Ok såg nu.Varför det? Lägstadagarna motsvarar ju pengar i jämförelse med tjänstledigt. Så jag känner inte att jag kunde ta alla mina resterande lägstadagar på en långsemester direkt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ok såg nu.Varför det? Lägstadagarna motsvarar ju pengar i jämförelse med tjänstledigt. Så jag känner inte att jag kunde ta alla mina resterande lägstadagar på en långsemester direkt.
Varför det? Lägstadagarna motsvarar ju pengar i jämförelse med tjänstledigt. Så jag känner inte att jag kunde ta alla mina resterande lägstadagar på en långsemester direkt.
Har aldrig sett den informationen? Står det på FKs hemsida?
Där håller jag med om att vi har ett problem! I vårt fall är jag i ett kvinnodominerat yrke och min man i ett mansdominerat - med helt andra fördelarJag tycker mig observera att pappor iaf i den här tråden drygar ut föräldraledighet genom arbetsrelaterade ”förmåner” såsom semester, kompledigt, arbete hemifrån och liknande. Mammorna verkar inte göra det i samma utsträckning utan mammor som drygar ut föräldraledighet verkar göra det obetalt eller med lågt ersatta dagar.
Man kan ju fundera kring vad det står för..
Jag tycker mig observera att pappor iaf i den här tråden drygar ut föräldraledighet genom arbetsrelaterade ”förmåner” såsom semester, kompledigt, arbete hemifrån och liknande. Mammorna verkar inte göra det i samma utsträckning utan mammor som drygar ut föräldraledighet verkar göra det obetalt eller med lågt ersatta dagar.
... lite av en spin-off på tråden om förändring i papparollen, som ju glidit in på frågan om fördelning av FP-dagar.
Något som jag tycker ofta kommer upp i dessa diskussioner är hur sambandet mellan uttagna FP-dagar och verklig spenderad tid med barnen ser ut, t ex ”pappan jobbar xxx, så han är ledig varannan vecka”. Mer sällan ”jag var hemma första året och behövde inte skydda min SGI, så därför ser det ut som att pappan och jag delade mer jämnt än det var i praktiken”.
Så nu undrar jag - hur ser det ut för er? Speglar FP-uttaget på pappret hur ni fördelat ledigheten mellan er i verkligheten?
Att min man drygar ut med semester är för att han på sitt (kvinnodominerade) jobb får en massa semesterdagar som han enligt lag måste ta ut.Jag tycker mig observera att pappor iaf i den här tråden drygar ut föräldraledighet genom arbetsrelaterade ”förmåner” såsom semester, kompledigt, arbete hemifrån och liknande. Mammorna verkar inte göra det i samma utsträckning utan mammor som drygar ut föräldraledighet verkar göra det obetalt eller med lågt ersatta dagar.
Kanske lite OT men tycker du det har funkat att dela hela tiden?
Enligt en rapport jag läst (försäkringskassan tror jag?) så är det här ett jättestort problem. På pappret tar män ut en väldigt liten andel av föräldraledigheten, men det är också så att mäns föräldraledighet stämmer väl överens kalendertid och antal dagar medan kvinnor är lediga mycket längre kalendertid än antal dagar visar.
I praktiken tar alltså män ÄNNU MINDRE FL än vad vi ser i siffror. Deppigt.
Vi jobbar båda heltid men han kan lägga upp till 50% av sin tid hemma medan jag inte kan det.
Jag var föräldraledig i tre år med våra två barn, jobbade tre månader därimellan och gått in på lite strödagar. Min man gett alla dagar han får till mig och endel dagar gick tyvärr åt att ta under hans lediga dagar för att vi skulle klara ekonomin. Han använder sina dagar till att dryga ut semestern.
I efterhand är det tråkigt att vi inte kunde dela mer lika men det var så pass stor skillnad på vår lön att vi inte hade klarat oss på min lön.
Pappan jobbar dock mest kvällar och nätter och har förmån att umgås med barnen mer i veckorna än vad jag kan då jag jobbar raka veckor under sommaren.
Vi har dock som mål att vi båda ska jobba 80% när jag är klar med skolan.
Men jag tycker ändå att vi hade väldigt mycket familjetid tillsammans under föräldraledigheten då pappan jobbar obekväma arbetstider. Vilket var underbart då!