Pappor som ammat?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Pappor som ammat?

Men, äcklig, onaturligt mm Tycker jag nog också.. kanske för att jag inte vet bättre...
Men, funkar det bioligiskt? Varför har då mammorna ammat i alla årtusenden?
Mammorna får ju "mjölk" ja, ni vet börjar ju när man blir gravid... läcker ju osv... efter ett tag, har aldrig sett det på en man... Har de möjlighet att amma? När bildas den mjölken?
 
Sv: Pappor som ammat?

Daniela skrev:
Mammorna får ju "mjölk" ja, ni vet börjar ju när man blir gravid... läcker ju osv... efter ett tag, har aldrig sett det på en man... Har de möjlighet att amma? När bildas den mjölken?

Jag har aldrig upplevt det irl, men tydligen är det så att i stort sett vem som helst (adoptivmamma, amma, till och med pappa) kan börja producera mjölk. Man måste inte vara gravid för att börja producera mjölk.

Men jag vill oxå gärna höra berättelser ur verkligheten!:banana:

Fast om så många skriver att det är äckligt kanske ingen vågar berätta...:crazy:
 
Sv: Pappor som ammat?

Det är väl lite av en fördom med "äckligt" för att det känns onaturligt.
Men hur funkar det? Det funkar ju inte normalt för tjejer heller om de inte är gravida eller nyss fött barn... Eller?
Menar, det kommer ingen mjölk ur brösten annars..
Eller? :banana:
Hur sätts hela grejen igång? Killar har väl ingen mjölk som kommer ut av sig självt...

Har väl inget emot det på det viset egentligen, skulle ju vara skönt om det funkar.. en avlastning.. men funkar det? Och hur?
 
Sv: Pappor som ammat?

Skillnaden mellan adoptivmamma, amma etc gentemot pappan är att den mjölk som de av kvinnligt kön producerar är "vanlig" bröstmjölk medan pappans är en sorts "utsöndring" (häxmjälk).

Det känns lite som en kvasidiskussion, efter vad jag har förstått är det YTTERST ovanligt att pappan börjar "utsöndra".
Med tanke på "mecklet" att få allt att fungera med den "vanliga" amningen (amning är en konst som oftast tar ett tag innan man lär sig) mellan kvinna och barn och barnets relativt korta tålamod (gallskrik) om ingen mjölk kommer känns det rätt otroligt att en bebis skulle ha tålamodet att suga på pappans bröstvårta i den utsträckningen att bröstkörteln skulle stimuleras till utsöndring.

Man avråder från att mata med flaska innan amningen är helt etablerad (ca 3-4 veckor) för att inte barnet ska lära sig fel sugteknik. Jag ha svårt att tänka mig att ett barn äldre än en månad som vet var det finns "riktig" mjölk skulle suga på pappans bröst någon längre tid, varken för mat eller tröst. Då uppfyller nog en vanlig tutte sugbehovet bättre och närhetsbehovet får barnet genom hud mot hud kontakt med pappan.
 
Sv: Pappor som ammat?

Varför tycker du det är märkligt:confused: Jag har den inställningen till livet att alla gör de som de är bäst på och i det här fallet så var jag bäst på att amma :love: Pappan ville inte ens prova:rofl: Fast det är klart vi visste ju inte om at pappor kunde amma då det är några år sedan det var aktuellt med amning.:banana:
 
Sv: Pappor som ammat?

Men hur funkar det? När börjar mjölken produceras och hur?
En vanlig mamma får ju mjölk naturligt, eller hur..?
Hur börjar kroppen greja mjölk? Adoptivmammor? För att inte tala om på pappor.. Hur sätts det igång?
Menar så är det ju inte... finns ingen mjölk...
Var kommer den ifrån?
 
Sv: Pappor som ammat?

Det är hormoner som sätter igång mjölken och de triggas av att barnet får suga på bröstet. Det sker rätt naturligt av en biologisk mamma men även en adoptivmamma kan få en sådan "hormonstorm" av känslorna för sitt barn att mjölken kommer igång. Ingen av de adoptivmammor jag känner har fått mjölk så jag tror inte att det är en vanlig företeelse men jag har läst om det i flera artiklar. Det blir väl inga enorma mängder mjölk men kanske nog för lite mysamning.
Pappor kan tydligen få en utsöndring ur bröstkörtlarna men det är inte detsamma som bröstmjölk.
 
Sv: Pappor som ammat?

Sar skrev:
Pappor kan tydligen få en utsöndring ur bröstkörtlarna men det är inte detsamma som bröstmjölk.
Eftersom det inte har forskats så vet man faktiskt inte exakt hur näringsrik den är.
Såman kan varken säga bu eller bä

Söker man på engelska så hittar man ett par fall där män har ammat.
 
Sv: Pappor som ammat?

Sar skrev:
Skillnaden mellan adoptivmamma, amma etc gentemot pappan är att den mjölk som de av kvinnligt kön producerar är "vanlig" bröstmjölk medan pappans är en sorts "utsöndring" (häxmjälk).

Är det vad du tror eller vad du vet? Jag har läst/hört om pappa-amning från olika håll, men aldrig läst/hört att det skulle vara sämre kvalititet på pappa-mjölken. Däremot att man inte har kontrollerat kvaliteten överhuvudtaget.
 
Sv: Pappor som ammat?

en bra sak med pappaammning är att det säkert kan ge pappor en större känsla av delaktighet i sina nyföddabarns liv. Vet en del som kännt sig lite utaför den där symbiosen som gärna upstår mellan mamma/barn.
Pappan kan kanske ha lättare att ta pappaledighten tidigare i barnets liv.
Det påverkar säkerligen pappa/barnrelationen i ett långsiktigt perspektiv.
 
Sv: Pappor som ammat?

havreflinga skrev:
Jag vet inte om det kallas häxmjölk eller inte när andra än den biologiska mamman får mjölk.
Häxmjölk kallas väl bara den mjölk (-liknande vätska) som kan sippra från bröstvårtorna på nyfödda barn, oavsett kön. Om jag har fattat rätt.
 
Sv: Pappor som ammat?

Gandalf skrev:
Häxmjölk kallas väl bara den mjölk (-liknande vätska) som kan sippra från bröstvårtorna på nyfödda barn, oavsett kön. Om jag har fattat rätt.

Så har jag oxå fått lära mig. Men Sar säger annorlunda, och verkar dessutom säker på sin sak, så jag vill inte säga emot henne. Men jag skulle gärna vilja se hennes källa.

Hon kanske återkommer med mer fakta.
 
Sv: Pappor som ammat?

Jag väntar på källa från ett annat forum. Att mannens mjölk inte skulle vara riktig bröstmjölk utan körtelavsöndring av typ häxmjölk har jag hört i diskussion med en gynekolog. Jag vet dock inte hans källa. Jag hör av mig så fort jag får källhänvisning!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 508
Senast: Modest
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 705
Senast: Inte_Ung
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 246
Senast: Liran
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 767
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp