Pankreatit

pepp

Trådstartare
Nån som har en hund med pankreatit?

Ja, ni får gärna berätta hur ni fick reda på det och så vidare :)

Min förra hund fick akut pankreatit. Åkte in akut med honom eftersom han hade så ont. Han fick smärtstillande samt vätskades upp under huden. Han fick gå på skonkost i några dagar och kunde sen återgå till normal kost och levende resten av sitt liv.

Har en hund som har pankreatit. Upptäckte det sommaren förra året då hon hade magont och gick ner i den sk böneställningen (framdelen i backen, bakdelen uppåt). Hon hade även slem runt bajset och började sen även kräkas och det kom även blod i kräket.
För henne räckte det att vi bytte foder till ett fettsnålt, valde Royal Canin Intestinal low fat.
Den lilla twisten med min hund är dock att hon även har njursvikt. Förmodligen var det pga maten för njurarna som hon fick pankreatit då den maten innehåller lite protein men mycket fett (RC Intestinal low fat innehåller lite fett men mycket protein).

Just nu går hon på kombinerad mat, dels för njurarna men även för pankreas. Har fått ett antal veterinärer att klia sig i huvudet när jag frågat hur vi ska lägga upp just foderbiten :p
Har under ett års tid kört typ 3/4 njurfoder och 1/4 foder för pankreas. Just nu har hon dock en liten påverkan på pankreas igen, märkte att hon börjat få ont i magen och blodprov bekräftade, så just nu är fokuset på att få den att lugna sig varpå vi ger huvuddelen mat med lågt fettinnehåll just nu.

Tack för era svar :) vid vilken ålder fick era hundar det konstaterat?

Herr pudel har nu gått på kokt köttfärs/ris samt nån kula av nya fodret... och har blivit sämre igen :( diarré och loj.. ska ringa veterinären imorgon och rådfråga lite. Samt köpa hem vit fisk.. jag trodde ju köttfärs var fettsnålt så funderar på om det kan vara boven... O_o

Veterinärfoder är A & O, annars är det svårt att komma åt problemet.

Även vi fick Royal Canin Intestinal low fat ordinerat, utan det ballade värdena ur direkt.

Veterinärfoder är A & O, annars är det svårt att komma åt problemet.

Även vi fick Royal Canin Intestinal low fat ordinerat, utan det ballade värdena ur direkt.

Då kommer dock hans klåda upp igen då det innehåller spannmål :(
Det fodret jag köpte nu innehöll 8.5% fett. Vet sa att deras innehöll 7%..

Det är ett tillstånd med små marginaler och ser man till vår så är det verkligen inget roligt tillstånd när de får känningar.

Det är ett tillstånd med små marginaler och ser man till vår så är det verkligen inget roligt tillstånd när de får känningar.

Kanske får testa det... problemet är att jag får proppa hunden full i kortison då istället...
Ska se imorgon när han kommer hem och se hur han mår..

Vad säger veterinären? Detta är vad jag uppskattar med min egen vette, hon är övertydlig med vilken prioritering hon hade föredragit.

Vad säger veterinären? Detta är vad jag uppskattar med min egen vette, hon är övertydlig med vilken prioritering hon hade föredragit.

Vi pratade inte jättemycket om det, mer än att jag skulle pröva det nya fodret ett tag och se hur det funkar (och att jag även kan ge honom ris/fisk) sen blodprov igen om 3 veckor för att se om värdena har gått ner.. Han har ätit fodret sen i måndags i mycket små mängder..

Då kommer dock hans klåda upp igen då det innehåller spannmål :(
Det fodret jag köpte nu innehöll 8.5% fett. Vet sa att deras innehöll 7%..
Vilken typ av spannmål är det hunden inte tål? Fodret du har nu har väl ris i sig om jag inte minns fel? Ris är också ett spannmål.

Tack för era svar :) vid vilken ålder fick era hundar det konstaterat?

Herr pudel har nu gått på kokt köttfärs/ris samt nån kula av nya fodret... och har blivit sämre igen :( diarré och loj.. ska ringa veterinären imorgon och rådfråga lite. Samt köpa hem vit fisk.. jag trodde ju köttfärs var fettsnålt så funderar på om det kan vara boven... O_o
Hon var 10 år när hon fick akut pankreatit.

Åh vad jobbigt att han fått skov igen. Håller tummarna att det vänder snart!

Vilken typ av spannmål är det hunden inte tål? Fodret du har nu har väl ris i sig om jag inte minns fel? Ris är också ett spannmål.

Ris klarar han bra, det är om det är vete klådan/svampen blommar upp..

@hemlig
Jo, skitjobbigt :( är det vanligare bland äldre hundar? Min fyller 8 snart...

Ris klarar han bra, det är om det är vete klådan/svampen blommar upp..

@hemlig
Jo, skitjobbigt :( är det vanligare bland äldre hundar? Min fyller 8 snart...
Jag hade i första hand provat low fat. Är ju inte så stor andel vete. Har i ett fall med en allergisk hund med pankreatit använt sensitivity control när pankreatiten var under kontroll. Den har fungerat bra på det. Det fodret innehåller tapioka och anka.
Lycka till

Jag hade i första hand provat low fat. Är ju inte så stor andel vete. Har i ett fall med en allergisk hund med pankreatit använt sensitivity control när pankreatiten var under kontroll. Den har fungerat bra på det. Det fodret innehåller tapioka och anka.
Lycka till

Tack!
Kikade lite på sensitivity control, det innehåller 9% fett, det jag har hemma nu innehåller 8.5%. Så då borde det ju egentligen fungera? Eller är det att sensitivity control innehåller andra bra grejer också?

Tack!
Kikade lite på sensitivity control, det innehåller 9% fett, det jag har hemma nu innehåller 8.5%. Så då borde det ju egentligen fungera? Eller är det att sensitivity control innehåller andra bra grejer också?
Det är ju i första hand till för hundar med allergier men har funkat bra för den hunden. Den fick gå över på det när huden blev för dålig av low fat. Den stabiliserades först på low fat. I ditt fall måste ju din hund först må bta i magen. Kan vara så att den behöver skrivas in för dropp och smärtlindring.
Lycka till hos veterinären.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
968
Hundhälsa Hej! Behöver lite input från er kloka människor med mycket hunderfarenhet. Min hund på 4 år har börjat halta 2-3 steg när han reser...
Svar
12
· Visningar
1 147
Senast: WildWilma
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 805
Senast: ildiko
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 396
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar