Pappaledig

Energi

Trådstartare
Jag undrar lite över det här med pappaledighet. Min sambo har sökt tre perioders ledighet, på hans jobb är det just tre perioder de inte kan neka. Men när de perioderna är slut har han fortfarande ungefär 100 dagar kvar.

De dagarna måste han ju få ta ut, men enligt honom kan han nekas de dagarna då han redan "gjort av" med sina tre perioder. Vad gäller?
Är det ens någon som fattar vad jag babblar om? :D

OM jag tolkar dig rätt så försöker hans arbetsplats begränsa hans uttag av föräldradagar till tre perioder. Jag tror inte ens att det är tillåtet... Han har rätt att ta ut sina föräldradagar när han vill, så länge han säger till i tillräckligt god tid.

OM jag tolkar dig rätt så försöker hans arbetsplats begränsa hans uttag av föräldradagar till tre perioder. Jag tror inte ens att det är tillåtet... Han har rätt att ta ut sina föräldradagar när han vill, så länge han säger till i tillräckligt god tid.

Du förstår rätt! Jag har hört om fler som har det här periodsystemet. Kanske något man ska ta upp med facket?

Jag ska delvis ta tillbaka min kommentar ovan. Det är tydligen så att man får ta ut föräldradagar under tre perioder per kalenderår.

Jag ska delvis ta tillbaka min kommentar ovan. Det är tydligen så att man får ta ut föräldradagar under tre perioder per kalenderår.

Aha! Han söker för två perioder som sträcker sig från november till maj (varje torsdag samt varannan fredag) och så har han sökt för mellandagarna det här året. Då bör han ha en period nästa år? Vore ju perfekt!

En nitisk arbetsgivare skulle kunna anse att varje torsdag + fredag är en period och komma undan med det. Kan vara bra att ha i bakhuvudet.

En nitisk arbetsgivare skulle kunna anse att varje torsdag + fredag är en period och komma undan med det. Kan vara bra att ha i bakhuvudet.

Absolut. Sambons förman är ganska dum, men han tar själv ut varje måndag + två perioder till, så det ska inte vara några problem så :) tack för hjälpen!

Aha! Han söker för två perioder som sträcker sig från november till maj (varje torsdag samt varannan fredag) och så har han sökt för mellandagarna det här året. Då bör han ha en period nästa år? Vore ju perfekt!
Period som går över i nästa år och anses vara en period (dvs tex varje torsdag från november-maj) påverkar inte nästa års perioder. Dvs du har fortfarande 3 intakta perioder att söka 2015 då den sökta perioden 2014 hör till 2014 även om den går över i 2015.

Sen om han söker varje torsdag och varannan fredag under samma tidsrymd så skulle det tekniskt sätt kunna räknas som en period och inte två.

Det finns nämligen inte definierat någonstans hur en period ser ut. Den kan vara hur lång eller kort som helst och i princip se ut hur som helst.

Tex så ser våran period ut att den är alla dagar då vi saknar helgförskola (alla röda dagar + alla helger i juli).

Föräldraledighetslagen
10 §
Ledigheten får delas upp på högst tre perioder för varje kalenderår. Om en ledighetsperiod löper över ett årsskifte, skall den anses höra till det kalenderår då ledigheten påbörjades.

Nja @Tora kalenderår är oberoende av årsskiften och börjar du i november 2014 slutar ditt kalenderår i november 2015. Du får inte nya perioder bara för att årskiftet hamnar mellan.

Nja @Tora kalenderår är oberoende av årsskiften och börjar du i november 2014 slutar ditt kalenderår i november 2015. Du får inte nya perioder bara för att årskiftet hamnar mellan.
Inte som det står i Föräldraledighetslagen paragraf 10
Om en ledighetsperiod löper över ett årsskifte, skall den anses höra till det kalenderår då ledigheten påbörjades.

Så det där är en tolkningsfråga. Föräldraledighetslagen skall alltid tolkas till arbetstagarens förmån. Så om man skulle ställa hårt mot hårt så är det nog inte helt omöjligt att få igenom.

Inte som det står i Föräldraledighetslagen paragraf 10
Om en ledighetsperiod löper över ett årsskifte, skall den anses höra till det kalenderår då ledigheten påbörjades.

Så det där är en tolkningsfråga. Föräldraledighetslagen skall alltid tolkas till arbetstagarens förmån. Så om man skulle ställa hårt mot hårt så är det nog inte helt omöjligt att få igenom.

Med tanke på vad ett kalenderår faktiskt betyder så är det nog skrivet så för att arbetsgivaren inte ska kunna anse att det är två perioder pga årsskiftet och därmed kunna påstå att den anställde har haft två perioder istället för en som det är.

Med tanke på vad ett kalenderår faktiskt betyder så är det nog skrivet så för att arbetsgivaren inte ska kunna anse att det är två perioder pga årsskiftet och därmed kunna påstå att den anställde har haft två perioder istället för en som det är.
Ja så är det säkert.

Sen just Föräldraledighetslagen är ovanligt luddigt skrivet. Finns ovanligt många bör istället för skall. Tex bör man ange 2 månader i förväg men det går bra med kortare också om det inte går att ange med två månaders varsel.

Man har rätt till tre perioder (men kan få mer om det är okej). Detta är det ju inget konstigt med men det står inget om hur en sådan period ser ut.

Sen längre ner så står det att om arbetstagaren söker hela dagar så skall denne få de dagar som begärs (återigen betyder det att perioderna kan se ut hur som helst).

Pappas tio dagar skall ansökas senast en vecka i förväg. Hur lätt är det att veta exakt förlossningsdatum i normalfall?

Har tittat på lite domar och de flesta har faktiskt dömts till förälderns fördel.

Det är sånt här man läser på sena nätterna när man är höggravid och inte kan sova :D

Jag är i alla fall glad att min arbetsgivare aldrig direkt har krånglat utan allt har gått att lösa på ett eller annat sätt.

Men kalenderår innebär ju året januari-december, och det blir därmed nytt kalenderår i januari, och möjlighet till tre nya perioder.

På vitt gamla jobb räknades 1 period som 1 inlämnad ansökan.

Att ta ut vissa dagar/vecka kan de inte neka till om man jobbar minst 75 %, man har ju rätt att gå ner i tid oavsett om man tar ut föräldradagar eller ej.

Ur lagen:
Delledighet utan föräldrapenning
7 § En förälder har rätt till förkortning av normal arbetstid med upp till en fjärdedel för vård av ett barn som inte har fyllt åtta år eller som är äldre än så men ännu inte har avslutat sitt första skolår. Lag (2006:442).

14 § Arbetstagaren skall samråda med arbetsgivaren om ledighetens förläggning och om andra frågor som rör ledigheten. Om det kan göras utan olägenhet för arbetstagaren, skall denne lägga ledighet som avses i 11 § så att verksamheten hos arbetsgivaren kan fortgå utan påtaglig störning.

Kan överenskommelse inte träffas om hur ledigheten skall tas ut vid förkortad arbetstid, skall arbetsgivaren förlägga ledigheten i enlighet med arbetstagarens önskemål, om en sådan förläggning inte medför påtaglig störning i arbetsgivarens verksamhet. Arbetsgivaren får inte utan arbetstagarens samtycke förlägga ledigheten på annat sätt än att sprida den över arbetsveckans samtliga dagar, dela upp ledigheten under arbetsdagen eller förlägga den till någon annan tid än arbetsdagens början eller slut.

Länk: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19950584.htm

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 822
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 003
Övr. Barn Började nytt jobb idag efter att ha varit hemma ett tag. Sambon jobbar helg så han är ju hemma när jag jobbar. Dottern vaknade strax...
2
Svar
36
· Visningar
7 472
Senast: gulakatten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 072
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama