Papillon eller Chihuahua

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare mystar
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 11 646
Sv: Papillon eller Chihuahua

Sveriges första lydnadschampion av alla raser var en papillon, Maid Maryan, i slutet av 60talet.
I min bok Papillon och Phalene, tryckt 1978 finns uppräknat 13 lydnadschampion under slutet av 60 och brjan av 70talet och antalet borde ju har blivit åtskilligt flera under åren.

Rie
uppvuxen med tuff papillontjej vars mamma finns på bild i boken.

Jag träffade på en papillon idag, jättefin var den, men så fort den såg att vi stod å tittade på den (mamma stannade bra till i 2 sek kanske) så började den skälla jättemycket.

Jag förstår att det beror på individen, men jag bor i lght och vill helst inte ha en hund som skäller i tid och otid, men går sånt att träna bort?

jag ser själv småhundar som mer skällliga. Men det beror helt på individ och hur den är uppfostrad. ser inte papillon som mer skällig än chihuahuan. inte ens lite

Okej, då ska jag vara nogrann i uppfostran av min framtida hund, oavsett vilken ras det blir :)
Ang ras så har jag fortfarande inte lyckats bestämma mig, jag har alltid lutat liiiite mer åt chihuahua hållet, men anledningen till att jag tvekar där är tyvärr pga priserna, de flesta vavvor är väldigt dyra och även de som inte är reggade i SKK är ofta dyrare än "vanliga hundar".

Är det pga att det blivit mode att ha chihuahua som priserna är så höga eller har det alltid varit så?

Enligt uppfödarna så har intresset för vavvorna svalnat lite nu, kanske pga det ekonomiska krisen? Rasklubben rekommenderar 12000-15000 kr för en vavva-valp. Vänd dig till de äldre erfarna uppfödarna.

Varför inte som min 90% chihuahua samt 10% papillon - världens gladaste och mest sociala hund - skäller aldrig - fäller mycket lite.

Jag föreslår att du åker på besök hos uppfödare av både "pappisar" och "vavvor". Träffa så många hundar du kan prata med så många du kan. Till slut vet du nog vilken ras det lutar åt. :)

Seriösa chi-uppfödare tar inte mer för sina valpar än vilken annan ras som helst. En av mina valpköpare köpte en chi när den hon köpte av mig var dryga året, vill minnas att hon sa att hon gav 10´för honom. Nu har hon chi-uppfödning och har moderata priser vad jag vet.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 933
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
1 013
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 185
Senast: Digbil
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
654
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka