Sv: Pappor får inte följa med på ultraljudet!
Jag tycker risken att den ena partnern skulle vara mer smittspridande än den andra känns märklig... I artikeln så anges skälet vara att inte smitta personalen. Någon om andra patienter nämns inte vad jag kan se... Då får väl personalen skydda sig bättre själva också, munskydd etc.
Och ja, jag skulle ta med min sambo om det var möjligt (och följa med honom också), för jag har blivit lite nojig på den punkten. För exakt ett år sedan gick han till vårdcentralen med sina symptom som mest tydde på nåt högst ofarligt och kom hem med en cancerdiagnos, av en typ som hans kompis några gator bort drabbats av två veckor innan och som endast drabbar ca 150-200 personer om året i hela landet. Helt osannolikt enligt läkarna,
Det är fortfarande min stora olycka att jag inte kunde vara där och stötta honom där och då. Jag har varit med på alla läkarsamtal, alla möten och varenda stund han låg på onkologen.
Jag (och därmed vi) hade inte fixat att inte få veta precis allt, kunna ställa egna frågor. Många gånger tänkte jag på saker som han inte tänkte på att fråga eller undra, eller som han ens orkade fråga eller undra.
Det var INTE kul att behöva få något sådant återberättat för sig från den man älskar och delar hela sitt liv med. Så jag skulle absolut kräva att han fick vara med på UL sen i framtiden när det blir aktuellt. Det är lika mkt hans barn som mitt, och skulle det finnas en risk (och den finns alltid) så vill jag aldrig i mitt liv riskera att behöva vara ensam om det och behöva vara den som förmedlar det vidare.