Pannluggsproblem

S

skaraborg

Har lånat en jättefin bruksnordis över vintern. Problemet är att han har en enorm pannlugg och man, och den är givetvis jättehäftig.
Skulle vilja få undan pannluggen. Vill inte lämna tillbaks honom med kort pannlugg, för hans yrke kräver att han ser ut sån :D
Nån som har nåt tips om fläta eller nåt som man kan göra. Den får inte förstöra luggen, eller ställa till det när han går ute i hagen eller står i box. Vi flätar när han rids, men annars...
Låter kanske som ett minimalt problem, men
tacksam för förslag

Sv: Pannluggsproblem

Åhh tänker bara :love: och vill SE!!! :D

Men förstår problemet när de har sådär extremt lång lugg. :crazy: Är inte en enkel fläta bäst? Kanske kunde man linda in den i nåt så den höll sig bättre även när hästen går i hagen o så?

Åååh, hur ska jag kunna lämna tillbaks denna goding....:love:
Han är kolsvart!
Ska väl fixa en bild så småningom, ny kamera på väg snart.
Funderade på att fläta in nåt material eller göra nåt liknande svansskydd, men det ser väl inte klokt ut.
Han är så van med luggen, att han ser nästan förvirrad ut när man stryker undan den. Men jag märker att han inte har samma koll på omvärlden som de andra med "utsikt".
Risken är att han kliar och då förstörs allting. Har en ponny med bortkliad pannlugg, så det aktar jag mig för.

hm.. fläta bara nedre delen så att den hålls ihop iaf? Det brukar inte vara lika lätt att klia av luggen då. Men jag vet inte jag =/ Badmössa?:idea:

har okså en bruksnordis med massor av man och lugg.
ibland gör jag en enkel fläta i luggen och det brukar funka bra,den kan sitta i flera dagar utan att luggen blir förstörd.
men för det mesta hänger luggen som den är,han verkar inte ha några som helst problem att se,han är hingst så han har stenkoll på allt som händer runt omkring,så ser det gör han tveklöst....
han är ju oxå som maffigast med allt sitt böljande hår.

Vår nordis har också en väldigt lång/tjock pannlugg och den har klarat sig bra under den tiden vi haft henne (ca tre år)
Den har tunnats och kortats lite sista halvåret men jag misstänker starkt att dt är fölet som äter på den!!

Kan lägga till att hon inte verkar se sämre pga luggen och då har hon ändå halvöppna skygglappar då hon jobbar (dvs helt täckt åt sidorna och bakåt och då luggen fram)

Manen å andra sidan har tagit stryk, troligen pga arbetet. När hon kom räckte den till knäna. Den är kortare nu men täcker ändå hela bogen.

Åååh, hur ska jag kunna lämna tillbaks denna goding....:love:
Han är kolsvart!
Ska väl fixa en bild så småningom, ny kamera på väg snart.
Funderade på att fläta in nåt material eller göra nåt liknande svansskydd, men det ser väl inte klokt ut.
Han är så van med luggen, att han ser nästan förvirrad ut när man stryker undan den. Men jag märker att han inte har samma koll på omvärlden som de andra med "utsikt".
Risken är att han kliar och då förstörs allting. Har en ponny med bortkliad pannlugg, så det aktar jag mig för.
Måste du fläta den eller nått, min pålle går ute med man och pannlugg som vanligt och det funkar jätte bra.
5542449.jpg

Tack för alla tips (badmössan måste vi omedelbart prova :) )
Det är nog så att jag inte riktigt känner killen än, han har varit här några veckor nu, och jag oroar mig som vanligt.
Man blir ju sån "kycklingmamma" när man får en ny häst som inte är ens egen och ska återlämnas i originalskick s a s.
Vi låter väl honom vara så länge, och kör fläta när vi rider.
Manen är också jättelång, men den låter vi bölja fritt...:love:

Har alltid varit fascinerad av bruksnordisar och har honom som sällskap till vårt dräktiga varmblodssto. En mycket kräsen dam, som nu är jättepolare med den här killen, och äter ur samma hötapp t o m. Vanligen kommer ingen häst henne så nära (utom hingsten då :o ) och det är så underbart att se hur väl de passar ihop.

Vilken underbar bild!

"Vår" kille är så svart att allting blir svart liksom, och manen går ner till näsborrarna och täcker hela huvudet...
Men jag lyssnar på er andra och låter honom "se ut" ;)

Wow
vilken kille!
är det flätat innan? de vackra vågorna menar jag...

Det är den typen i a f. Vår är ca 150 cm, denna ser lite högre ut.

vad är syftet med att få undan luggen? Bekymras hästen och går på saker eller är det för att du är rädd att han ska göra det, eller är det bara kosmetiskt för att den inte ska slitas som du vill göra nåt med den?
Hästar brukar inte bekymras av lugg i ögonen i det fria, när man rider/kör kan man man fläta eller göra en tofs eller så... Är det för att skydda den mot slitage, gör en fläta och linda med Vetrap (klibbinda) runt så lär den tåla en del kliande.

vad är syftet med att få undan luggen? Bekymras hästen och går på saker eller är det för att du är rädd att han ska göra det, eller är det bara kosmetiskt för att den inte ska slitas som du vill göra nåt med den?
Hästar brukar inte bekymras av lugg i ögonen i det fria, när man rider/kör kan man man fläta eller göra en tofs eller så... Är det för att skydda den mot slitage, gör en fläta och linda med Vetrap (klibbinda) runt så lär den tåla en del kliande.
Ööh, allting tror jag....:confused:
egentligen så började det med att vi fick hämta honom på kvällarna i mörkret.
Vi har flera hagar som hänger ihop. Då stod han i mörkret alldeles vid en av grindhålen. Tänkte att han inte såg ordentligt...att det inte fanns trådar (sätter plastremsor så att det ska synas om jag stänger till) och inte vågade gå förbi. Då slog mej tanken att luggen skymde.
Det lustiga är, att när han rör sig så flyttar sig inte luggen så att ögonen kommer fram, så som på bilderna ni visat.
:o egentligen känner jag mig ganska fånig som tror att en gammal häst inte ser pga luggen...
Och sen är jag som sagt rädd att hela rasket ska skavas bort och jag får skäll i vår...

Wow
vilken kille!
är det flätat innan? de vackra vågorna menar jag...

Ingen aning men det tror jag inte... inte MIN häst (tyvärr!!). Bara en underbar godkänd hingst av bruksmodell som jag drägglade över och fotade massor på årets NSV hästens dag! :love:

Det är den typen i a f. Vår är ca 150 cm, denna ser lite högre ut

Ja Kronprins är lite högre - 155cm.

Är det nåt sånt han ser ut? :love: :angel: :D

Kronprins19462.jpg

Ååh dessa pannluggar!:d :love:

Min dam har en ganska fin pannlugg, även om den gärna fick vara längre:d och hon ser ALLT! Ibland brukade jag fläta luggen vid ridning osv men märkte aldrig någon skillnad om jag inte gjorde det. Har även en till nordsvensk med rejäl pannlugg och ingen av dem har kliat pannluggen.

036_5.jpg

Tack för alla fina bilder.
Nu vet jag att det är helt normalt ;)
Han är väl bara så inne i att lära känna sitt nya "tillfälliga" :cry: hem... Usch, man ska inte låna hästar så. Kanske han blir till salu...
Men han ska vara här till i maj, så jag kanske hinner ändra mig :D

GAAH, JAG DOMNAR BORT!!
VILL HA VILL HA VILL HA LÄNGRE MAN PÅ MITT STO!!
Är x antal dm men vill ha MYCKET mer :D Hon är hälften nordis, hälften fullblod, har nån mellankvalitét på manen!
Dock är den mer sliten bak vid manken, nån stans måste man ju hålla i sig när man fräser barbacka i skogarna! :crazy:

Nicole!

Ett litet tips...
vet inte om det funkar, eller om jag hade tur.
Gav Silica (tror jag det heter, burk med vitt pulver) till mina ponnyer och så fick dom foderjäst (för hårfällningen), började redan i december lite smått. Sen började det växa på en av mina ponnyer som förlorat massa efter lång antibiotikakur, som visst förstör...Pannluggen är fortfarande liten, men manen har växt massor.
Foderjäst är ju bra till oss också, naglar och hår...

Fläta, eller sätt upp på annat sätt. Klipp inte av den för då.. :mad: :D

Min nordis har inte så jättemycket man, skulle vilja ha längre man på henne men det är omöjligt typ.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 652
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
18 527

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka