vilse

Trådstartare
Någon som är duktiga på dem?
Vill väldigt gärna he en fågel till (har nu en undulat) men får självfallet inte för mamma... Men till den dagen jag flyttar hemmifrån så vill jag veta lite om dessa roliga djur :)

Finns väl ett x antal olika raser där med (?) och vet att de kan vara väldigt dyra :crazy: Men finns det någon billigare ras?

Hur pass snälla brukar de vara? lär ju göra ganska ont om de biter.. Undulaten vi har har ett väldans humör, speciellt mot mig, då jag alltid ska tjabba tillbaka :angel: gör papegojor på samma sett?

Och buren, hur pass stor måste den vara? Tanken är ju att den skall vara/bli väldigt tam och kunna vara ute när den vill.

De är väl inte flockdjur?

Vad kostar de ungefär på ett år?

Pratar/kraxar (eller vad det nu heter :p) de väldigt mycket?

Lite frågor från mig...

Sv: Papegoja

Det beror helt på vilken sorts papegojoa du ska ha.

Har en amazonpapegoja och han låter en hel del, kräver mycket tid och uppmärksamhet. Han har under de 7månaderna jag haft honom kostat runt 15000kr men då är det ju vissa engångskostnader såsom papegoja (7000kr) och bur (1500kr begagnad men då hitta jag en väldigt billig bur, man får räkna med runt 3000-4000kr). Men leksaker, foder, försäkring mm kostar enhel del!

Billiga papegojor är undulater, agaporgnis (även kallde dvärgpapegojor kostar upp till 500kr), nymfparakiter och kakarikis (upp till 900kr) morhuvade/meyers/rödbukade (upp till 3500kr)

Alla papegojor väluppfostrade och välhanterade papegojor är väldigt snälla på papegojors vis. När de blir könsmogna så kan hormoner orsaka aggressivitet och vissa kan behöva hanteras försiktigt under en period på våren... Har man en papegoja får man räkna med att bli biten. Hur hårt de bitts beror på vilken art der är undulater biter inte alls hårt medans amazoner, jakos, aror, kakaduor (undantag nymfkakaduan) biter så att det gör rejalt ont och KAN orsaka skador.

Buren ska vara stor även om det kommer att få vara ute mycket. Storleken beror på storleken på arten. Det finns rekomendationer från jordbruksverket som kan vara bra att följa http://hem.bredband.net/fagelbiten/burstorlek.html

Papegojor är flockdjur i alldra högsta grad! Så har man inte tid att spendare MÅNGA timmar varje dag med fågeln så bör man ha två stycken.

Att fåglar låter får man räkna med större papegojor och vissa grupper av parakiter låter mer medans ex undulater låter mindre.

Något att tänka på är att papegojor lever länge. Undulater kan bli upp till 15år gammla. Sparvpapegojor kan bli upp till 20år, nymfkakaduor och morhuvade/meyers/rödbukade kan bli över 30år gammla och amazoner, jakos, aror, kakaduor blir över 50år. Så det är ett LÅNGT ansvarstagande man tar på sig då man köper en fågel oavsett art.

Nått många inte tänker på är att papegojor skräpar mycket, mat flyger när de äter, fjädrar, dun och damm yr och de bajsar ofta. Man kan inte heller räkna med att fågeln blir rummsren utan det är bäst att vara förberedd på att få torka upp skit flera gånger dagligen i tiotals år frammåt.

Du får gärna komma med fler frågor om du har funderingar.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 017
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 605
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
18 969
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mysig/romantisk restaurang i Stockholm
  • Black Friday
  • Avstå jobbresor