Pantbrev på fastighet utan lån?

Görel

Trådstartare
Moderator
En anhörig ska sälja en fastighet som är skuldfri, lånen betalades av på 90-talet. Mäklaren efterfrågar skuldbrev trots att denne informerats om att det inte finns några lån på fastigheten. Vi har svårt att förstå vad som hon vill ha, ska vi kontakta lantmäteriet för att bevisa att fastigheten inte är belånad?
 
En anhörig ska sälja en fastighet som är skuldfri, lånen betalades av på 90-talet. Mäklaren efterfrågar skuldbrev trots att denne informerats om att det inte finns några lån på fastigheten. Vi har svårt att förstå vad som hon vill ha, ska vi kontakta lantmäteriet för att bevisa att fastigheten inte är belånad?
"Min" mäklare kollade själv upp hur mycket pantbrev vi har på fastigheten. Pantbrev borde finnas om fastigheten någon gång varit belånad
 
En anhörig ska sälja en fastighet som är skuldfri, lånen betalades av på 90-talet. Mäklaren efterfrågar skuldbrev trots att denne informerats om att det inte finns några lån på fastigheten. Vi har svårt att förstå vad som hon vill ha, ska vi kontakta lantmäteriet för att bevisa att fastigheten inte är belånad?
Pantbreven är värda pengar.
Det kostar att ta ut pantbrev så köparna vill ha dem till att låna för sitt köp.
När skulden betalas så fick man förr tillbaka pantbrevet som var fysiskt på papper
Numera så är de elektroniska.
Om de fysiska pantbreven har kommit bort så måste de "Dödas" innan nya pantbrev kan tas ut och det är litet bökigt och tar tid.
Lantmäteriet har anteckningar om vilka pantbrev som skall finnas på fastigheten.
Men de har inte själva det fysiska, äldre pantbrevet.

Blev du något klokare eller blev det bara rörigt?
 
Man betalar en viss procent (tror det är 2%) för att få nya pantbrev när man köper en fastighet. Jag köpte min fastighet för drygt 1,5 miljon men det fanns bara pantbrev för 250', så jag fick betala typ 25' extra för nya pantbrev. Som köpare vill man ju helst att det ska finnas så mycket pantbrev som möjligt, men minsta lilla är värdefullt! Det handlar alltså inte om ifall huset ÄR belånat, utan hur högt det HAR varit belånat.
 
Man betalar en viss procent (tror det är 2%) för att få nya pantbrev när man köper en fastighet. Jag köpte min fastighet för drygt 1,5 miljon men det fanns bara pantbrev för 250', så jag fick betala typ 25' extra för nya pantbrev. Som köpare vill man ju helst att det ska finnas så mycket pantbrev som möjligt, men minsta lilla är värdefullt! Det handlar alltså inte om ifall huset ÄR belånat, utan hur högt det HAR varit belånat.
Huset köptes för över 50 år sedan och kostade då mindre än det pantbrev som fanns på fastigheten du köpte.
 
Pantbreven är värda pengar.
Det kostar att ta ut pantbrev så köparna vill ha dem till att låna för sitt köp.
När skulden betalas så fick man förr tillbaka pantbrevet som var fysiskt på papper
Numera så är de elektroniska.
Om de fysiska pantbreven har kommit bort så måste de "Dödas" innan nya pantbrev kan tas ut och det är litet bökigt och tar tid.
Lantmäteriet har anteckningar om vilka pantbrev som skall finnas på fastigheten.
Men de har inte själva det fysiska, äldre pantbrevet.

Blev du något klokare eller blev det bara rörigt?
Jag blev klokare. Försöker leta i de handlingar jag kan hitta, men den som ansvarade för sortering av handlingar är inte längre i livet.
 
Huset köptes för över 50 år sedan och kostade då mindre än det pantbrev som fanns på fastigheten du köpte.
Mitt hus byggdes 1972 och hade bara haft en ägare när jag köpte det. Poängen är inte hur mycket pengar det egentligen är. Poängen är att alla pantbrev räknas och minskar köparens extra kostnad. Däremot påverkar det ju inte hur mycket av summan säljaren får.
 
Mitt hus byggdes 1972 och hade bara haft en ägare när jag köpte det. Poängen är inte hur mycket pengar det egentligen är. Poängen är att alla pantbrev räknas och minskar köparens extra kostnad. Däremot påverkar det ju inte hur mycket av summan säljaren får.
Men om fastigheten inte varit belånad på 25 år finns det ju inget pantbrev eftersom den inte är pantsatt?
 
Jag blev klokare. Försöker leta i de handlingar jag kan hitta, men den som ansvarade för sortering av handlingar är inte längre i livet.
Ibland så har banken pantbrevet kvar.
Det finns information om vilka kreditgivare som har haft inteckning i vilket pantbrev hos Lantmäteriet.
Så då vet man vilken bank som man skall fråga.

Jag fick inte tillbaka det fysiska pantbrevet när jag löste ett mycket gammalt lån på min gård, utan det stannade på något vis hos banken men hittades lätt av nästa bank när jag bytte bank och ville utnyttja pantbrevet till nya lån.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 719
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 900
Senast: lundsbo
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 777
Ekonomi & Juridik Jag har en väninna som efter flera livskriser hamnat i en svår ekonomisk situation. Så pass att hon inte kunnat betala de två senaste...
2
Svar
20
· Visningar
3 344
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp