Pappor får inte följa med på ultraljudet!

Oregano

Trådstartare
Nu har det väl ändå gått för långt i svininfluenahysterin! Den här artikeln fanns i dagens tidning. Vad ska man säga?! :eek: :devil: En pappa är väl i allra högsta grad lika delaktig i en graviditet som mamman! Vad händer om de upptäcker något fel på barnet? Vem ska stötta mamman och varför har inte pappan rätt att få den informationen??

Helt vansinnigt! Har de inte ändrat reglerna tills jag ska dit om ca 10-11 veckor kommer jag inte vara bekväm för dom!!! :devil:

Sv: Pappor får inte följa med på ultraljudet!

Va f*n :eek: :devil: Jag hade sagt "Tack då, då avbokar jag undersökningen"

Skulle aldrig i hela mitt liv göra den utan min partner, och jag skulle lätt åka genom hela sverige eller till något grannland om det var så för att han skulle få vara med.

Hos oss (Uppsala) får man bara ha med sig 1 person, men jag ska göra ett privat UL i sthlm och de erbjuder 7 st personer till som får följa med, även barn!

En person är helt okej, man behöver ju inte ta med hela släkten. Men ingen!!! :devil:

Hur gick det förresten med ditt fostervattenprov? Kan inte minnas att jag läst vad resultat sa. Har tänkt på dig.

Snabbanalysen för kromosomerna 13 (Pataus syndrom), 18 (Edwards syndrom) och 21 (Downs syndrom) var helt normala så nu kollar de alla andra kromosomer så får jag väl hem ett brev när som helst med det svaret.

Lägg av?!! Jag vill ha min sambo med mig, det är VI som väntar barn och han ska vara så delaktig som det bara går. Får inte sambon vara med är det inte ens säkert att jag själv kan närvara, jag har inget körkort... :angel:
Säger som du - har de fortfarande den där idiotiska regeln när vi ska in för UL så kommer jag INTE vara lätt att ha och göra med. :devil:

Vad skönt. Hoppas givetvis att de andra kromosomerna är helt okej dom också. Du kan säkert vara lugn.

har ni med er make/sambo på alla andra undersökningar också (ej graviditetsrelaterade), för att få stöd om det visar sig vara något allvarligt fel?
JA, det är kul att få se fostret på skärmen, men det är ju ändå inte för att få en förhandsvisning som ultraljudet görs, utan för att se att allt ser okej ut. Om de gör bedömningen att den här åtgärden kan minska smittspridningen - där gravida verkar drabbas extra hårt av sjukdomen - så lär det nog finnas fog för det.

stöttning och information kan man få utan att båda är där

Jag nästan förutsätter att de kommer att ändra sig. Under de veckor som vi har kvar så kommer så många andra att bråka så de blir tvungna att ändra sig. Ett ul är ju för sjutton ingen nöjestripp utan en kontroll på att barnet är friskt! Klart i h-vete att pappan ska vara med!!

Det är väl en otroligt stor skillnad att undersöka fostret och kanske upptäcka missbildningar (eller som i mitt fall, en markering som ingen vet vad det är...) än att få ett stick i fingret och kanske få besked att man har lågt Hb och bör köpa järntabletter på vägen hem?

har ni med er make/sambo på alla andra undersökningar också (ej graviditetsrelaterade), för att få stöd om det visar sig vara något allvarligt fel?
Jag har aldrig varit i kontakt med sjukvården eftersom jag aldrig varit sjuk. Däremot har min pappa varit med mamma flertalet gånger på sjukhuset, då hon har en allvarlig och obotlig sjukdom. Och han har definitivt varit med då hon ska få besked hurvida sjukdomen har förvärrats eller inte.

Jag har väldigt svårt att se att det skulle vara större risk för smittspridning för att pappan är med, men dom kan väl upplysa om att det är extra viktigt att pappan är helt frisk (liksom mamma, är hon inte helt frisk, skjuta upp ul lite).

Jag hade blivit jättebesviken om inte pappan fick vara med, han var även med på alla andra undersökningar under graviditeten som han kunde vara med på (bodde 200 mil bort så självklart kunde han inte komma varje gång).

Jag skulle även vilja ha med honom om jag skulle till läkaren i andra ärenden om det finns risk för tråkiga/jobbiga besked.

Ska jag göra en större undersökning ( som jag anser att ultraljudet är ) som ej är graviditetsrelaterat så finns absolut sambon vid min sida..

Men vad har det med undersökning av ett gemensamt barn att göra egentligen?

Jag säger som Oregano - nu har jag tack och lov varit förskonad än så länge, men min mamma var långvarigt sjuk och pappa fanns ALLTID vid hennes sida under undersökningar, innan/efter op. och liknande.
Jag förutsätter att min sambo kommer vara där för mig om jag misstänker att något är galet med mig.

Oregano; Jag hoppas verkligen det! För mig är det självklart att pappan ska vara med, han har lika stor rätt till förstahands-information som jag - varför ska han behöva titta på ett foto och få informationen återberättad? Han är lika mycket förälder som jag och har lika stor rätt att delta i undersökningen.

Det är väl en otroligt stor skillnad att undersöka fostret och kanske upptäcka missbildningar (eller som i mitt fall, en markering som ingen vet vad det är...) än att få ett stick i fingret och kanske få besked att man har lågt Hb och bör köpa järntabletter på vägen hem?
Och om du söker för ont i magen och det finns en liten risk att du möjligen eventuellt kanske kommer hem med en diagnos som heter cancer eller någon annan svår, kanske obotlig sjukdom? Tar ni med er partnern dit då?

Ska jag göra en större undersökning ( som jag anser att ultraljudet är ) som ej är graviditetsrelaterat så finns absolut sambon vid min sida..

Men vad har det med undersökning av ett gemensamt barn att göra egentligen?
Sjukhusledningen har gjort bedömningen att de vill minimera risken för smittspridning och har infört en sån här regel. Jag har inte kunskap som gör att jag kan ífrågasätta detta beslut på något bra sätt, men om de nu anser att detta är vettigt så förstår jag inte varför man inte kan göra UL-undersökningen utan att pappan är med. Det lär väl inte vara något de hittar på för att jävlas med någon. Och man kan säkert överleva att vara med om både denna och andra undersökningar utan att ha pappan med sig.

tillägg:
dessa undersökningar görs på eller i närheten av avdelningar med gravida och nyförlösta kvinnor och deras spädbarn som ibland är extra känsliga, så det är nog inte bara personalen som ska undvika att smittas...

Senast ändrad:

Okej, nej just den delen kan jag förstå..

Det jag svarade på var mer riktat till din fråga om varför man måste ha pappan med på ett ultraljud och om man har med sig sambon om man själv ska undersökas.

/C

Men vad är egentligen skillnaden med att pappan är med eller inte? Skulle pappan mot förmodan vara smittad/sjuk så är säkerligen mamman redan utsatt hon med, med andra ord kanske inte hon heller bör komma till UL:et? Ska vi strunta helt i UL nu bara för att risken för svininfluensa finns?

pappan och mamman träffar förmodligen inte exakt samma personer under dagarna
ju fler individer som kommer dit, desto större risk att någon har träffat på en smittbärare

kvinnan ska undersökas, därför behöver hon ju komma dit - annars kanske de gärna hade stängt ute henne också...

många vårdcentraler tar inte emot patienter med influensasymptom nu, eller har ett speciellt väntrum för dem, för att minska smittspridningen

Jag tycker risken att den ena partnern skulle vara mer smittspridande än den andra känns märklig... I artikeln så anges skälet vara att inte smitta personalen. Någon om andra patienter nämns inte vad jag kan se... Då får väl personalen skydda sig bättre själva också, munskydd etc.

Och ja, jag skulle ta med min sambo om det var möjligt (och följa med honom också), för jag har blivit lite nojig på den punkten. För exakt ett år sedan gick han till vårdcentralen med sina symptom som mest tydde på nåt högst ofarligt och kom hem med en cancerdiagnos, av en typ som hans kompis några gator bort drabbats av två veckor innan och som endast drabbar ca 150-200 personer om året i hela landet. Helt osannolikt enligt läkarna,

Det är fortfarande min stora olycka att jag inte kunde vara där och stötta honom där och då. Jag har varit med på alla läkarsamtal, alla möten och varenda stund han låg på onkologen.
Jag (och därmed vi) hade inte fixat att inte få veta precis allt, kunna ställa egna frågor. Många gånger tänkte jag på saker som han inte tänkte på att fråga eller undra, eller som han ens orkade fråga eller undra.

Det var INTE kul att behöva få något sådant återberättat för sig från den man älskar och delar hela sitt liv med. Så jag skulle absolut kräva att han fick vara med på UL sen i framtiden när det blir aktuellt. Det är lika mkt hans barn som mitt, och skulle det finnas en risk (och den finns alltid) så vill jag aldrig i mitt liv riskera att behöva vara ensam om det och behöva vara den som förmedlar det vidare.

Okej, nej just den delen kan jag förstå..

Det jag svarade på var mer riktat till din fråga om varför man måste ha pappan med på ett ultraljud och om man har med sig sambon om man själv ska undersökas.

/C
det var en kommentar till behovet av stöttning om något skulle visa sig vara fel
skiljer sig det behovet för att det råkar vara en graviditet jämfört med om man får någon annan allvarlig diagnos?

Vi är ju alla olika, men jag har aldrig gubben med mig till doktorn.
vi har också vid ett tillfälle varit eniga om att han inte skulle komma in till förlossningen ifall de hade blivit tvungna att akutsnitta mig, en av gångerna jag har åkt in med kraftiga förvärkar, just för att han var ordentligt förkyld då och vi ville inte sprida det på avdelningen.

Liknande trådar

Gravid - 1år Gammal användare, men anonymt nytt konto... Komplicerat är väl en enkel förklaring av situationen jag själv satt mig i, och jag vet inte...
Svar
9
· Visningar
1 780
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 504
Senast: Gunnar
·
Gravid - 1år Hej! Jag skulle behöva lite tankar kring den situation jag nu hamnat i. Jag behöver få skriva av mig, vill inte berätta om detta för...
2
Svar
26
· Visningar
4 777
Senast: Snö
·
Gravid - 1år Borde kanske ha skaffat ett anonymt nick men jag hoppas att ingen klandrar mig för mitt bekymmer nu. Det är såhär: jag har lyckats...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 943
Senast: Mitten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar