G

Giraff

vad tycker ni om pappersströ? är det dammigt eller är det bra för hosthästar? har hört både och....

Sv: papper!

Har aldrig använt Pappersströ men det rekommenderas av många djursjukhus p.g.a av att det är dammfritt. Sen ska det vara bra uppsugningsförmåga och binder ammoniakångorna på ett behagligt sätt för hästen....

Senast ändrad:

Jobbade när jag var yngre, på ett stuteri & travstall, smo använde pappersströ. Tycker det funkade jättebra ur alla aspekter. Fanns ingen häst som hade problem med det.

hur stora ströbitar är det då? eller är det som halm? lätt att mocka i? *frågvis* :p

Det som fanns där jag jobbade, var inte strimlat, utan det var "rivet" i bitar om ca 5*10 cm max. Lätt att mocka tycte jag iaf..

Har erfarenhet från två sorters papperströ. Det ena var strilmat och veckat och kom från en dokumentförstörare på någons arbetsplats. Det var faktiskt jättebra ur alla aspekter. Mjukt, fluffigt, sög upp bra, inget dam, lättmockat.
Det andra var bara rivet i bitar om ca 4x4 cm i en pappersrivare köpt för ändamålet för dyra pengar. Det var helt värdelöst och flyttade på sig så att när man kom på morgonen låg det i drivor längs med väggarna och hästen stog i kiss och bajs rätt på det bara golvet.

Hur mycket strö behöver man använda, blir det inte rätt platt??
Måste vara ett väldigt dyrt strö, eller??

Vi använde papper till vår hosthäst. Dammar INTE. Vårat papper var rivet, men korta korta strimlor. Smidigt att mocka.

Har ingen erfarenhet men har stora funderingar på att byta från spån till papper, däremot så har jag fått varningar av anhöriga om att det inte kan användas som gödsel på åkrarna och att det "brinner" inte lika bra i gödselhögen som annat strö.Vad gör ni med papper och gödselhögen?

Det blir kanongödsel av det... Inga problem där jag jobbade med att det inte "brann" som det skulle

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 870
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Hemmet Alla dessa "bra att ha" saker som bara samlar damm? Hur ändrar man sig och klarar av att göra sig av med sånt som bara står "utifall...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
4 369
Trädgård & Växter Jag håller på att anlägga en trädgårdsdamm, och jag tänkte höra om det är någon dammägare här som vill dela med sig av erfarenheter...
Svar
2
· Visningar
380
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt