YorkWann

Trådstartare
Ni som har barn, delar ni jämnt på allt (gällande barnet) varför varför inte? Hur delaktiga är ni som föärldrar? Ni som svarar att ni inte delar, hur kommer det sig?

Har ni olika"roller" i det ni gör med barnet/barnen. Tex att pappa tar nattningen, eller mamma har hand om BVC kontakt osv. :)

:)

Edit; Dum rubrik såg jaf nu :crazy: men det var mest för att det är mest mammor inne på detta forumet, inget annat.

Senast ändrad:
Sv: Pappa.

Vår son är iofs bara 8 v imorrn (jisses vad fort tiden går!), men än så länge delar vi på allt. Jag tar givetvis nätterna när pappan jobbar, men när han är ledig så delar vi.

Sen har jag fått hålla i BVC-kontakten också eftersom vi alltid får tid där under pappans arbetstid. Och det känns meningslöst att ta ledigt så länge bebis mår bra och inte har några problem :laugh:

Efterom jag är hemma med våra barn, har varit sedan den första föddes för 7½ år sedan, så blir det jag som tar det mesta praktiska med barnen. Pappan är en engagerad pappa när han kommer hem, har oftast kvällspasset med dem. Vad som ingår i det kan variera, beroende på vilken tid han kommer hem, vad de hinner med före läggdags.

På helger och semestrar delar vi betydligt mer jämnt.
Och det är väldigt skönt att veta att jag kan lämna hemmet och barnen till maken för att t.ex åka bort över en helg utan att behöva lämna en lång lista till maken över vad som ska göras och hur...

Senast ändrad:

Oj. Jag tar allt i princip:crazy:
Nattning tar jag oftast då han har svårt att somna hos pappa. Nätterna går alltid jag upp. Kläder köper jag. Blöjor och mat delar vi på. Jag sköter BVC.
Men vi delar mycket mer nu när han har semester på "skötseln" sas.

Vår son är iofs bara 8 v imorrn (jisses vad fort tiden går!), men än så länge delar vi på allt. Jag tar givetvis nätterna när pappan jobbar, men när han är ledig så delar vi.

Sen har jag fått hålla i BVC-kontakten också eftersom vi alltid får tid där under pappans arbetstid. Och det känns meningslöst att ta ledigt så länge bebis mår bra och inte har några problem :laugh:

Inte för att vara petig men hur kan ni dela på allt (tolkar 50/50) när du är mammaledig? Det betyder alltså att du inte rör barnet så fort pappan kommit hem från jobbet? Ledsen, men det tror jag inte på.

Sorry om det lät negativt, inte menat så. Men tycker sådana är diskussioner är fasligt intressanta eftersom jag brukar säga att jag kan tänka mig att bli pappa men inte mamma :grin:

Jag är hemma med Emilia på dagarna och då tar ju jag hand om henne. På kvällen har pappan huvudansvaret och det är oftast han som lägger henne på kvällen. På helgerna delar vi nog ganska lika. Hon brukar vakna en gång på natten och då brukar jag göra iordning flaskan och ta över henne till vår säng och pappan matar.

BVC (barnläkaren) har vi gått tillsammans till, jag kan inte språket här så bra så jag vill inte gå själv.

Men det är nog jag som har mest koll på saker runt henne, när det är dags att köpa ny mat och nya kläder. När hon ska kläs på frågar pappan oftast vad hon ska ha på sig, men jag säger att han får välja och det brukar bli bra det med :)

Senast ändrad:

Tja, jag vill ju säga att vi delar, men det är inte riktigt sant. Jag tar mest vardagsbestyr när det gäller Elina (15 månader), har koll på vad/när hon äter, att hon har kläder etc. Däremot tar pappa överlägset mest nattning och nätter. Helt enkelt han har enklare att ta små tupplurar dagtid, jag klarar inte det. Jag tog nätterna när Elina var nyfödd och ammade, de första 6 månaderna ungefär, sedan tog sambon över mer och mer nätter. Nu är det ju inte så mycket, hon äter kanske 1 gång per natt, så det är inget tungt lass direkt. Men han tar oftast när hon till exempel gör i blöjan på natten också.

När saker skall göras hemma och det är lite tungt tar sambon hand om det och jag tar Elina. Jag har fortfarande lite ont i fogarna och har svårt med det tunga, så det är ju därför.

Nu i höst skall jag jobba heltid (nästan) igen, så vi får se då. Men jag känner mig nöjd med fördelningen, och sambon också när jag frågar honom :)

Men hon skrev ju när när pappan är ledig ( det tolkar jag som helger, semester osv ) :)

Allmänt svar:
Eftersom jag är mammaledig så blir det ju automatiskt så att jag spenderar mer tid med Ella, men jag tycker vi delar rätt bra på ansvaret iaf.
När min sambo är kortledig ( helger, dagar ) så tar han större ansvar och nu när vi är på semester så delar vi rakt av 50/50..

BVC besöker vi ofta tillsammans.

Vi har inte uppdelade roller alls utan det flyter på iaf och det är jätte skönt..

Jag är mammaledig och kommer att vara det tills Alice är 2 år. Alltså har jag hand om henne på dagarna. När min man kommer hem så lagar jag mat/rider/gör annat, då leker min man och Alice.

Läggningen gör vi båda två. Vilket innebär en timmes familjemys i sängen då vi läser böcker.
Vi sover alla i samma säng och Alice äter inte på natten, så det blir inte mycket nattpyssel...
Helgerna umgås hela familjen.

BVC har jag hand om, min man följde med till Alice var 6 månader.

Senast ändrad:

Jag är ju hemmafru för närvarande och har således varit hemma med vår dotter (nu 10 månader). Maken min har eget företag och jobbar således långt mer än 40h/vecka så det har fallit sig naturligt att jag tar det mesta hemma och med Matilda.

Att jag har ammat fram till precis nyligen har ju också inverkat iom att det då blir jag som tar nattning och nätter. Nu när jag inte ammar är det mycket lättare för honom att ta del i rutinerna. T.ex. kan han natta henne nu så jag kan åka till stallet på kvällen. Nätterna blir det dock jag som tar eftersom han sover så tungt att jag hinner vakna långt innan han har reagerat, även om han är mycket mer lättväckt numera än tidigare.

Nu jobbar ju både jag och maken och då delar vi 50/50 på allt. Jag jobbar skift, så när jag jobbar fm så lämnar pappan och jag hämtar, jobbar jag kväll är det jag som lämnar och pappan hämtar.

Jag tar BVC besöken som jag gjort sen han var nyfödd då pappan hela tiden har jobbat.
När jag var mammaledig tog pappan honom på tex lördag morgon så jag fick en sovmorgon. Jag tog alla nätter eftersom han jobba. Nu går vi båda upp om jag jobbar fm. Jobbar jag kväll går jag upp.

När jag var mammaledig åkte jag ofta till stallet när maken kom hem, så då fick de 2-3 timmar tillsammans och oftast nattade pappa. Det stärkte verkligen deras relation.

Jag tycker vi delar så jämnt det går med tanke på att jag är hemma. När sambon kommer hem så leker vi båda med E. Jag brukar ge gröten och då lagar sambon mat. Sen myser vi alla i sängen, ger välling och nattar tillsammans. Om E. vaknar på natten så försöker sambon först få honom att somna om, ofta så fungerar det inte så då tar jag över. Varje gång E. vaknar så går sambon upp, jag ligger innerst, även om han ska ge honom till mig.

På helgerna så gör vi oftast allt tillsammans, om inte jag ska till stallet lr sambon ska klättra. Vi brukar även samsova två gånger på dagarna:love:

Till BVC går vi tillsammans, sambon har missat ett besök pga jobbet. Jag köper oftast kläderna, eftersom jag får barnbidraget. Sambon köper dom stora, dyra grejerna eftersom han har mer pengar.

Vi städar och tvättar tillsammans men sambon lagar all mat, jag lagar inte ens lunch till mig själv.

Jag tror iaf att vi är ganska jämnställda när det gäller sysslor, men om man pratar pengar så har vi aldrig varit det tyvärr.

Vi delar så jämnt som det är möjligt. Jag är ju hemma 100% och sambon är borta 10 timmar om dagen. Nu har han haft semester så då har vi mer eller mindre skött allt 50/50 möjligt att han har tagit Elias lite mer. Passat på när han varit hemma med andra ord :) Sambon tycker det har varit jättekul att kunna komma Elias lite närmare. Och ofta är "pappa bäst" enligt Elias :D

Jag tar alla nätter och har gjort sen han föddes för snart 4 månader sen, pappan är inte i normalt skick dagen efter om han skulle göra det! Tar inte mycket på mig att vara vaken 5-10 minuter/natt och bli "störd" i sömnen. Så det gör jag gärna.

Sen köper jag eller vi tillsammans kläder, alltså ekonomisk delar vi på det för vi har gemensam ekonomi men jag tycker ju att det är så kul att shoppa kläder åt honom :D Pappan tycker det är kul att gå i affärer i måttliga mängder ;)

Om Elias har en kinkig kväll så vill gärna pappan ta honom och hjälpa till. När vi hade lite jobbigare att lägga Elias så bytte vi av varandra, så trist o sitta där i 30 minuter tills han ska somna så vi tog 15 var ungefär. Nu går det däremot galant att lägga grabben. Finns ingen nattning att tala om direkt utan det är den som håller honom just då som lägger honom i sängen, klart - sover. Mer eller mindre.

Matningen sköter jag mest, beror på vem som gör vad för stunden.
BVC sköter jag också eftersom det är på dagtid = sambon på jobbet. Förrutom sist när han fick sprutor då var båda med vilket var skönt eftersom han blev så ledsen.

Äh vad ska jag skriva, det går galant allting! Finns inget uttalat utan båda vi är vettiga i skallen och förstår att den ena inte ska göra allt. Å det vill man ju inte heller, klart man vill vara med sitt eget barn så mycket som möjligt.

Edit: Pappan gör ofta saker som att träffa kompisar o vara borta nån kväll här och där. Medan jag gymmar och är borta 4 kvällar à 1-1½h veckan.

Senast ändrad:

Vi delar nog ganska så lika, nu till hösten ska vi båda jobba deltid o vara föräldralediga på deltid. Jag tar nätterna - Tony sover som en stock, o dessutom vill L amma om han vaknar på natten o det har ju karlar så himla svårt att klara av någon anledning ;)... Annan matning, blöjbyten, badning etc etc tar väl den som är med honom för tillfället. I övrigt städar Tony för det mesta o han lagar mest mat, medan jag fixar mest med disk o tvätt o oftast handling, betalar räkningar, har kontakt med BVC etc. (jag blir sur om inte allt finns hemma till rätten jag tänkte laga - han kikar in i kylen o svänger i hop något delikat av det som finns...

Vi delar rätt lika tror jag. Nu har vi varit hemma tillsammans i ett par månader och då har vi delat på allt tror jag... Förutom amningen ;)

På kvällen blir det ofta så att jag ammar lillebror, sambon badar storebror, jag läser och lägger storebror och sambon lägger lillebror. Men vi har inget bestämt vad jag gör och vad han gör.

Sambon tar alla morgnar när barnen vaknar. Jag får sovmorgon. Jag har alla nätter i och med amningen. Sambon hämtar storebror om han kallar. När vi båda jobbade delade vi på nätterna när vi bara hade storebror. Jag tog en natt, sambon nästa osv.

Sen kommer sambon börja jobba igen och jag vara hemma men han kommer vara föräldraledig fredagar. Så rent automatiskt kommer jag ta större ansvar för barnen när han jobbar men de timmarna han är hemma delar vi såklart på allt. Barn, hushåll mm. Vi kommer även köra vidare på att han går upp med barnen (de är väldigt morgonpigga) och jag får sova tills det är dags för han att gå till jobbet.

Vi försöker dela lika på allt. Och jag tycker vi till största delen lyckats rätt bra. Däremot så blir det lätt gjort att falla in i någon slags "rutinroller" ibland på grund av andra omkring en. Ställs frågor om vad sonen äter, vad han har för klädbehov nu (apropå presentköp) eller kommentarer om "vad glad han är" eller dylikt så är det till 90% till mig kommentarerna/frågorna kommer när vi båda är där.

Vi har delat lika på föräldraledigheten. Jag tycker det är ett utmärkt sätt att verkligen få (och TA) lika stort ansvar. Det blir svårare att komma ihåg vad som ska tas med i utflyktsväskan eller annat om man liksom nästan aldrig sköter det i vardagen. Den som är hemma har helt klart ett försprång vad gäller "koll". Och att dela på fl är ett sätt att undvika det.

Sambon jobbar natt för det mesta så nätterna är mina. Även när han är hemma tar jag dem då det bara handlar om att lillen vill äta och jag är ju maten. Sambon sover alltid ut på dagarna om vi inte ska iväg på något, detta gör att jag får sovmorgon när han är ledig. På semestern kommer vi dela upp detta men känner jag honom rätt kommer jag få sova oftare än vad han gör då han är relativt morgonpigg

Har delad ekonomi så alla utgifter går på det gemensamma kontot. Dock står jag oftast för inköp av kläder då jag och lilleman brukar passa på att åka och handla när sambon sover

Byter blöja gör sambon oftare än jag när han är vaken, badar lillen gör vi oftast tillsammans. Läggningen har vi tidigare delat på, senaste veckorna har dock lilleman bara varit nöjd med mig men vi kämpar på och hjälps åt.

Tider på BVC försöker vi passa in så att sambon kan vara med, funkar inte det tar jag det själv. Kan inte jag skulle han ta det själv. Föräldraledigheten kommer vi dela på, jag tar första 9 månaderna och sen blir sambon hemma i 8 månader

Övriga vardagssysslor flyter bara på, den som ser att något behöver göras gör det om/när tid finns, försöker dock att den som inte nattar plockar iordning efter dagen så allt är fixat till dagen efter.

Precis som Cala skrev så menade jag givetvis att vi delar 50/50 när pappan är ledig.

När han jobbar så tar han ändå Lilleman mer än mig när han väl slutat för då vill jag passa på att rida/sova/slöa :D

Inte för att vara petig men hur kan ni dela på allt (tolkar 50/50) när du är mammaledig? Det betyder alltså att du inte rör barnet så fort pappan kommit hem från jobbet? Ledsen, men det tror jag inte på.

Sorry om det lät negativt, inte menat så. Men tycker sådana är diskussioner är fasligt intressanta eftersom jag brukar säga att jag kan tänka mig att bli pappa men inte mamma :grin:

Vi gjorde faktiskt nästan så, när barnens pappa kom hem så drog jag till stallet (hade urpumpad bröstmjölk+ ersättning).

Jag har alltid upplevt att vi har haft en jämn fördelning, aldrig något snack om att bara en kan lägga barnen, ge dem tröst el. likn. Barnen har också tytt sig till båda föräldrarna lika mycket

Det är snarare nu när de blivit lite äldre och vi har semester som det skevat något mer i fördelningen eftersom jag ger sambon byggtid och tar barnen de flesta dagarna som vi inte gör gemensamma utflykter.
Jobbardagar blir det väldigt lika, där kör vi vissa hela familjekvällar, andra kvällar är jag i stallet och de som blir över spenderar han med att husprojeketet.

Sedan kör han sin föräldraledighet med att vara ledig fredagar med barnen och jag har gått ner i arbetstid och är hemma med dem på måndagar.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 919
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 558
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 276
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 455
Senast: Destiny_D
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama