Nenne1

Trådstartare
Min syrra som är en totalt hundovan person har börjat fundera på att skaffa sig en sällskapshund. Hon är 50+, har ingen hundvana förutom min västgötaspets och f.d. särbons schäfer, men vill nu ha en egen, en till sällskap och promenader.

Det är bara att inse att någon brukshundsmänniska är hon inte, och inte direkt typen för att ha en stor hund som kräver väldigt mycket motion. Däremot är jag övertygad om att hon skulle passa bra ihop med en av mer soffpotatiskaraktär.

Nu har jag kollat lite på raserna i grupp 9 "Sällskapshundar" och funderar lite på papillon? (Pudel, som jag annars tycker är ett alternativ vill hon inte ha). Min erfarenhet av denna ras är inte stor, men de jag träffat har varit trevliga, och deras hussar/mattar har sagt att det är en rätt så robust liten hund, trots sin storlek. Är det så? Jag tittade lite på Papillon-ringens hemsida, men hittar inte så mycket om temperament och sånt - mest om exteriör rasstandard. Kan någon hjälpa mig med lite information om denna ras? Förutom då att de är söta - det vet jag redan ;)

Sv: Papillon?

Jag har pappilon. Det är en underbar ras. Följer efter som en skugga och är väldigt lättskött och lättlärd.En mycket trevlig hund.

Tack för ditt svar!

Hur är det med pälsvård? Läste att den inte har underull, så då undrar jag om den fäller? Räcker det med borstning? Är den frusen av sig?

Finns det några rasburna sjukdomar?

Är det en skällig ras (som min spets, t.ex....)? Robust? Tålig?

Ursäkta att jag överöser dig med frågor!

Jag har en pappisblandning och har kontakt med två st Pappisuppfödare så jag vet att dom inte fäller så mycket och det räcker med att kamma igenom dom ordentligt en gång i veckan. :angel:
Tycker faktiskt inte att dom är så frusna av sig, men det beror ju på hur länge man skall vara ute med dom annars finns det täcke att köpa.
Visst kan dom väl vara lite skälliga, men mest när det kommer någon.
Annars är dom helt underbara, en alldeles perfekt hund till din syster :banana:

Nenne1 skrev:
Tack för ditt svar!

Hur är det med pälsvård? Läste att den inte har underull, så då undrar jag om den fäller? Räcker det med borstning? Är den frusen av sig?

Ursäkta att jag överöser dig med frågor!

Jag är uppvuxen med en papillon. Det var en okomplicerad hund som var lite reserverad och "högfärdig", gillade inte att sitta i knä och ville inte smutsa ned sig. Han var inte alls skällig. Vi behövde aldrig uppfostra honom, han var snäll ändå. Smart var han också, han lärde sig att han inte fick vara i möblerna när pappa var hemma, men att det gick hur bra som helst när vi barn var hemma själva.

Han blev 16 år och var aldrig sjuk. Han bröt benet och då tog vi bort honom eftersom han hade fått några små tumörer också. Hade han inte haft det så hade vi nog lappat ihop honom.

Jag har haft min papillonvalp i tre dagar nu och trevligare, socialare och lättare hund får man leta efter :love:

Papillon är en jättetrevlig ras. Vill även slå ett slag för löwchen och andra bichoner som är väldigt trevliga sällskapshundar. Friska och sunda, lättlärda, sociala och okomplicerade. De är pälshundar och därför krävs en del kamning om man vill hålla hunden i päls (man kan ju göra som jag och klippa ned den också, om man inte älskar att kamma). De är enormt söta, ligger gärna i knät och i soffan, och är lättfostrade och bra som första hund.

Flera raser finns bland bichonerna och vilken man ska välja beror lite på vilken typ av päls och vilken färg man vill ha och hur stor hunden ska vara. Bichon frisé är den minsta, de är alltid vita. Snäppet större finns coton de tuléar, bichon havanais m fl. Löwchen är störst bland bichonerna max 32 cm, c:a 8 kg och finns i många färgvarianter. De är ofta tvåfärgade t ex svart och creme vilket ger fin kontrast.

Traditionellt ska en löwchen vara lejonklippt med lång päls som en lejonman på framkroppen, med rumpan kortsnaggad och en tofs på svanstippen. Detta beror på hundrasens rötter i medeltiden då det var status bland adeln att ha små lejonklippta hundar. De har också varit vanliga som cirkushundar.

Pälsen är mjuk, fäller något i kammen eller borsten men inte på golvet. Många allergiker klarar denna typ av päls. Kring ett års ålder då den vuxna hundens pälsstruktur ska komma fram är pälsen jobbig att sköta om man håller den lång. Den tovar sig lätt i denna period. Men det blir bättre sedan.

En löwchen har "hög gullighetsfaktor" och min löwchen har hittills gått hem i alla sammanhang. Han är lätt att ha med sig och ställer aldrig till med dumheter, ändå är han rakt igenom hund. Han hänger gärna med på långa promenader på 1-2 timmar om jag är på det humöret, men om det regnar kan han lika gärna nöja sig med att ligga i soffan och bara gå ut och kissa. Det är kul att jobba korta stunder och lära sig nya saker men det krävs inte timmar av aktivering varje dag för att han ska vara nöjd.

De är friska och sunda hundar och många blir mycket gamla.
PM:a om du vill ha mer info om löwchen.

/Lejonelle

Dom fäller inte så mycket tycker jag. Det räcker att borsta dom ocg bada ibland.Dom är lite frusna av sig. Våran har täcke på sig nu när det är runt 10 minus.Våran skäller inte utan andledning så att säga. Skäller när det kommer folk och så. Dom är väldigt lek fulla med. Våran är 4 år och leker med sin studsboll varje dag. Sjukdomar har jag inte märkt av. Fråga på du bara det gör inget. Lycka till.

Växte upp med papillon. Smart jycke som hängde med överallt. Dock kom jag aldrig på tanken att ha henne med vid ridning, men det skulle nog inte varit så svårt det heller.
Hon var inte speciellt frusen av sig, och sade alltid till om det kom någon. När hon fått hälsa så slutade hon och gick och lade sig.
Borde vara ett bra alternativ till din syster. Vackra att se på är de också....
Minns inte att pälsvården var speciellt besvärlig.
Någon nervös liten dvärghund var hon inte heller, det här var en dam som inte backade för speciellt många saker.

Jag har två små pappis-flickor. Och har även haft två innan dessa. Mina förra hundar blev 15 resp 18 år. De var aldrig sjuka och var med på det mesta. Vi seglade, var i stallet och ute mkt i naturen.
Mina nuvarnde små tjejer är också med mig överallt. De är väldigt aktiva, sociala, intelligenta och tåliga. De är väldigt lätta att ha att göra med, lättlärda och lojala.

Pappisar har ingen underull. Men de har ganska fina, tunna hårstrån. Så de behöver borstas iaf en gång i veckan. Speciellt känsligt är det bakom öronen. Övriga pälsen brukar inte tova sig. De fäller inte så jättemkt. De är ju ganska små, och blir därför kalla ganska fort. Men är de vana att vara ute mkt sätter de ju också mer päls. Mina fryser sällan. Är det många minus så får de sina täcken på sig.

Ja, pappisar kan ha problem med knäna, att deras knäleder är slappa. Men det kan man kolla upp vid veterinärbesiktning innan man köper hunden. De har även en ögonsjukdom som kan gå i arv. Så kolla att hundens föräldrar är lysta i ögonen för den hos veterinären. Och även den ni köper så klart! I övrigt är det en frisk ras. Mina har som sagt aldrig varit sjuka. Utom när de blev dags för dem att vandra vidare.

En del pappisar kan ha lite anlag för att skälla. Men eftersom de är så lättlärda går det lätt att träna bort. Ingen av mina hundar är skälliga. De var lite när jag fick dem. Men det gick lätt att träna bort.
Ja, de är robusta och tåliga, för sin storlek. De är som stora hundar i små förpackningar. Men man får ju tänka på att de är små. Och därför också mer sköra, ren logik.:)

Stort tack för alla svar! Det känns onekligen som om papillon vore ett bra alternativ.

Lejonelle: kommer även att titta närmare på löwchen - tack för tipset!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 567
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
18 945
Senast: Hedinn
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 116
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund skulle passa om man har Border Collie, men skulle vilja ha en något mindre, lättsam hund som fortfarande vill hänga med på långa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 376
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar