grund av att föräldrar och syskon inte är röntgade kan tyvärr inte ses som noggrann planerad och ansvarsfull avel.

Till TS: Jag tyckte att du sa att du tidigare avlat på hästar? I hästavel är det väl lika viktigt att se till stoets kvalitet och arvbarhet såväl som föräldrarna. Att se till hästens välmeriterade föräldrar samt presterande syskon är väl lika viktigt (om än viktigare) som hästens egna prestationer? Vettig hästavel är ju inte lika med att man har ett mediokert sto som verkar trevligt men du har inte tävlat, inte ställt ut och fått någon bedömning och föräldrarna är varken tävlade eller meriterade (kanske inte ens röntgade :eek: ) på något vis men ändå så väljer du att ta en avkomma. Det är ju bara buskavel och det kan hända att man står där med ett sjukt föl eller en unghäst med en massa defekter och pålagringar och liknande. Varför skiljer sig detta tänk från hundarna?

En annan sak: Turali och Calazirya. Allt ni kan göra är att representera fakta och berätta varför ni anser att TS ej bör ta valpar på sin hund. Det är ingen idé att försöka övertala henne mer än ni redan gjort, det är hennes beslut i slutändan ändå och det ni riskerar gör är att TS vänder taggarna utåt och försvinner från tråden. Det är bara att le vackert, hoppas på det bästa och acceptera hennes beslut i frågan :crazy:

Fast det var väl lite att ta i. Hennes hund är ju konstaterad frisk. Hon "glömmer" inte bort att hunden fått ett EP anfall eller liknande. Det hon glömmer bort är att egenskaper som föräldrarna bär på behöver inte automatiskt synas hos deras valpar utan kan hoppa flera generationer innan det uppkommer.

Du har fått många bra svar även om vissa varit lite vassa, men vassheten kommer av engagemanget.

ATt hunden rör sig väldigt lätt och smidigt, är välmusklade osv säger tyvärr inte nödvändigtvis ett enda dugg om höftledsstatusen. Det finns hundar med fruktansvärt dåliga höfter som utmärkt klarar av sitt vanliga, dagliga liv utan besvär.

Pappas hund har C-höfter, och om man kollar t ex i SKKs avelsdata hittar man en STOPP-skylt där. Vilket innebär att det är i strid med SKKs grundregler att avla på henne (inkl rasklubbens regler), dvs hon har avelsförbud/avelsspärr. Just pga höfterna.

Hunden är tre år gammal, har inte haltat en dag i sitt liv, lever ett MYCKET aktivt liv, och är musklad som en broiler. Är extremt välmusklad både fram och bak, musklingen är helt jämnt. Är aktiv och 'i farten' hela dagarna, leker i djupsnön, klättrar upp och ner över saker i skogen, har en enorm kondition och ork, hoppar in och ut ur bilen och även lastbilen utan minsta besvär. Osv.

Dvs du tittar på henne och ser en kärnfrisk, genomsund hund, som dessutom är mer musklad än genomsnittshunden, och har en högre aktivitesnivå än normalhunden.

Men hon har C-höfter som sagt. OCH hon har faktiskt lite små känningar av den ena. Märks inte alls i vardagen som beskrivits ovan, men om en kunnig veterinär undersöker henne, så kan man konstatera att när leden provoceras så reagerar hon litegrann i den.

Men skulle du titta på henne, träffa henne dagligen eller om du så bor med henne dygnet runt, skulle du inte se annat än en enormt sund, frisk och hållbar hund. Som är fin exteriört, har en jättetrevlig mentalitet (som dessutom är beskriven, dvs hon har genomgått MH, ska göra MT i år), fungerar bra med alla andra hundar osv osv.

Men som absolut inte har i avel att göra.

Och här på buke för ett tag sen fanns en person vars föräldrar fick ett mycket dåligt rtgresultat på sin unga hund. Föräldrarna var fria. Men om man kollade på föräldrarnas syskon var det katastrof, och inte svårt förstå varför så många av avkommorna blev HDbelastade.

Enda sättet att veta om en hund har hd-fel eller ej, är att röntga och få plåtarna avlästa. Och att man vill röntga så många hundar som möjligt inom HDprogrammen är just för att man om/när man funderar på avel, ska kunna kika båda bekåt i flera led (där det ofta är rent iom reglerna som finns) men även 'snett bakåt', dvs kolla på kullsyskon. Är den man tänkt avla på hdfri men resten av kullen/majoriteten av kullen hdbelastad FÅR man fortfarande avla på hunden, men det rekommenderas ej och en seriös uppfödare gör det inte.

Du vill ha en avkomma av din hund. Som ska få din hunds positiva sidor. Det skulle vi nog ALLA vilja. Men är det verkligen värt risken?

Risken att tiken dör.
Risken att du inte får några avkommor heller utan förlorar allt
Risken att du förlorar tiken men står där med en avkomma efter henne, som inte alls blev som mamma.
Risken att du förlorar tiken men står där med en avkomma efter henne, som fick mammas goda sidor men som du förlorar alldeles för pga hdproblem.

Osv osv.

Just risken tycker jag många glömmer. Det är din ögonsten, och du vill ha en miniögonsten från henne. Chansen att avkomman blir precis som du vill är liten, temperment har inte samma höga arvbarhet som många av de mer potentiellt negativa sakerna. Och för den lilla chansen, är du beredd att riskera att förlora din tik?

Jag blev nyfiken när du skrev om att det fanns många rottisar och schäfrar för omplacering på Blocket .

Så jag sökte på båda raserna och det var mest blandraser av dessa raser som kom upp eller oreggade hundar som för mig är att samtställa med blandraser ???
Det var några annonser om vuxna rena omplaceringar men som sagt mest blandhundar eller oreggade .
Så att jämföra det med blandisar är ingen bra idé :-)
slog oxå en snabbkoll på leonberger och bland 14 annonser var 7 omplaceringar och då blandhundar .

Tesora

edit: såg nu vad det var för raser, stor risk för stora kullar

Ja det kan man lugnt säga, i min killes kull (leonberger) så blev det 14 valpar visserligen överlevde "bara" 10 st inklusive honom då men 14 valpar har fötts tidigare i kullar och alla har överlevt så pass länge att de har hunnits registrerats också ;)

Jag sökte på rottweiler. Man får då i hela sverige 187 träffar.

Första träffen är 'renrasiga' valpar reggadei HoR..

Andra träffen är amstaffblandisar, valpar, pappan amstaff/rottis, mamman amstaff/staff

Tredje är en 8 månader rottis/vorsteh blandning (där de sänkt priset från 2500 kr till 2000 kr)

Fjärde är blandras rottis/labrador valpar

Femte är 'underbara renrasiga rottisvalpar' som dock inte är reggade i SKK, vilket annonsören inte skyltar med eller förklarar, men läser man inser man att det står reggade i jordbruksverket. Inte i SKK alltså, och priset är 4500 kr och talar sitt tydliga språk

Sjätte är rottisvalpar, även de 'renrasiga' men inte SKK-reggade, och pris 6000 kr, inte heller där är annonsören tydligen varken med att eller varför de inte är reggade

Sjunde är renrasiga, norska rottisvapar till fullpris

Åttonde är en sexmånaders rottis/amstaff valp

Nionde är 'renrasiga' rottisvalpar ej reggade i SKK

Tionde är en 8 månaders hane som strax efter köpt måste omplaceras pga 'omständigheter'. Reggad i SKK.

Och vi fortsätter hela första sidan (av 4) ner:

3-årig schäfer/rottisblandning

Schabrador/rottis valpar

Rottweiler/labrador valpar

Berner sennen/rottweiler valpar

(Sen kommer en engelsk annons om en bichon havanais, hur den nu kom med i sökresultatet)

Nästa står det bara 'rottweilervalpar' inte ett ljud om reggade nånstans, föräldrar etc, 6900 kr/st

Schäfer/rottis valpar, prissänkta

Rottisvalpar reg i SKK, 8000 kr

Renras rottis, 12 000 kr, kvar 'enbart pga sin mentalitet', ur annonsen: OBS !!!!DENNA HANE ÄR ENDAST TILL MKT KUNNIGT HUNDFOLK ANTINGEN TILL TJÄNST ELLER BRUKSTÄVLINGAR EN MKT AKTIV O TUFF KILLE SOM KOMMER KRÄVA SIN FÖRARE, MKT PAPPAS TEMPRAMENT!!!!

Rottis/amstafftik, 8 månader (prissänkt)

Rottis, 1.5 år

Schäfer/Rottweiler/Alaskan Malamute 14 månader gammal

rottis/labrador, 5 månader gammal

SKK-reg rottisvalpar

'Renrasiga' rottisvalpar utan stamtavla/ej reg

SKK-reggade renrasiga rottisvalpar (8000 kr)

SKK-reggad renras rottisvalp (12 000 kr)

SKK-reggad renras rottisvalp (12 000 kr)

Rottistik till avel, utan stamtavla (men röntgad). Söker hane för parning.

Rottishane till avel, SKK-reg, rtg

'Rottishane' till avel, har citat '2.5% dobbermann i sig'. 1½ år gammal, citat annons: Det är en lugn och stabil kille med bra psyke.
Han är mycket förtjust i barn och är glad i det mesta.
Vi har fått mycket fina komentarer från alla vi träffar!
En undebar, snäll och trevlig hund!

Renrasiga valpar, tyska linjer, SKK reg.

Två blandisar som citat "letar extra mamma och pappa då vi inte har något permanent boende än, och där matte bor nu har hon inte möjlighet att ha oss." Den ena korsning chow-chow och rottis, den andra ambull/cane cors0. (Beskrivs som 'mycket mjuka.. host..)

2 år gammal tik,. 'renrasig men ej stamtavla/reg' (5000 kr)

Rottisvalpar, framgår ej om reg.

Det är en bra bit kvar av bara första sidan, av fyra då, men jag orkar inte.. Jag var på 24:e mars, dvs annonser inlagda för TRE DAGAR sedan när jag slutade..

Tämligen deprimerande läsning.. spec när man ser de röda pilarna neråt så ofta, att annonsören gått in och sänkt priset..

Och ger väl en ganska god bild av hur övermättad marknaden är av blandraser med rottis i sig (och blandraser överlag). Och påfallande många hundar som omplaceras i könsmognadsålder :angel:

Ja, jag har läst alla inlägg, o jag finner ingen som helst anledning till att du skall para din tik.
Om du nu inte är ute efter att bli utesluten ur SKK/BK, eller att hanhundsägaren blir det.
Dina argument att den är så fin, trevlig, söt, frisk etc... o att du vill ha en valp efter din hund är de absolut sämsta kriterierna för avel som finns.
Med undantaget för frisk, som du faktiskt inte har dokumenterat bakåt på något sätt.
En hund utan MH bör heller inte avlas på.

TS

Jag har läst hela tråden nu och jo, du har fått en del vassa svar,vissa positiva (dock väldigt ogenomtänkta sådana tycker jag själv).

Det här är ett väldigt känsligt ämne då jag vet att samtliga som säger "nej" till parning i den här tråden inte menar något ont, men som är engagerade själva.

Samtliga här är FÖR seriös avel, oavsett om det gäller renras eller blandras!
Jag tror inte att någon i tråden tycker att den sidan av renrasaveln som "sönderavlar" hundar är okej. Det har varit många livliga debatter om raser som chinese crested och engelsk bulldogg, shar pei , utställningsschäfer med mera. Jag själv är stark motståndare av sådana raser, även om jag naturligtvis kan förstå charmen med dom också.

För att påverka hundaveln måste men endera vara aktiv eller passiv.
Aktiv och avla fram sunda hundar med god mentalitet. En seriös uppfödare gör MH test på sina hundar och HD/AD röntgar dom, ögonlyser mm (beroende på ras) , dom spenderar hela sin fritid på att researcha i släktleden hos hunden. Hur mentaliteten sett ut hos morföräldrar, farföräldrar, syskon, sysslingar, kusiner etc, likaså hälsan för att försäkra sig om att valparna dom ska avla fram har en god chans att bli sunda individer.

Tänk på att det är just liv du ska avla fram. Hur ser ett drägligt hundliv ut? Där finns inga krämpor i kroppen, och där finns ingen rädsla eller ängslighet, och hunden ska ha en ägare som kan tillgodse dess behov, vad det nu må vara.

Sedan kan man vara passiv, det är man endera genom att undvika att avla på individer som man inte har eller kan forska i släktledet på. Eller genom att inte köpa hund från en seriös uppfödare, man väljer helt enkelt vad man vill stödja! Jag har schäfer och west highland white terrier, bägge anses vara generellt sjuka raser, därför ville jag välja individer från linjer som är dokumenterat friska och riktiga i huvudet . Jag valde då bruksschäfer, för jag anser att den avlen håller sig vettig då man avlar fram hundar för arbete och inte för skönhet. Ska hunden kunna gå i tjänst eller tävlas är det extra viktigt att hunden är frisk, har man ambition att jobba med sin hund vill man inte sitta och traggla med en massa problem. När det kom till mitt val av westie lärde jag mig att kolla noga efter uppfödare, hittade jag ingen med dom kraven jag har på rasen skulle jag aldrig köpt en westie, trots att jag avgudar rasen. Nu hade jag sån tur att jag hittade EN uppfödare i hela sverige som hade samma syn som mig. När vi skulle leta mammas hund var det samma sak, dock är mellanschnauzer en relativt frisk ras så det var inte så svårt. Men där är det viktigt att kolla upp uppfödaren. Något jag tycker är A och O är att dom verkligen bryr sig om sina hundar även efter att dom sålt dom. Och är måna om att hålla kontakt och finnas till hands.

Kan du erbjuda alla dina valpköpare det?

Är du en uppfödare som brinner för hundavel och är intresserad på riktigt att få fram en viss typ av individ? Så intresserad att du kan tänka dig att gå en uppfödarkurs för att lära dig hur valpning mm går till?
Har du en större summa pengar att undvara utifall något skulle hända under valpningen? Kan du tänka dig att göra research på syskonen+föräldrar+kusin mm?

Om inte, varför ta risken att ev undvara dom här eventuella individerna ett friskt och sunt liv?

Jag tycker att det är jättebra att du är öppen och frågar. Vill du läsa mer om hur genetik och hundavel fungerar så låna/köp ett par böcker och läs på genetica litegrann :)

Tänk på att folk bara försöker hjälpa, det kan låta snäsigt.Men det är svårt att linda in exakt vad man tycker i fina meningar ibland.

Jag hoppas också att du tänker över det här, din hund är jättefin och säkert helt underbar. Min grannes jämte/gråhundsblandnings är också en sådan hund. Otroligt vacker och en klokhet/personlighet som inte är av denna värld.
Men han är ingen avelshund för det. Man måste våga se objektivt på sin hund och vara kritisk! Man ska vara lite kräsen när man tar tag i det här med avel, det är ett STORT projekt! :)

Fast det är väl ingen myt egentligen, sanningen är ju att man får korsningseffekten när man korsar två olika renraser med varandra. Även en tredje. Men allting är ju relativt, att korsa två raser med liknande problem ger ju ändå samma outcome- hunden riskerar att få de åkommorna.

Jag är mycket väl medveten om att första generationens blandraser brukar/kan bli friskare - men det verkar finnas någon gyllene regel som säger att alla "blandraser är friskare", och that's it.
Beakta nu att om TS avlar vidare på sin första generationens blandras och parar med en leonberger (som redan finns i tiken), finns det ingenting som säger hur de där valparna kommer att bli.

Omogen? Kalla mig vad ni vill. Jag är så less på avel som styrs av "söta, snälla, fina" hundar där en hälsoundersökning inte ens är att tala om. Vad har leonberger och rottweiler för koppling till varandra över huvud taget? Mentalt sett?

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 170
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Hej! Hämtade min tik från fodervärd för parning. Första dagen var de intresserade och han försökte hoppa upp på henne flera gånger men...
Svar
3
· Visningar
957
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 724
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 325
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka