Sv: Pappa.
Jag tror att så länge 1 förälder är hemma på heltid är det nog svårt att dela exakt 50-50 på barnskötseln. Därför är nog det bästa att dela på FL rakt av. Men så här har vi det i alla fall:
1-7 månader var jag hemma heltid. Då hade jag alla nätter för jag ammade, pappan bytte ev bajsblöjor nattetid (max 2-3 st under hela tiden
), kissblöjor har vi aldrig bytt på natten.
Pappan bytte första blöjan på morgonen innan han for på jobb och efter han kom hem från jobbet hade han huvudansvaret tills det skulle nattas, eftersom jag ammade till sömns. Jag var ute i stallet 1-2 timmar/kväll och då fick V urpumpat i flaska. Undantaget 2 kvällar/vecka då pappan hade fotbollsträning, då var jag bara ute och fodrade och mockade en halvtimme och hade sedan sonen hela kvällen.
Under helgerna hände det faktiskt att jag inte bytte blöja en enda gång, pappan tog alla byten.
Badat V har egentligen bara pappan gjort.
7-10 månader har vi delat 40-60, d.v.s. pappan är hemma 2 dgr och jag 3 dgr i veckan, och kommer att göra så till sonen fyller 1.
Den som inte jobbar dagen efter tar nätterna eftersom jag i princip inte nattammar mera, helgerna delar vi på. Den som inte har haft natten kliver upp med V som gärna stiger upp 06-06.30
.
Kvällar och nattningar är det mest pappan som tar på vardagarna eftersom jag är i stallet då. På helgerna försöker jag rida på fm medan V sover så att vi kan ha lite familjeliv på kvällen.
Matningar dagtid försöker vi dela lika på så gott det går.
Från 1 år till 1,5 år kommer jag att vara hemma heltid, sedan kommer pappan att vara hemma tills V är dryga 2 år.